Apa Saja Dari Barat Nampak Terbaik

Hari nie kecoh dengan isu merotan anak. Ibu bapa yang merotan anak boleh menjadi kesalahan Jenayah. Takkan semudah tu?


Oleh kerana telah tandatangani perjanjian Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak ( CRC - Convention on the Rights of the Child) maka negara akan melaksanakan undang-undang rotan nie. Adakah semua yang ada dalam CRC itu terbaik dan perlu diikut? Tak bolehlah ikut membuta tuli saja disebabkan ingin pengiktirafan dari Negara Barat.

Apa-apa undang-undang  yang akan di digubal rasanya baik lihat situasi dan pengangan yang ada dalam masyarakat. Dari segi hukum-hukum agama dan juga adat-adat yang sinonim dengan masyarakat Malaysia. Untuk orang Islam dah jelas dan nyata cara mendidik anak-anak, tak perlu ada konvensyen apa-apa pun.

Harap undang-undang yang akan digubal dapat diperhalusi dan dikategorikan maksud rotan ini. Kalau merotan sebagai mendera atau sehingga mengelami kecatatan memang patut diambil tindakan undang-undang. Hasil dari undang-undang yang nak diaplikasikan dilihat bukan ketika ini tapi mesti lihat jauh ke masa hadapan. Jangan pula cucu cicit memaki hamun anda dalam kubur disebabkan tangan-tangan masa kini.


Jangan lihat apa saja datang dari barat semuanya indah dan terbaik dan perlu di ikut. Kalau dalam CRC ada hak kebebasan kanak-kanak untuk memilih agama sendiri, adakah negara akan sertai juga?



No comments:

Post a Comment