Nasi Kandar Mamu, Kepala Batas

Pekan Kepala Batas memang terkenal dengan kedai mamak nasi kandar ( walau pekerjanya rasanya import dari India atau Bangla). Kebanyakan yang ada kat kawasan ni tak berapa kena dengan selera aku. Nasi campur Melayu memang susah nak jumpa terutama waktu malam. Kedai ala-Thai ada tapi kena tunggu, sebab makanan kena oder jadi kalau nak cepat dan mudah inilah pilihnnya. Kalau ronda waktu malam kedai-kedai nasi kandar nie penuh dengan manusia.

Awal tahun ini ada gerai nasi kandar baru yang dibuka. Selalu dok lalu depan kedai ini, pelanggan boleh kata ramai juga walau dibuka hanya disebuah gerai di parking lot. Datang makan sekali dah jadi berkali-kali. Ini kunjungan aku yang keberapa entah la. Sebab makanan yang disediakan sedap kena mai selalu. Ini mamak betul punya bukan klon Bangla atau India.
Sebuah gerai dengan pacak khemah sahaja. Meja makan diletak dalam khemah tersebut dan juga di tepi kaki lima bangunan perniagaan di sebelah. Aku letak sahaja namakan Nasi Kandar Mamu sebab tokey derai membahasakan dirinya Mamu ketika bercakap dengan anak-anak aku. Nama sebenar gerai aku pun tak tahu. Lauk yang disediakan boleh kata banyak juga. Yang jadi feberet aku kambing ros. Lain-lain lauk seperti ayam goreng panas ( ayam di goreng dalam gerai tu juga, banyak peniaga buat macam nie masa sekarang untuk tarik pelanggan ). Antara feberet aku juga, telor sotong goreng. Aku suka sebab telur jenis yang tak lembik. Cabai / cili jeruk. Banyak lagi lauk seperti masak hitam, kurma, ros, kari ikan, ayam, puyuh, daging . Kuah memang best, ada rasa. Nie telatah anak aku makan kat sini. Harga macam kedai nasi kandar lain juga. Lokasinya terletak di tapak parking di komplek perniagaan antara Klinik Kesihatan Kepala Batas dan juga Pejabat Agama Daerah Kepala Batas. Dihadapan ( seberang jalan besar ) stesen minyak Shell. Gerai dibuka selepas jam 5.30 petang hingga malam setiap hari. Nak mudah lihat peta kat bawah dibawa secara live oleh Google map.

View Nasi Kandar Mamu in a larger map

Update :

2hb April 2014
Gerai nie bukan milik Nasi Kandar Ali Khan dah. Sekarang tokey lain pula gerai nasi kandar nie.

27hb Mei 2011
Nama warong ni: Nasi Kandar Ali Khan

5 comments:

  1. Siti Sarah siap buat tanda bagus lagi tu.... boleh jadi duta kedai mamu ni..

    ReplyDelete
  2. Duta yg kena bayar sendiri...pi cuba memang rasa lain dari nasi kandar yg ada kat area KB.

    ReplyDelete
  3. Dekat balai bomba ke??
    Jam berapa buka tu bang?

    ReplyDelete