Tuesday, April 14, 2009

Taman Bertam Perdana - Bocor

Kawasan Bertam, Kepala Batas semakin maju, kami telah tinggal di Taman Bertam Perdana hampir 3 tahun di rumah teres yang dibeli dari pemajunya Bertam Properties.

Mula-mula tinggal disitu adalah masalah bilik air atas bocor . Bilik air yang bocor dah buat 2 kali sebab kali pertama buat masih bocor lagi, kali kedua buat baru ok. Setelah duduk lebih dari 1 tahun, waranti pun dah habis, masalah bocor kembali semula. Siling bawah bilik air master badroom ditingkat atas mula menunjukkan kesan lembap dan lama kelamaan air telah menitik.




Berbagai cara digunakan untuk mengesan kebocoran, aku telah tutup air tangki dan telah tutup air dari punca utama dan bilik air tu dikuarantinkan masih lagi bocor. Setelah minta jiran aku untuk tutup air dari punca utama dan kuarantinkan bilik air master bedroomnya (rumah teres, bilik air bersebelahan), baru siling bawah bilik air kering. Pening aku macam mana jadi macam ni. Air juga menitik dalam ruang paip utama ke tingkat atas (depan pintu). Hari-hari isteri aku kena letak kain untuk mengelak air dari mengalir keserata rumah.

Bilik air atas (bilik air antara 2 bilik tidur) juga bocor, habis siling ngan dinding bilik air bawah dan dinding dapur, berkulat. Bilik air ni Bertam Properties dah perbaiki 2 kali dilokasi yang sama ketika waranti masih ada.

Ketika masih ada waranti pihak Bertam Properties membuat pembaikan hanya dikorek sahaja kawasan yang bocor dan ditampal semula, sekarang ini ketika aku bersembang dengan orang yang arif tentang lantai bilik air mereka nasihatkan jika bocor pihak pemaju kena korek lantai bilik air tu sepenuhnya/semua pastu dibubuh pelapik baru. baru dapat perlindungan sepenuhnya.
Sepatut kerajaan kena buat undang-undang, waranti rumah mesti diberi selama 5 tahun keatas, baru kualiti rumah dijaga. Kereta MPV Proton pun dah bagi 5 tahun waranti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...