Kuala Lumpur - Hari 1 : Zoo Negara

Hari pertama di Kuala Lumpur . Lawatan sambil belajar di Zoo Negara. Sampai awal pagi di zoo, tak mau berebut tempat parking. Memang awal pun kawasan parking masih lengang. Sementara orang tak ramai, pakat-pakat posing depan pintu zoo.
Tiket masuk boleh tahan juga lah, warganegara ada Mykad murah sikit. Mahal pun tak apa duit tu buat makanan haiwan. Kalau bawa kamera video kena bayar RM 15.00. Ingat aku masa ke Zoo Taiping, video kamera percuma tapi kamera pegun ( still camera ) kena bayar pula.
Lepas saja pintu masuk, kat kawasan ni ada banyak sangkar-sangkar burung, monyet dan entah aku pun lupa dah disamping kedai-kedai cenderamata dan haaa... nie yang aku suka nie kedai Hari-Hari mau.


Pada jam 11.00 pagi diadakan pertunjukan haiwan. Kira kami sampai tu ngam-ngam pertunjukan baru nak mula. Layan dulu.... ada pertunjukan anjing laut, ikan lumba-lumba, burung helang dan ada beberapa ekor lagi la.
Habis saja pertunjukan ronda-ronda sekitar kawasan tu dan singgah di salah sebuah kiosk. Apa yang menarik dalam gambar peti sejuk kiosk ini adalah harga minuman. Air mineral harga RM 2.50 ( OK la boleh minum dengan harimau sambil menderma) tapi fresh oren twister, Coca-cola, 100 Plus harga RM 3.00 , beza lima kupang ( 50 sen) saja. Tepuk dada tanya selera. Kalau terlebih gula dalam badan jangan ambil frsh oren ini.
Selapas hilangkan dahaga masuk pula ke Akuarium Tuanku Abdul Rahman. Dalam tu dibuat macam lorong yang kiri kanan ada akuarium ikan. Tapi tak macam Aquaria lah, ada ikan lalu atas kepala.
Kalau nak lawat semua apa yang ada dalam zoo nie, jalan sorang-sorang OK lah, kalau berengke dengan bebudak baik naik tram yang disediakan. Bayaran RM 3.00 ( dewasa) dan RM 2.00 ( kanak-kanak) dan bawah dua tahun percuma. Harga ini untuk Mykad saja.
Tram ini akan berhenti di sebuah lokasi di tengah zoo rasanya, untuk kita berjalan-jalan melihat binantang dengan lebih dekat. Tapi kami terus saja maklumlah satu tram geng kami saja dan kebanyakan yang tua tak berminat melihat binatang. Jadi kami melintas sahaja depan binatang-binatang tu. Dapat lihat harimau, gajah, zirafah sambil lalu saja. Tak sempat nak posing depan mereka.

Pemandu tram memang ringan mulut, bercerita tak habis-habis mengenai haiwan dalam zoo ni. Lawak habissss. Aku lihat tram lain diam jaaa. Kira pemandu tram nie boleh dapat anugerah cemerlang.

Nanti pi sana kena masuk zoo sekali lagi, nak lihat haiwan tu bagi puas hati.

Waktu operasi : setiap hari 9 pagi - 5 petang
Harga tiket rakyat tempatan: Dewasa RM 20.00; Kanak-kanak/Warga tua RM6.00

Maklumat lanjut: http://www.zoonegaramalaysia.my/

Pautan lain dalam siri Kuala Lumpur 28/12/2010 - 1/1/2011:

1. Kuala Lumpur Hari 1 : Zoo Negara
2. Kuala Lumpur Hari 1 : Restoran Intai-intai
3. Kuala Lumpur Hari 2 : Sunway Lagoon
4. Kuala Lumpur Hari 3 : Petrosains KLCC
5. Kuala Lumpur Hari 3 : Aquaria KLCC
6. Kuala Lumpur Hari 5 : Pusing-pusing



No comments:

Post a Comment