Tuesday, March 19, 2013

Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

[ 8hb Disember 2012, Sabtu - Petang ]

Keluar sahaja dari Pasar Kraftangan masuk pula Pasar Ikan Masin Kota Kinabalu. Macam-macam pasar ada kat sini. Luar hujan masih renyai-renyai dan gelap.
pasar-ikan-masin
Pasar Ikan Masin KK. Gambar : http://shw.mamafarhan.fotopages.com/11427941/pasar-ikan-masin.htm


Kat pasar nie berbagai produk hasil laut yang di mumiakan masinkan atau dikeringkan. Dalam Pasar ini ada beberapa peniaga menjalankan perniagaan ikan masin. Boleh kata semua menjual produk yang sama. Kalau nak beli dengan harga murah dinasihatkan pilih satu gerai dan borong habis-habisan dan tawar sampai tinggai tulang ~ macam bagus ja. Oklah layanzzzz gambar kat bawah nie.
DSC_2108
Macam-macam ikan masin / kering ada.
DSC_2171
Kelompong / perut ikan
DSC_2177
Kat ikan ditulis masak apa yang sedap ~ Ikan belanak masak nangka lemak
DSC_2168
DSC_2115
Siput kering
DSC_2100
Rumpai laut kering
DSC_2103
DSC_2111
Gamat
DSC_2114
Kuda laut kering ~ khas untuk lelaki

Kepada yang nak bawa naik kapal terbang atau nak di pek dengan cantik senang nak bawa boleh saja minta pekedai tu buatkan. Dengan cekap dan tangkas mereka kapankan dengan kemas. Bawa masuk kapal terbang pun tak dak bau.
DSC_2166
Semua hasil tangkapan di masukkan kedalam kotak
DSC_2176
Di bungkus dengan kemas, siap dibuat tempat pegang.
Siap semua beli apa yang patut, balik ke kondo semula. Malam terakhir di Kota Kinabalu. Malam nie abang ipar aku bawa balik buah durian dalit. Entry yang lepas ada akau tulis mengenai durian dalit. Kali ini istimewa lagi. Bentuk sama seperti durian dalit yang lepas tetapi isinya oren dan rasa yang lain sedikit. Nak tau apa rasanya..... jeng... jeng.... rasa seperti cempedak.  Jadi tak berapa nak masuk. Tapi OKlah dapat rasa durian lain dari yang lain.
DSC_2180
Durisn dalit ~ rasa cempedak

Ini merupakan malam terakhir di Sabah. Malam ini kemas barang, packing apa yang patut. Periksa supaya tak tinggal apa-apa, sampai semenanjung tak patah balik dah.

Tak banyak barang yang dibeli cuma cenderahati, barangan mutiara ( ori atau tak jangan tanya ), ikan bilis, ikan kering, kuih-kuih saja. Seafood memang terbaik tapi tak beli pun sebab sebelum sampai Penang ada agenda lain lagi, ais pun boleh cair. Cuma aku rasa tak berapa lengkap sebab tak sempat singgah ke Pasar Malam KK yang terfemes berhampiran Waterfront. Walau tempat kami tinggal dekat sangat. Lihat kat internet macam-macam ada terutama seafood dengan harga murah. Tak pa lain kali kalau ada rezeki.


Esok pagi 9hb Disember 2012, Ahad kami semua bertolak balik ke KL dan akhir sekali ke Penang semula.
DSC_2220
Ramai-ramai di Lapangan Terbang Antarabangsa KK
Oklah sampai sini sahaja travelog di Sabah selama enam hari 3-8hb Disember 2012. Penat menulis baru habis. Peduli apa, yang nie macam diari akulah, tak lama bila dah tua boleh tengok-tengok balik.

Berbagai kenangan yang menarik kat sini dengan suasana yang aman, udara yang bersih, langit yang biru, cuaca yang baik menjadikan percutian nie memang terbaik dan berbaloi.  Terima kasih kepada abang ipar aku yang banyak sponser untuk percutian ini. Bila boleh sampai lagi entahlah.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...