Thursday, October 16, 2014

Penang : Muzium Kamera

Selepas lawat Muzium 3D perjalanan diteruskan ke Muzium Kamera. Macam-macam juga muzium yang ada kat Penang nie. Kebanyakan diusahakan oleh swasta atau individu tertentu.

Muzium kamera nie tersorok sikit di sederet bangunan lama di Jalan Muntri yang sempit. Parking dihadapan muzium sangat terhad. Jadi setelah lalu depan muzium tak dapat parking kami keluar dari Jalan Muntri kona masuk ke Lebuh Chulia untuk pusing sekali lagi, tetiba nampak satu papan tanda kecil tulis ke muzium. Kami cuba jalan nie pula, Alhamdullillah kami sampai dibelakang muzium, bersebelahan tokong cina dan banyak parking kat situ.

Jadi tetamu masuk ikut pintu belakang saja lah. Tuan rumah jangan marah.

DSC_6584
Tumpang lalu tuan rumah... lalu kot pintu dapoq

Muzium nie pun merupakan bangunan lama yang diubahsuai menjadi muzium. Dekorasi dalam pun macam antik ja. Sampai k ekaunter tiket kami diasambut oleh tokey muzium, sungguh ramah. Tingkat atas yang menempatkan koleksi kamera.
DSC_6588
DSC_6702
Selepas bayar tiket, diberi stiker untuk dilekatkan kat baju. Sesiapa yang suka kumpul stem kenangan boleh jadi koleksi nie.
DSC_6589

Nie dia berbagai koleksi kamera, ada yang berusia beratus tahun dah. Setiap kamera diletakkan maklumat dan tarikh dikeluarkan. Jadi apa lagi qul lah setiap maklumat kamera tu. Layanzzz gambar kat bawah.
DSC_6593
DSC_6597
Nie Firas punya
DSC_6598
Nie Fatini punya
Kamera-kamera kat sini disusun dalam rak-rak kaca. Ada juga yang diletak di luar untuk pengunjung merasai pegang kamera lama.

DSC_6599
Camera yang diletakkan secara terbuka. Boleh tahan berat. Macam mana jurufoto zaman tu
DSC_6602
DSC_6604
DSC_6609
Yang nie jenis Field Camera.
DSC_6606
Yang nie jenis Twin Lens Reflex (TLR)
DSC_6610
DSC_6614
DSC_6619
Timelina sejarah kemera
DSC_6626
Disamping kamera bolehlah layan senibina bangunan antik kat Penang nie.
DSC_6634
DSC_6642
Filem slaid di jadikan hiasan pada tingkap.
DSC_6653
Disamping kamera, muzium ini juga membuat satu ruang untuk Bilik Gelap. Zaman sekarang kebanyakan kedai gambar dah tak ada benda nie dah. Semua dah digital. Suatu masa dahulu setiap kedai kamera mempunyai sebuah bilik gelap yang digunakan untuk memproses mencuci filem nagatif manjadi gambar atas kertas.
Bilik gelap
 Kadang-kadang entah apa-apa bentuk kamera yang dipamerkan yang tak pernah kita bayangkan. Kamera handphone tak dak la kat sini. Dipamerkan juga alat untuk memancarkan imej atau projektor zaman dulu-dulu.
DSC_6627
DSC_6628
Kamera mesin gun.
DSC_6632
DSC_6631
Habis saja lawat turun ikut tangga belakang terus ke cafe yang disediakan kat bawah dan melalui kedai cenderamata. Kat bawah nie pun ada ruang-ruang yang disediakan untuk bergambar terutama dengan hiasan dan deco yang dibuat.
DSC_6659
cendera mata
DSC_6664
macam kena paksa jaaaa
DSC_6677
DSC_6683
Kerja kat kedai gambar sat.
DSC_6665


Masa berada kat bawah baru dapat keluar dan lihat bagaimana rupa muka depan Muzium Kamera nie sebab kami masuk ikut pintu dapur. Sederet bagunan heritage yang masih mengekalkan keasliannya.
DSC_6672
Muzium Kamera Pulau Pinang

 Sebelum keluar lalu depan toilet. Kat pintu toilet di lekatkan gambar kamera mengikut jantina. Lelaki diletakkan gambar Field Camera manakala perempuan diletakkan Twin Lens Reflex (TLR). Kalau tengok gambar kamera sebenar kat atas tahulah maksudnya.


DSC_6701
Pintu bilik air. Lelaki Field Camera manakala perempuan Twin Lens Reflex (TLR).
Keseluruhan memang terbaik untuk penggemar kamera. Cuma maklumat mengenai kamera amat terhad dan juga jika boleh di buat pencerahan teknologi yang digunakan dari zaman awal kamera dan juga cara pemprosesan filem.

Camera Museum nie terletak di 49 Jalan Muntri, Pulau Pinang. Dibuka setiap hari dari 9.30 pagi hingga 6.30 petang. Nie no telefon 04-2613649. Harga  tiket untuk dewasa RM20.00, pelajar dan warga emas RM10.00 dan kanak-kanak bawah 12 tahun percuma. Lokasi lihat google map kat bawah.

GPS:  5°25'12.6"N 100°20'06.5"E
          5.420171, 100.335153





[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Pulau Pinang pada 26hb Mac 2014 ]

1- Penang - Muzium 3D
2- Penang - Muzium Kamera
3- Penang - Restoran Bumbledees



2 comments:

  1. asyik bertangguh ja nak pi camera museum & 3d museum ni..jeles tengok ramai yang dah pi..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...