Friday, March 15, 2013

Sabah - Hari 6 : Pasar Buah dan Pasar Kraftangan

[ 8hb Diember 2012, Sabtu - Petang ]

Lepas makan, dok rehat kejap dan hari pun semakin petang kami sekali lagi turun ke kawasan waterfront. Kali ini nak cari buah tangan untuk dibawa balik ke Penang. Ini merupakan antara aktiviti terakhir sebelum bertolak balik esonya. Petang nie hujan renyai-renyai, suasana hampir gelap dah. Sini hujan rasanya bersih, maklumlah kawasan yang tak tercemar. Bukan macam kat Penang atau KL, hujan asid.

Pasar Buah-Buahan

Visi mencari kuih-kuih tardisional Sabah. Kami ke Pasar Buah-Buahan Kota Kinabalu. Nama sahaja buah-buahan, disamping gerai-gerai menjual buah berbagai lagi produk di jual. Kat pasar nie ada beberapa gerai yang menjual kuih tradisi. Pilih yang mana berkenan.

Berbagai kuih kering yang ada seperti kuih cincin, amplang, kacang sembunyi dan banyak lagilah. Yang selalu diborong ialah kuih cincin dan amplang. Aku tak borong yang tu pun sebab tak berapa kena dengan lidah aku ~ lain lidah lain rasa.

Pasar Kraftangan / Filipina

Habis borong kuih Sabah, perjalanan diteruskan untuk menjamu mata di Pasar Kraftangan Kota Kinabalu atau dikenali juga sebagai Pasar Filipina. Hujan Masih renyai-renyai. Sebuah komplek yang menempatkan berpuluh gerai kecil dibawah satu bumbung.
Pasar Kraftangan / Filipina. Gambar : http://ladybirdstories.blogspot.com/

Berbagai hasil kraftangan Sabah di jual disini dari kain batik, tenunan, manik, ukiran kayu, berbagai hasil mutiara, kerongsanag, hiasan cengkerang siput dan macam-macam lagilah.
Berbagai hasil mutira

 Dok jalan-jalan kat Sabah, kalau jumpa kraf hasil laut seperti cengkerang siput atau batu karang mesti ada notis "Tidak Boleh Ambil Gambar". Mungkin barangan yang terkawal, tak boleh diniagakan. Tapi ditunjukkan secara terbuka.
Ukiran kayu
Mutiara

Boleh rambang mata melihat hasil dari mutiara seperti gelang, rantai, butang dan macam-macam lagi kat pasar ini. Aku tak beli apa-apa kat sini, tanya harga pun tidak. Dalam dok tulis entry nie cari kat internet mengenai Pasar Filipina, ramai yang kata harga kat sini sedikit mahal dari Pasar Malam Sinsuran tapi dijamin ketulinannya. Apa-apa ja lah, aku nak jamu mata saja.

Selesai melawat kawasan (macam YB) kami keluar dan masuk kesebuah lagi pasar yang antara terfemes. Pasar Ikan Masin. Tunggu entry aku yang akan datang.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...