Wednesday, December 1, 2010

Restoran Garden Seafood

Hari ini aku berpeluang ke Tanjung Malim lebih tepat ke Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI ), lihat sistem AV mereka, dah tengahari. Kami dibawa ke sebuah restoran berhampiran katanya Restoran Ayam Kampung. Katanya memang sedap dan dia buka hanya dari jam 12 tengahari samapi jam 3 petang sahaja. Kalau lewat makanan habis. Kami sampai ada lah dalam jam 2 petang lebih sikit. Tak ada pula papan tanda nama restoran tu dan keadaan restoran tu pun macam dah uzur sikit. Hampir dah nak masuk, keluar balik, makanan dah nak habis.

Dicadang pula sebuah restoran. Lalu mereka bawa kami melalui jalan yang sama ke sederet rumah kedai. Berhenti kat sebuah kedai makan Cina. Yang ini nampak kat luar dah tahu bukan Cina muslim tapi Cina kapir tak macam aku masuk hari itu Restoran Cina Muslim Mohd Chan. Restoran Garden Seafood.

Dalam kumpulan kami ada staf UPSI beragama Islam, selamba saja masuk. OK la tu. Aku pun masuk sekali. Kat pintu kaca ada logo halal. Dalam restoran ini boleh kata ramai juga pengunjung termasuklah yang Islam. Maksudnya memang dah dikenalilah dengan kehalalannya.

Didalam Diletakkan meja bulat bersama kerusi kayu. Dinding pula dihiasi dengan jam-jam lama. Suasana suram seperti berada dizaman lampau.

Ada sebuah meja diletakkan gambar mungkin gambar diawal pembukaan kedai itu bersama dengan beberapa gambar artis rasanya.

Menu yang diberikan ada dalam 2 bahasa, Ingeris dan Cina. Order diambil oleh pelayan berbagsa cina dan makanan datang boleh dikatakan cepat dan panas-panas.

Selapas mengambil menu, cabai melaka ( cili padi) hancur bersama bawang putih hancur dihidangkan diatas meja dulu.
Mereka kata cili dan bawang putih ini adalah cara cina makan. Mereka akan campurkan cabai dengan bawang putih bersama kicap masin yang telah diletakkan diatas meja tersebut.

Mula-mula sekali tom yam datang. Rasa ok sahaja, maklumlah ini bukan restoran thai jadi jangan complain.
Tauhu goreng bersama sos kacang, fuhhhh sedappp, datang berasap.

Ayam masak apa entah. tapi memang sedap

Makanan kesihatan, sayur kangkong goreng.

Udang goreng mentega.

Ikan kerapu masak apa aku pun tak tahu. Bukan masam manis atau tiga rasa. Ikan garing, ini yang aku suka dan sos memang sedap tapi sedikit.

Staf UPSI yang ada bersama kami beritahu bahawa premis ini sentiasa dipantau oleh Jabatan Agama Islam dan beiau pernah melihat pegawai dari pejabat agama datang. Bersebelahan kaunter bayaran dilekatkan sijil-sijil dari kementerian.

Tempat masak di buat dinding kaca jadi pengunjung boleh melihat aktiviti didalam dapur. Ada juga pekarja Islam yang bertugas.

Restoran ini terbahagi kepada 2 bahagian, satu berhawa dingin dan satu lagi tidak untuk sesiapa yang merokok. Kebersihan dijaga dengan baik.

Dengar cerita Tanjung Malim kekurangan kedai makan yang diusahakan oleh orang Islam diwaktu siang. Betul kah???

Kepada yang meminati masakan cina dan halal ini alamatnya.

Alamat :
Restoran Garden Seafood
7 & 8 Jalan Wangsa Utama
Taman Wangsa
35900 Tanjung Malim

Tel: 05- 4583398

Update sikit.
Peta nak ke restoran nie, lihat Google Map kat bawah:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...