PenBEX 2011

PenBEX 2011 ??? apa kebenda tu?. Itulah Ekspo Usahawan Bumiputra Pulau Pinang 2011 atau dalam bahasa orang putih Penang Bumiputra Entrepreneur Expo 2011. Singkatan tuu datang dari bahasa orang putih walau yang datang tu kebanyakan orang Malaysia ja. Hairan aku la nie bila nak buat singkatan mesti ambil dari bahasa orang putih. Perkara ini bukan sahaja terjadi kepada program-program yang dianjurkan tetapi juga kepada nama-nama syarikat atau organisasi. Mungkin bila sebut singkatan dari bahasa inggeris lebih sedap dan mungkin untuk promosi keluar negara. Yang masih mengekalkan singkatan Bahasa Malaysia kebanyakan agensi kerajaan ( tu pun dah banyak yang mempromosi singkatan bahasa Inggeris ) dan sekolah dan IPTA. Bahasa jiwa bangsa.

Ishhh apa yang melalut nie. Selepas balik dari Konvensyen Astronomi di USM, dengar gempaq tuuu. Petang tu kami ke PenBEX yang diadakan di Dewan Millenium Kepala Batas. Rasa aku, ini pertama kali diadakan di sini. Sebelum ini tak silap mereka selalu buat kat Tapak Ekspo Seberang Jaya. Dekat saja dengan rumah aku (naik kenderaan la). Diadakan pada 6 - 10hb Julai 2011 lepas.

Banyak produk dan syarikat bumiputra yang mengambil bahagian. Anataranya produk makanan, pakaian, minyak wangi, makanan kesihatan, tanaman, kraf tangan, percetakan dan banyak lagi. Yang best kebanyakan yang mempromosi makanan kita dapat test. Boleh kenyang kalau buat betul-betul.

Tahun nie aku tak jumpa bumiputra pakistan / bangla yang menjual tikar atau tudung. Masa aku sampai sana ada di buat pertunjukan water rocket. Hilang kempunan anak aku nak lihat pelancaran water rocket.

No comments:

Post a Comment