Motor Besar

Petang, sebelum sampai kerumah singgah di gerai Mak Cik jual lauk di Bertam Indah. Bungkus lauk nak bawa balik. Sampai di gerai itu parking lah kereta tak berapa jauh dari gerai tersebut sebab di hadapan gerai ada beberapa kenderaan sudah parking disitu. Di hadapan gerai tersebut ada lah beberapa kereta dan motor. Aku tertarik dengan sebuah motor besar ( orang panggil super bike la tu, tayar besar, tangki minyak besar, enjin besar) jenis Kawasaki. Tak ingat nombor pulak, kalau ingat pun aku tak tulis kat sini. Memang ganas la, mungkin harganya pun sama dengan kereta aku.

Macam biasa aku pun bungkus lah lauk. Di sebelah aku ada seorang Bang Mat (nama kan saja Bang Mat, sebab aku pun tak tahu nama dia ) sedang bungkus lauk juga, siap pakai pakaian mat motor lengkap dengan jekat, seluar, kasut.... boleh kata complete set lah dia pakai. Mungkin dia naik motor besar tu kot. Biarkan lah. Aku terus ambil lauk.

Dalam dok tengah ambil lauk tu, ada lah terdengar perbualan Mak Cik gerai dangan Bang Mat tadi. " Boleh ka bawak bungkus nie?". Dia balas balik nak cuba dulu. Aku lihat sebelah, oooo... dia lah yang empunya motor besar tu. Dia dok cuba pegang bungkusan tu. Mak Cik tu tanya lagi, soalan lebih kurang macam tadi juga. Bang Mat nie rasa tak boleh bawa kot, lalu di beritahu Mak Cik tu, "Saya bawa balik satu dulu sat gi saya mai ambik lain" lebih kurang lah dia cakap macam tu. Lalu dia naik motor terus balik. Untuk tak menyusahkan pelanggan tadi, Mak Cik tadi suruh anaknya bawa sebugkus lagi makanan ke rumah Bang Mat tadi. Di capainya moto cub chai di tunggang mengekori Bang Mat tadi.

Moral dari cerita tersebut...... lu pikir la sendiri.

No comments:

Post a Comment