Penang : Muzium 3D

Update:

13hb Jun 2015 - kepada yang sedang mencari maklumat muzium dan galeri 3D di Pulau Pinang, Langkawi, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Sabah boleh klik SINI.

~~~~~***~~~~~

[ 26hb Mac 2014 ]

Cuti-cuti Malaysia ke Penang. Bunyi macam jauh jaaa. Kali nie nak ke beberapa tempat di Penang. Lokasi pertama nak di tuju ialah ke Muzium 3D. Jadi pi sana naik Feri sebab muzium nie terletak berhampiran terminal Feri Pulau Pinang.


Turun saja feri belok ke kanan akan jumpa muzium nie sebelah kiri. Cuma parking saja susah sikit, pandai-pandailah pusing kat sini cari.

Dapat lah parking swasta di tapak bangunan runtuh kat situ, tak berapa jauh. Tak silap aku RM3.00, bolehlah dari dok pusing-pusing perabih minyak.

Perjalanan melalui bangunan lama.


Muzium 3D terletak dibangunan lama. Kat depan di tulis Made In Penang Interactive Museum. Kat depan muzium dah ada daya penarik, di letakkan mural. Bolehlah bergambar. Tiket dijual kat belakang sikit. Masa kami sampai dah ada ramai orang termasuklah rombongan bebudak tadika kot.
Lorong untuk masuk ke Muzium 3D

Jadi penarik beca kejap

 Semasa nak beli tiket, laaa nampak Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng dok minum kopi sorang-sorang. Tak dak keja ka dia? Dok lepak-lepak. Dia ajak kami minum sama. Oklah perut pun ada spare lagi. Pekenalah dulu kopi sambil berborak dengan Lim Guang Eng.
Kopi saja ka? Biskut kering tak dak?

Habis saja minum pi beli tiket dan terus masuk ke dalam. Kami disambut dengan niniature kehidupan rakyat Malaysia dengan pembakar lemang, tukang gunting rambut, kopitiam dan sebgainya.
Bakar lemang

Dok diam-diam, ane kapla potong.

Makan besar

Selpas itu bolehlah tengok suasana Penang ketika zaman kegemilangan dulu-dulu dengan pelabuhan yang sebok. Memang detaillah miniature yang dibuat, nampak real.

Zaman kegemilangan Pulau Pinang.


Tingkat bawah cuma menempatkan model-model kehidupan warga Penang suatu masa dahulu. Habis saja kami ketingkat atas.  Kat tingkat atas baru ada gambar-gambar 3D. Bangunan nie masih mengekalkan lantai kayu seperti dulu-dulu. Bolehlah bergambar. Layanzzzz gambar kat bawah.





Gambar-gambar kat sini tak boleh guna kaedah selfie sebab sudut kamera memainkan peranan untuk nenjadikan gambar tu 3D. Setiap gambar di tunjukkan lokasi kamera yang bersesuaian. Jadi kena ada sesiapa tolong ambikkan. Jadi buatlah aksi-aksi sesuka hati.




Masa kami sampai orang tak berapa ramai, jadi mudahlah nak memosingkan diri bergambar. Kalau ramai rasanya kena beraturlah kot.

Selain dari gambar-gambar 3D, ada juga teknologi moden digunakan. Takkan bayaq mahai-mahai nak tengok gambar kaku ja. Ada beberapa tempat disediakan monitor interaktif yang memaparkan objek tertentu bila sensor mengesan kod pada tiket. Pengguna hanya hulurkan tiket berdekatan monitor dan sensor akan kesan kod tersebut dan suatu objek akan terbina atas tangan. Berbelit-belit aku nak terang aihh panjang macam soalan Math UPSR.

hulur tiket, gambar objek terbina atas tangan.

Ada juga face detactor yang akan merubah muka kita menjadi entah apa-apa lah.

Kami berada kat muzium nie lebih kurang sejam. Pusing-pusing kat tingkat tu saja. Turun balik ada di buat ruang tayangan. Tapi masa kami sampai ada masalah teknikal, tak taulah apa yang nak di tayangkan. Sebelum keluar posing dulu dengan mural.

Sama lah

Keseluruhan muzium nie bebudak memang suka la. Tempat nie bukannya muzium tapi lebih kepada galeri saja. Orang yang dah berumur takkan nak posing pelik-pelik kat situ.
Made in Penang Interactive Museum atau Muzium 3D Penang.

Harga tiket boleh kata mahal juga berbanding dengan apa yang dipamerkan. Pemegang Mykad untuk dewasa RM15.00 dan kanak-kanak dan warga emas RM10.00. Lokasi Made in Penang Interactive Museum di alamat No 3 Pengkalan Weld, Penang. Telefon 04-2626119. Turun feri belok ke kanan, lebih kurang  300 meter akan nampak bangunan nie sebelah kiri. Google map tengok kat bawah.

GPS : 5°25'00.7"N 100°20'38.1"E
           5.416866, 100.343913




[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Pulau Pinang pada 26hb Mac 2014 ]

1- Penang - Muzium 3D
2- Penang - Muzium Kamera
3- Penang - Restoran Bumbledees

9 comments:

  1. Menarik jugak tu... bagus perkongsian nie... Bila ke Penang nanti, boleh la teman singgah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq lawat kat sini... banyak lagi yg menarik kat penang

      Delete
  2. Replies
    1. Maaf tak pasti la. Cer cuba telefon no kat atas tu. Gong xi fa chai nie memang kena call dulu.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Call x angkt,mungkin ttup tp agak2 esok buka dk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Baru baca msg. Refer kat FB... tutup 2 hari. Kebanyakan staf dia berbagsa cina. Buka balik 9hb.

      Delete