Monday, December 6, 2010

Berkhatan - Ammar

3/12/2010 (malam) terima panggilan dari Klinik Bestari, temujanji yang dibuat untuk berkhatan Muhammad Ammar terpaksa di tunda ke petang lebih kurang jam tiga petang. Sebelum itu kami dah buat temujanji dah lama, hampir 3 minggu. Klinik ini dipilih sebab dapat memilih tarikh dan masa. Kami telah tempah untuk berkhatan pada 4/12/2010 , Sabtu ( tak ada apa-apa makna dalam tarikh ini cuma untuk perancangan cuti panjang sebab boleh di sambung dengan cuti Awal Muharram ) jam yang seawal mungkin dan nombor satu sebab tak mahu dia dengar apa yang tak sepatutnya dengar, macam bunyi budak lain menangis atau menjerit. Lalu dapatlah jam 10.00 pg jadi orang pertama.

Diberitahu ditunda sebab doktor ada kematian di Pauh Jaya. Kami tak mau la tunda sebab takut Ammar berubah fikiran dan juga menganggu persiapan kenduri kesyukuran yang akan diadakan lepas Isyak. Jadi talifon balik Klinik Bestari supaya dapat buat pagi itu juga. Lalu diberitahu dia akan berbincang dengan doktor dahulu dan akan hubungi kami semula. Ok lah. Tunggu-tunggu tak ada panggilan, jadi kami talifon semula klinik. Diberitahu doktor sedang berkhatan di Pauh Jaya. Aikkk...kata ada kematian selepas itu kata sedang buat khatan disana pula. Tanya lagi, kenapa tak boleh buat pagi esok?. Dia cakap doktor buat khatan di Pauh Jaya dahulu dan temujanji di Klinik Besari Bertam Indah di tunda ke petang. Macam mana boleh jadi macam nie. Tak puas hati dengan jawapan dia, minta dibuat juga awal. Lalu setelah dia berbincang dengan doktor, di beritahu kalau nak jam 9pag. Kami OK saja. Lagi cepat lagi bagus.

Keesokkannya awal pagi seperti yang dijanjikan, acara pertama mandi kolam. Kira macam yang selalu masuk berita TV tuuu...tapi mereka kena sembur air bomba tapi aku sembur air paip dah la dan tak ada la VIP yang datang.

Selepas bersiap terus ke klinik Bestari. Dalam kereta memang ceria dan penuh minat nak berkhatan.

Ada lah dalam jam 9.20 pg masuk kedalam bilik pembedahan. OK lagi. Doktor cubit paha bagi tahu rasa berkhatan macam tu. Ammar kata OK boleh tahan. Lalu diletakkan kain diatas dada Ammar supaya dia tak dapat lihat apa yang berlaku. Doktor buat persiapan seperti ubat bius dan sebagainya. Kami pun layan la dia sembang.

Sampai bahagian kena cucuk dengan ubat bius, apa lagi meraung la. Kami dan juga pembantu kat situ terpaksa pegang kaki dan tangan dia. Bius dicucuk ada la dalam 3 ke 4 jarum. Macam-macam ayat keluar dari mulut budak ni. Doktor jahat la, sakit gila, tak mau mai klinik nie dah, entah macam-macam yang keluar. Bagi la main apa dia nak, bagi handphone lah lepas jemu bagi kamera pula. Dalam dia dok ambil gambar tu dok tengok dia jangan ambil gambar tempat doktor sedang proses. Nie salah satu yang dia ambil.

Tiba-tiba dia kata sakit balik. Kena pegang kaki dan tangan dia balik. Katanya sakit. Mungkin ada ubat bius yang masuk tak cukup masa dia meronta tadi. Doktor kena bagi sejarum lagi. Kelupur lagiii. Teriak tok sah cakap la. Ayat power " Doktor Bodohhh" pun keluar. Masa dia kelupur tadi kain atas dada dia tertepis ketepi lalu rasanya dia nampak apa yang doktor buat. Lagi kuat dia meraung. Jenuh kena pujuk. Cadangan aku lah klinik yang menjalankan berkhatan perlu buat satu tempat atau hadangan yang lebih sempurna supaya budak-budak tak boleh lihat apa yang berlaku, bukan letakkan kain di dada sahaja.

Habis di gunting dijahit pula. Masa ini dia dah sedar apa yang doktor sedang buat jadi susah juga nak pujuk. Dia kata sakit, tak tahu lah perasaan saja atau betul-betul. Kena pegang kuat-kuat. Ada orang kata ada cara mudah dan tak sakit, cara laser. Tapi kat sini mungkin cara ini sahaja kot macam cara doktor dulu-dulu. Aku pun tak tanya cara apa yang mereka nak guna kat klinik ini ketika pendaftaran.

Adalah dalam setengan jam, Alhamdulillah siap. Anak aku bangkit kena pegang sikit tapi tak nampak teruk pun dia jalan. Mungkin ubat bius ada lagi. Kena pakai kain pelikat lah supaya tak kena tempat luka. Terima kasih kepada doktor yang melakukan khatan.

Sampai di rumah, macam biasa orang berkhatan, kena gantung kain. Seperti yang dijanjikan kereta kawalan jauh Flash adn Dash. Senyum balik dia.
Satu untuk dia dan satu lagi untuk kakak dia. Kakak yang selalu memberi semangat dan menolong adik dia.
Sebelum berkhatan, ada lah dalam 2 ke 3 bulan lepas. Dia memang nak sangat berkhatan. Diceritakannya bahawa kawan dia cerita berkhatan tu sangat mudah cuma buang kulit kat luar tu saja. Jadi boleh dikatakan hari-hari dia cerita nak berkhatan. Siap minta ibu dia potong. Ishhh... kira kemaruk nak berkhatan la nie. Jadi kami pun daftarkanlah pada musim cuti sekolah tahun ni. Jadi sampai ke hari nak berkhatan pun dia masih tak tahu proses sebenar berkhatan. Kami pun tak mahu cerita lebih-lebih nanti tak mau pulak dia. Dia tak tahu cara sebenar lagi mudah. Jika dia tahu nanti nak kena pujuk pula. Hari ini alhamdulillah selesai.

Pada malamnya selepas Isyak di adakan bacaan yasin yang di ketuai oleh Ustaz Sohail dan kenduri kesyukuran. Tamat lah satu hari yang penuh bermakna dan letih. Semoga anak aku menjadi seorang anak yang soleh dan beriman kepada Allah SWT, aminn.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...