Saturday, April 25, 2009

Taman Betam Perdana - anai-anai

Waktu dulu kawasan Bertam ini yang aku dapat tahu merupakan kawasan kelapa sawit, jadi tanah nya jenis gambut. Sekarang ini dijadikan kawasan perumahan....itulah tempat aku tinggal sekarang, Taman Bertam Perdana. Kawasan aman damai tapi adalah sekali sekala digemparkan dengan kecurian, pembunuhan, simbah asid dan lain-lain. Tapi musuh yang paling utama bukan itu atau pun dadah atau tanah jerlus ( maklumlah kawasan tanah gambut) tetapi anai-anai.

Yang jadi mangsa ialah kayu kayan dalam rumah yang boleh membuatkan poket kempis. Ada yang kabinet dapur runtuh, kumai kayu berongga dan lain-lain yang melibatkan kayu. Nasib baik kayu alang pihak Bertam Properties buat dengan kayu berubat, kalau tidak ada yang rumah banjir akibat tangki air runtuh atau bumbung roboh.

Untuk mengelakkan masalah ini pemaju sepatutnya membuat rawatan tanah yang baik sebelum membina rumah. Ada juga khabar yang mengatakan rawatan tanah yang dibuat tak berapa baik, apabila di buat aduan mereka menyalahkan kontraktor yang buat tak betul. Aku nie beli rumah dengan Bertam Properties ka atau dengan sub kontraktor ( sub kon akan salahkan mat indon, ish.. aku kena buat aduan ke konsolat indonesia la pulak), kena tengok balik S&P. Apa boleh buat waranti dah abis. Sepatutnya kerajaan tetapkan minimum waranti selama 5 tahun kepada setiap pemaju.

Alhamdullillah sebelum habis waranti pihak Persatuan Penduduk Shahbandar , Taman Bertam Perdana membuat rayuan kepada Bertam Properties untuk membuat rawatan anai-anai kepada setiap rumah. Pihak Bertam Properties bersetuju untuk membuat rawatan tetapi 2 rumah satu radius ( sepatutnya 1 rumah dibuat satu radius), nak jimat kot. Proses ini mencacatkan lantai rumah dimana lantai ditebuk dengan drill, selang 2 kaki ditepi dinding. Walau rawtan ini dibuat jaminan untuk menghapus anai-anai sepenuhnya tiada jaminan, sebab anai-anai bileh berada dimana-mana di dalam tanah.

Rumah aku pun kena anai-anai juga, boleh la dengar anai-anai berjalan dalam kabinet dan juga kumai kayu dalam bilik air dan ruang atas pintu masuk. setelah Pest controll datang buat hilang la, tetapi anai-anai tu tetap ada, tak tahu di mana. kira macam time bom la.

Sampai bila nak jadi cam nie tak tahu la. Harap kawasan perumahan baru yang Bertam Properties sedang bangunkan seperti fasa Daffodil dan Primeros tidak menerima nasib yang sama dengan kami.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...