Wednesday, February 18, 2015

Thailand : Krabi

Selepas sarapan lebih kurang jam 8 pagi kami bertolak ke Krabi. Boleh tahan lama juga dok dalam bas. Setelah dua tiga kali bas berhenti untuk sembahyang dan isi minyak hampir jam 5 petang kami sampai ke wilayah Krabi.

 Benda yang wajib dibuat ketika sampai ke Krabi ialah ambil gambar dengan Mr Crab dulu. Ini gambar wajib, kalau tak dak mesti orang kata pi ke Mauruitus atau Maldives. Berhenti sekjap saja untuk bergambar dengan Mr Crab dan melihat keindahan muara sungai Krabi.
DSC_5540
Bersama Mr Crab ~ terover la pulak.
DSC_5537
Naik bas semula perjalanan diteruskan ke Pekan Krabi untuk ke Pasar Malam Krabi saja. Dalam 5 minit sampailah ke pasar malam. Boleh tahan luas juga pasar malam nie. Pasar malam nie dibuka setiap hari Jumaat hingga Ahad. Layan saja gambar kat bawah nie.
DSC_5624
DSC_5549
DSC_5550
rumpai laut.
DSC_5618
DSC_5560
DSC_5611
DSC_5561
Bunga sabun
DSC_5566

Pisang bakar
DSC_5569
Cantik dipandang tapi tak pasti sedap di mulut lagi.
Macam-macam di jual dari makanan, pakaian, kraftangan, hiasan, cenderahati sampai ke cangkul. Kat pasar malam nie ada juga beberapa gerai Muslim yang jual makanan, jadi insyallah halal.
DSC_5572
Nasi beriyani.
DSC_5598
The making of Pan Cake.
DSC_5599
Pan cake, dibuat seperti roti canai. Dalam dimasukkan pisang. Selepas digoreng diletakkan susu pekat pula kat luar. Boleh kata sedap tapi tak boleh makan banyak-banyak sebab manis dan berminyak.
Entah apa kebenda tapi memang berwarna-warni.

Kebanyakan makanan kat sini di letakkan tanda nama dengan harga sekali dalam tulisan Thai dan ada yang mesra pelancong ditulis juga bahasa inggeris.
DSC_5592
DSC_5589
DSC_5604
DSC_5607
DSC_5610
DSC_5612
DSC_5583

DSC_5619

Kat pasar malam nie tak lama sebab mengejar masa. Naik semula bas ke Ao Nang untuk makan malam dan juga ke hotel. Destinasi dituju Restoran Hasna atau Hasna Palace sebab kat situ ada restoran dan juga hotel. Kami tak check in kat situ, cuma makan malam saja.
DSC_5631
Restoran Hasna
 Restoran Hasna nie kepunyaan Muslim jadi insyallah makanan kat sini halal.Sesampai kami, hidangn telah tersedia, tunggu di telan saja.

DSC_5634
Menu makan malam kailan ikan masin, ikan 3 rasa atau masam manis, telur goreng, ayam rempah dan dalam mangkuk tu sayur keladi kalau tak silap. Tak berapa ingat, dah lama.

Pengunjung ke restoran nie boleh kata ramai dan boleh nampak ramai orang Malaysia yang tengah menyantap kat sini. Terasa macam dok kat Malaysia. Suasana dalam restoran nie memang selesa, bersih dan disertai dengan halal mungkin menjadi sebab destinasi makan yang sesuai untuk rakyat Malaysia.
DSC_5638
DSC_5647
Dua ekor kerang 250g.
DSC_5646
Kat restoran nie disediakan makanan  laut seperti ikan-ikan segar, siput dan sebagainya yang boleh dipilih untuk dimasak atau dibakar.

Selesai makan, perjalanan diteruskan ke hotel kami ~ macam aku punya. Dekat saja, dalam 20 minit sampai ke Hotel Krabi Heritage. Untuk ke hotel nie bas kena lalu lorong kecil antara deretan kedai. Boleh tahan cantik juga hotel nie.
DSC_5651
DSC_5655
Gambar dalam Krabi Heritage Hotel ja buat masa nie sebab luar dah gelap, malam.

Selesai simpan barang, mandi-manda, mana boleh dok kat dalam bilik ja. Datang jauh-jauh kalau setakat nak dok dalam bilik layan aircond dengan TV baik dok rumah ja. Dekat jam 10 malam aku keluar semula, lihat sekitar Ao Nang.

Aktiviti malam sungguh meriah dengan pelancong dan kedai-kedai yang dibuka. Macam-macam kedai dibuka seperti makanan, kraftangan, pub, cendera hati, pakaian, urut, tattoo. Malam kat sini sungguh hidup seperti kat Batu Ferringhi jugalah. Waktu siang pelancong mungkin lebih kepada pantai dan pulau-pulau dan malam baru mereka berada kat darat nie sambil lepak-lepak.
DSC_5661
DSC_5662

Di kiri kanan jalan ada banyak restoran yang halal merujuk kepada logo kat papan tanda restoran. Kalau nak masuk tengok dulu kedadaan kedai untuk pastikan kesahihannya. Ada juga kat depan restoran ada gadis penyambut tetamu yang pakai baju serupa mak yong berkemban tapi bila kita lalu siap bagi salam lagi. Pilihlah yang mana sesuai.
DSC_5668
Seperti kawasan pelancongan lain juga, tempat nie ada perkhidmatan sewa motor dan kereta, boleh lah pandu sendiri pusing-pusing. Perkhidmatan untuk island hopping atau nak scuba pun boleh didapati di sini. Selain tu juga terdapat banyak travel agen kat sini.
DSC_5669
Kereta dan motosikal untuk disewa
DSC_5687
Salah satu travel agen yang ada.
Banyak dijual pakaian seperti baju, beg, topi dan hiasan  sebagai cenderahati di jual sepanjang jalan Krabi nie. Ada yang biasa-biasa dan ada yang pelik-pelik dan tak sanggup nak beli.

DSC_5673
Hiasan macam nie pun boleh jual. Mau beli ka?
DSC_5676
DSC_5677
DSC_5678
Entah siapa la mamat nie???
DSC_5683

Sepanjang dok pusing-pusing nie boleh lihat banyak peniaga Muslim yang berniaga menggunakan motosikal ditepi jalan. Antara yang di jual ialah pan cake dan juga mee goreng. Dah letih pusing-pusing pekena padthai sepinggan.

DSC_5701
DSC_5702
DSC_5705
 Padthai kalau tak silap aku. Sama tapi tak serupa koay teaw goreng. Sayur banyak. Boleh kata sedap juga.
Pan cake macam terkenal kat sini dan kebanyakan peniaga Muslim yang mengusaha perniagaan nie. Pan cake kat sini seperti roti canai kat Malaysia. Tepung akan di tebar dan dalamnya di letakkan bahan-bahan yang boleh dipilih seperti pisang, cheese, nenas dan sebagainya dan selepas itu di goreng atas plat. Selapas siap akan di potong-potong dan diletakkan atas kertas dan baru dimasukkan dalam beg plastik. Boleh kata semua peniaga menggunakan kaedah yang sama ~ nampak macam franchise
DSC_6074
Ada berbagai pan cake
DSC_6072

Dah la tu, dah lewat dah. Selesai malam pertama di Krabi. Balik tidor dulu.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Thailand Disember 2013 ]

1- Thailand : Trang
2- Thailand : Krabi
3- Thailand : Krabi ~ Island Hopping
4- Thailand : Krabi ~ Pasar Malam Muslim
5- Thailand : Hat Yai


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...