Love Begin With Me

Hari ini Dr. Balakrishan Muniandy telah memberi ceramah 'Love Begin With Me'. Ceramah motivasi ini dianjurkan oleh Kelab Kebajikan dan Sosial PTPM. Beliau merupakan pensyarah di PTPM-USM, tempat aku keja laa. Kadang-kadang kita memandang yang luar itu lebih menarik tanpa mempedulikan kekuatan dalaman yang ada. Bukan apa aku pun tak tahu staf dalam PTPM juga mempunyai kehebatan dalam memberi motivasi/ceramah. Ceramah yang disampaikan sungguh menarik, berkisar tentang kasih-sayang.

Ia menyedarkan kita tentang cinta yang lebih tepat kasih sayang. Kita selalu mendengar kisah pemimpin-pemimpin dunia yang handak merubah dunia menjadi lebih harmoni, berjayakah mereka?. Dengan kasih-sayang kita ubah dulu diri kita, kemudian dunia akan berubah menjadi lebih sempurna.

Dalam ceramah juga diberi contoh tentang peperangan, adakah dunia lebih aman dengan berperang?, setelah Perang Dunia Pertama adakah dunia telah berubah, tidak...tetapi telah disusuli oleh Perang Dunia Kedua, adakah dunia telah berubah?, mungkin kita masih menanti Perang Dunia Ke tiga untuk berubah. Perang tidak memberi perubahan tetapi hanya mendatangkan kemusnahan. Apa yang akan memberi perubahan ialah kita kita kena merubah pemikiran kita, kasih-sayang merupakan ubat yang dapat menyatukan manusia.

Kasih sayang ada berbagai jenis, tetapi tidak dapat memberi kesan yang hebat. Kasih Sayang Tanpa Syarat ( Uncondition Love) merupakan kasih sayang yang terhebat. Kasih sayang ini menuntut kita memberi kasih sayang yang tidak menuntut apa-apa balasan. http://www.thelovefoundation.com/unconditional_love.htm

Aku nak tulis lebih lanjut pun aku bukan pakar, untuk maklumat lebih lanjut sebuah organisasi telah menaja perubahan untuk manusia sejagat untuk berubah, sila klik link ini untuk mengetahui dengan lebih lanjut http://www.thelovefoundation.com/. Banyak info menarik untuk dibaca dan dikongsi. Dr. Balakrishan Muniandy merupakan Malaysia Coordinator untuk The Love Foundation.

1 comment: