Penang : Restoran Bumbledees

Dah penat melawat muzium, perut mesti diisi. Hajat nak ke Akuarium Pulau Pinang. Nak kesana menghala ke bawah ke Batu Maung. Waktu pun dah tangahari. untuk menjimat masa kena cari tempat makan yang sehala. Pikiaq punya pikiaq kita ke USM. Ada sebuah restoran western yang ramai kata sedap. Aku pun tak pernah sampai lagi walau dok dekatttt ja.

Kami ke Restoran Bumbledees. Hari nie kira dok masuk bangunan kolonial lama saja. Restoran nie pun dok kat bangunan lama juga. Sesampai kami rasanya hanya ada sebuah meja saja berpenghuni. Kami pilih meja yang boleh nampak keluar. Baru boleh filingg

OKlah menu pun sampai. semua boleh kata jenis western ja. Kalau nak oder boleh guna bahasa Malaysia.Kat dalam menua ada menu starters. Tak payahlah starter, kita terus masuk gear laju, perut dah berbunyi.


Sementara hidangan sampai bolehlah lihat keindahan senibina zaman kolonial dulu, dibina 1938. Restoran ni berkonsep terbuka, tak dak aircond cuma kipas saja dan tingkap-tingkap dan pintu dibuka luas. Walau kipas saja tapi terasa selesa sebab dikelilingi oleh pokok-pokok.

Tenang
Firas dengan aksi Ju On
Restoran BumbleDee's di sebuh bangunan binaan tahun 1938

Dok tak lama hidangan pun sampai. Konsep restoran dan cara hidangan pun terasa kelainan.
Fied chicken finger, tak macam yang dibeli kat supermarket. Goreng rangup dihiasi entah apa daun entah. Ini untuk Fatini.

Grill chicken chop dengan cheese. Ayam di grill lembut bersama cheese dan juga kentang putar di letakkan sos black papper. Yang nie untuk dua bebudak sedang besar Ammar dan Sarah.
Chicken chop bersama sos black paper. Ayam besar dan sos black paper boleh kata sedap juga.
Nasi goreng untuk Firas. Nampak macam nasi goreng cina biasa saja tapi rasa sedap. Nasi goreng bersama ayam goreng.
Air apa entah? lupa la pulak mama dia.
Fish and Chip. Rangup di luar, lembut didalam. Ikan digoreng rangup dihidang dengan mayonis dan french fries. Isi ikan tebal dan rasanya memang sedap. Saiz besar berpadanan dengan harganya.
Alhamdulillah semua dah sampai, jemput makan.
Akhir sekali, cuci mulut dengan ais krim.
Kebanyakan makanan di sini dihiasi dengan potongan lobak merah dan juga kubis ungu, untuk menaikkan seri. Kek pun ada juga, tapi kami tak oder. Keseluruhan makan kat sini memang sedap berbaloi dengan saiz. Harga pula sedikit mahal. Servis pun mesra dan hidangan pun cepat sampai. Persekitaran restoran bersih dan kemas dan amat selesa.

Restoran Bumbledees nie dibuka setiap hari kerja ( Isnin hingga Jumaat ) dari 9 pagi hingga 9.30 malam. Lokasi B07 Rumah Tamu USM Pulau Pinang. Telefon  019-4733777. Google Map lihat bawah.

GPS : 5°21'43.7"N 100°18'25.1"E
           5.362133, 100.306960



Dah semua selesai, destinasi selanjutnya iaitu ke Akuarium Pulau Pinang. Tapi apakan daya hajat tak sampai. Bukan saja buka sikit-sikit tapi kali nie tutup terus untuk pengubahsuaian. Tak dak rezeki. Lain kali kita pi lah nooo.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Pulau Pinang pada 26hb Mac 2014 ]

1- Penang - Muzium 3D
2- Penang - Muzium Kamera
3- Penang - Restoran Bumbledees


2 comments: