Monday, March 4, 2013

Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan

[ 8hb Disember 2012, Sabtu - Pagi ]

Bangun... bangun.. bangunnnn... kalau nak rasa airkon kat rumah pun ada. Lepas sembahyang subuh, adalah sebelum jam 6 pagi geng-geng masak turun ke pasar. Kat kondo Marina Court nie ada dapur boleh masak. Tapi kena masak cermat-cermat tak bolehlah masak macam chef yang api menjulang atau minyak terpelanting penuh dapur, nanti tokey kondo tu halau. Tokey kondo tuu cina, jadi kak ipaq aku samak semua periuk belang semalam.

Aku pun turun juga walau tak masak. Nak lihat suasana Pasar Ikan. Rasanya lebih kepada pasar borong.

Kat Kota Kinabalu nie banyak pasar yang di himpun dalam kawasan yang sama. Cuba lihat kat entry aku mengenai pemandangan dari tingkat 7 hotel Le Meridien.

6 pagi, suasana masih gelap. Kami jalan adalah dalam 400 meter sampai ke pasar. Orang dah ramai. Mula-mula ikut geng tukang masak, lama-lama aku entah kemana depa entah kemana. Kat sini apa sahaja yang seafood ada, ikan, sotong, udang, kerang dan macam-macam benda laut lagi ada. Layanzzzzz gambar kat bawah.
Pasar Ikan
 
Benda-benda eksotik pun ada. Siput nie kata tukang juai sedap buat sup.



Bot ikan


Punggah ke lori oleh pembeli
 

La ni femes sangat kolegen. Haaaa kat pasar nie berlambak kolegen. Mak cik-mak cik tua yang juai. Nieee dia kolegen ~ rumpai luat.
Kolegen ~ rumpai laut
Hasil laut kat sini memang murah dan segar. Sesetengah ikan tu insang masih bergerak lagi. OKlah seterusnya pasar lain pula kat cerita akan datang.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

2 comments:

  1. untung laa orang boleh makan seafood tanpa alergik kalau pi situ, kan...

    ReplyDelete
  2. Murni... betul tu, tapi seafood mentah ja lah yang murah ...kalau dah masak kena cari tempat juga yg murah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...