Thailand : Krabi - Island Hopping

Hari ke dua di Krabi. Hari nie serupa orang putih kata main course atau orang melayu kata kepala hidang. Benda utama kalau sampai Krabi nie mesti lakukan. Apa lagi kalau tak melompat pulau-pulau yang ada kat sini ~ island hopping la tuuu.

Pagi nie aktiviti island hopping pulau-pulau sekitar Au Nang. 8 pagi pakat-pakat gegas naik bas. Kami dibawa ke pantai Noraparathara dulu. Tempat nie bolehlah nak tengok pantai Ao Nang sambil beli cenderahati. Tour guide nasihat untuk island hopping kena pakai topi sebab cuaca yang panas maklumlah takut hitam, sun burn ~ aku burn ngan tak burn sama ja dan dia kata kalau boleh bawa juga beg kalis air untuk isi barang-barang seperti kamera. Topi kat sini murah dari kat Ao Nang.
Topi kat sini murah dari Ao Nang.
Bergaya dengan topi baru

Habis shopping serba sedikit kami nak bas semula untuk ke jeti. Kali nie tukar bas, naik bas lain pula. Naik bas tak dak tingkap, nie baru terasa macam dok Thailand. Bukan  jeti pun cuma pantai untuk mengambil penumpang ke pulau-pulau.
Naik bas nie baru terasa dok kat Thailand
Menaiki bot. Pantai kat sini pun dah menarik, macam mana pulak kat pulau-pulau tuu?

Perjalanan bermula dengan meniki bot. Ada empat lokasi persinggahan dalam pelayaran nie. Chicken Island, Tup Island, Poda Island, Phra Nang Cave di Raily Beach dan snorkeling. Dalam perjalanan ke pulau-pulau nie pun dah memang cantik pemandangannya ( serupa pulau-pulau yang selalu nampak ketika nak ke Langkawi ). Layan gambar kat bawah nie....



Lokasi pertama yang dikunjungi pantai Phra Nang. Pantai nie dikelilingi bukit batu kapur. Selain mandi manda boleh juga lakukan aktiviti panjat tebing curam. Dan ada satu lagi tarikan kat sini yang tak ada di tempat lain..... jeng... jeng... jeng...

Pantai Phra Nang

Wall Climbing

Nie dia yang orang dok pi sana tengok. Cari sendirilah maklumat benda-benda nie.


Tinggal dulu benda pelik-pelik kat pantai Phra Nang. Perjalanan diteruskan ke Pulau Poda. Dari jauh pun nampak memang putih bersih dan air jangan dok kata la, boleh nampak pasir kat bawah.
Poda Island


Kat pulau nie air memang jernih. Tour guide kata kat pulau nie pelawat boleh pusing-pusing kat pantai saja. Tak boleh masuk ke tengah atau darat pulau Poda nie, lagi pun kawasan tengah di pagar. Lupa pulak sebab apa, kalau tak silap jika melepasi pagar, akan dikenakan bayaran atau denda.
Air yang jernih terasa bot tu dok atas angin

Kat sini ada beberapa biji bot tradisional di hias boleh kata cantik juga. Bot nie diguna oleh nelayan atau pun sebagai prob nak bagi cantik pantai pulau nie, entahlah. Sebab bila cari kat internet gambar Poda Island nie mest gambar bot nie ada. Bolehlah  posing-posing berlatar belakang bot dan pulau macam gambar kat bawah tu.

 Walau telah dijanjikan untuk snorkeling tapi dah tak tahan tengok air, apa lagi dengan tindakan tanpa kawalan aku telah merendamkan diri aku dalam air. Puas hati aihhh.


Keluar dari air, dok sekejap saja dah kering sebab panas dan angin. Perjalanan diteruskan ke suatu kawasan yang aku tak pasti tempatnya. Kali ini kami diberi peluang untuk snorkeling. Apa lagi terjun lah.

Tapi tak menarik sikit sebab tak terfikir nak ambil roti dari hotel tadi. Kalau tidak boleh bagi ikan makan. Boleh berenang dengan ikan-ikan.
Snorkeling

Dekat 40 minit berendam dalam air, naik semula. Perjalanan diteruskan melintasi Chicken Island. Pulau yang ada bentuk kepala ayam. Pulau nie kami lintas saja sambil ambil gambar.
Chicken Island

Destinasi terakhir ialah ke Tup Island. Sampai Pulau Tup nie dah tengahari. Kerana seronok dok melompat pulau, lapar pun boleh terlupa. Tapi bila sampai saja ke sini dah disediakan makanan, baru perut berbunyi. Layan dulu perut.

 Makan secara bufet mungkin disediakan oleh chalet kat sini. Pakat-pakat cedok, walau lauk simple saja tapi dengan perut dah berbunyi semua kira sedap.
Menu biasa-biasa saja tapi terasa amat sedap.

Selesai makan, baru boleh lihat keindahan kat sini. Kat sini ada dua buah pulau yang dihubungkan oleh beting pasir. Ketika air surut beting pasir nie akan jelas kelihatan dan kita bolehlah  menyeberangi ke pulau sebelah sambil berendam-rendam dalam air.

Tup Island

Lebih kurang jam 2 petang kami sampai semula ke tanah besar. Memang terbaiklah island hopping nie. Balik rehat dulu.

Kat Ao Nang nie ada satu pasar malam yang boleh kata sertatu peratus peniaganya orang Islam. Nanti entry akan datang.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Thailand Disember 2013 ]

1- Thailand : Trang
2- Thailand : Krabi
3- Thailand : Krabi ~ Island Hopping
4- Thailand : Krabi ~ Pasar Malam Muslim
5- Thailand : Hat Yai


No comments:

Post a Comment