Kita Masih Dijajah - Perkahwinan Diraja Britain

Perkahwinan diraja Britain yang akan menemukan Catherine Elizabeth atau lebih dikenali Kate Middleton, 29 dengan pewaris kedua takhta diraja England, Putera William akan dibawa secara eksklusif oleh sebuah rangkaian TV. Sebelum upacara tersebut juga beberapa siri dokumentari telah menyusul untuk menyemarakkan lagi majlis yang akan berlangsung.
Biarlah mereka nak kahwin. Yang aku nak tau kenapa kita yang ketika ini tak ada kena mengena dengan meraka berlebih-lebih sangat nak sambut juga. Dulu iyalah sebab kita dijajah oleh mereka. Perkahwinan Siti dengan Dato K pun OK lah juga dua-dua rakyat Malaysia ( walau macam over ja... ). Sekarang kita dah merdeka masih lagikah perlu sujud kepada Queen kat sana?. Menyambut apa yang mereka sambut.

Kita pada tahun 1824 hingga 1941 dan dari 1945 hingga merdeka telah di jajah oleh British dan telah termasuk dalam negara Commonwealth / Komanwel. Negara Komanwel mereupakan gabunga antara negara yang pernah dijajah oleh Britian. Untuk mengeratkan hubungan negara-negara yg pernah menjadi jajahan British di buatnya Sukan Komanwel dan dijemput dengan karpet merah Queen merasmikannya ( dari segi ekonomi memang untung ). Ishhh... tak rasa bersalah kah kita menjemput bangsa yang telah menjajah kita dan telah memerah sumber pertiwi ini? Yang tinggal kat kita cuma hampas sahaja.

Apa itu Negara Komanwel. Maklumat dari Wikipedia :

Negara-Negara Komanwel atau Komanwel sahaja merupakan satu persatuan secara sukarela yang melibatkan negara-negara berdaulat yang ditubuhkan atau pernah dijajah oleh pihak British kecuali Mozambique (bekas jajahan Portugis) dan Rwanda (bekas jajahan Belgium).

Bukan semua ahlinya mengiktiraf ratu British, Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara. Negara-negara yang mengambilnya sebagai ketua negara dikenali sebagai Kerajaan Komanwel atau "Commonwealth Realm". Bagaimanapun, majoriti ahlinya adalah republik, dan sebahagian yang lain mempunyai raja tersendiri. Contohnya seperti Malaysia, Brunei, Tonga, yang mempunyai Raja/Monarki yang sendiri. Namun demikian, semua ahlinya menganggap Ratu Elizabeth II sebagai Ketua Komanwel.

Komanwel merupakan lanjutan Empayar British yang lahir daripada Persidangan Imperial pada akhir 1920-an. Selepas negara-negara jajahan British mencapai kemerdekaan, komanwel telah ditubuhkan untuk menyatukan negara-negara bekas jajahan British ini.


Ishhh... apa yang aku melalut nie. Jadi apa yang hendak kita tunjukkan dari memerihkan lagi sambutan mereka. Adakah kita juga berbuat demikian kepada negara-negara lain yang pewaris kerajaan mereka berkahwin. Apakah hebatnya Britian itu? Atau kita adalah kelompok manusia yang suka kenduri-kendara atau nak lihat fesyen apa yang di pakai? fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment