Thursday, November 29, 2012

Bangunan Loke Thye Kee

Dalam perjalanan ke parking saja tangkap gambar beberapa bangunan lama yang ada sekitar bandar Georgetown KOMTAR Penang. Banyak bangunan yang dulunya terbiar usang telah dibaikpulih dengan mengekalkan senibina asal.

Di persimpangan Jalan Burma dan Jalan Penang terletak sebuah bangunan yang dulunya sangat usang. Zaman dulu-dulu masa aku dok kat Penang, bangunan ini ada beberapa kedai kat bawah, seingat aku sebuah kedai gambar. Tingkat atas aku tak perasan pula. Dulu bangunan ni dinding warna merah dan kebanyakan tingkap di tingkat atas sudah rosak. Cari kat internet, bangunan ini asalnya sebuah restoran, Loke Thye Kee Restaurant.
Loke Thye Kee lama - gambar dari http://lokethyekee.com/

Sekarang berwajah baru setelah di baikpulih. Bangunan ini disewakan untuk mengadakan aktiviti ( terbaca kat baner yang di pasang kat situ ).
Bangunan Loke Thye Kee setelah dibaikpulih

Dipersimpangan Jalan Burma dan Jalan Penang
Tile dan struktur yang masih asli
Kaki lima berwajah baru.

Loke Thye Kee bersama KOMTAR
Sedikit sejarah yang aku ambil dari internet:

Bangunan Restoran Loke Thye Kee dibina oleh Khoo Sian Ewe dan dibuka pada tahun1929. Ia diusahakan oleh  dua tukang masak Hainan, Loy Kok Boon dan Loy Kok Tai. Restoran itu bertahan sehingga beberapa generasi sehingga pada tahun 1996 dimana cuma tingkat bawah di usahakan dengan berbagai perniagaan seperti kedai gambar. Tingkat atas terbiar. Pada pertengahan tahun 2012 restoran ini mula dibaikpulih dan siap pada September 2012. Nak tahu lebih lanjut klik link kat bawah.

View Larger Map

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...