Rumah Makan Nasi Talam - Taiping

Satu lagi yang kami pernah singgah untuk makan tengahari di Taiping iaitu Rumah Makan Nasi Talam yang terletak di tepi Jalan Pokok Assam. Nama warung seperti di Indonesia. Nak rasa macam ke Indonesia pula.
Rumah Makan Nasi Talam Taiping

Dah nama macam warung Indonesia jadi cara hidagan disaji pun ala-ala Nasi Padang. Dimana setiap lauk dah di cedok dan dihidang dalam piring. Jadi pelanggan cuma pilih sahaja apa yang ada dalam piring dan diletak dalam talam.

Menu masakan yang ada boleh kata banyak juga. Tapi yang menjadikannya nampak banyak sebab ditambah dengan pring-piring yang telah diisi lauk.
Walau ala-ala nasi padang tetapi masakannya citarasa orang Melayu kita, ala kampung gitu. Ada patin tempoyak, bawal 3 rasa, kerabu, kerang rebus, ikan bakar, kari ikan, sayur-sayuran, ulam dan banyak lagi. Yang menarik disini ada pekasam daging dan ikan.
Piring-piring kecil terisi dengan lauk untuk dipilih pelanggan.

Berbagai masakan ada.

Ikan 3 rasa.


Disini ada set talam yang standard iaitu setalam yang mengandungi beberapa masakan disertakan dengan sebekas nasi dan sejug air sirap dengan harga RM20.00, bolehlah untuk 2 ke 3 orang makan. Kalau rasa tak cukup boleh tambah lauk lain dengan tambahan harga.
Ini set talam yang standard bersama sebekas nasi dan sejug air sirap berharga RM20.00

Kami tak ambil set ini sebab ada masakan yang kami tak nak. Jadi pilihlah apa yang berkenan dihati. Jadi berpiring-piring yang ada diatas meja bila makan.

Antara pilihan kami.
Yang nampak klasik disini ialah pinggan yang digunakan. Pinggan porselin seperti pinggan orang dulu-dulu bercampur-campur bunga nya dan juga nasi di letakkan dalam lekaq. Haaa orang sekarang ni mana tahu apa itu lekaq. Lekaq itu dalam bahasa baku ialah lekar 😁😁😁, iaitu bekas yang di buat dari anyaman rotan.
Inilah lekar, bekas nasi yang dibuat dengan rotan.

Bagi aku, rasa masakan disini biasa-biasa sahaja tetapi yang menjadikan ianya menarik dan unik ialah cara hidangan ini di sajikan dalam piring. Cara hidangan ini memudahkan tokey kedai kira. Walau dalam piring-piring yang sama saiz tapi harga bukan macam kedai RM2 tau, semua harga sama. Setiap piring harganya ikut jenis lauk.


Kepada yang nak merasai makan ala-ala Nasi Padang boleh kesini. Dibawah aku letakkan maklumat ringkas.

Alamat:
Rumah Makan Nasi Talam,
Jalan Pokok Assam,
Taiping, Perak.

Telefon:
017-538 9331

Waktu operasi:
Dibuka pada hari Sabtu hingga Khamis jam 10 pagi hingga 5.00 petang
Tutup hari Jumaat.

GPS dan lokasi dari google map:
4°50'13.3"N 100°44'48.6"E
4.837029, 100.746829

No comments:

Post a Comment