Swedish Meatball IKEA Batu Kawan Halal?

14 Mac 2019 ini, maka berbahagia orang belah utara terutama Penang. Apa lagi dapat bergumbira membeli belah di IKEA, Batu Kawan. Pasti ramai yang dah google laluan ke IKEA ini. Jalan mana yang tak jem. Penuhlah rumah dengan perabut IKEA.
IKEA Batu Kawan. Gambar dari IKEA Malaysia

Selain dari perabut dan hiasan pastinya medan selera IKEA menjadi tumpuan. Tentunya Meatball Swedish menjadi rebutan. Beratur mengalahkan Deen Maju.

Maka berbondong-bondonglah nanti yang meng"update" dalam facebook masing-masing menikmati Swedish Meatball yang terfemes dengan bangganya. Tapi adakah Swedish Meatball IKEA Halal? Dan juga makanan-makanan lain yang disediakan juga halal. Kalau lihat dari dari dulu sehingga sekarang Syarikat Sweden ini tidak paparkan Sijil Halal dari JAKIM atau badan-badan lain di Restoran IKEA Malaysia.

Aku screen capture jawapan dari IKEA berkenaan isu ini.
Balasan dari komen 6 tahun lepas. Ada natizen yang minta IKEA percepatkan permohonan Sijil Halal.
Balasan komen tahun lepas.

Dari jawapan yang didapati, pihak IKEA cuma mengesahkan bahan untuk membuat makanan datang dari pengeluar yang mempunyai sijil HALAL. Rasanya kena tanya resepi bahan-bahan digunakan diambil dari mana. Dapat resepi, lepas ini boleh buat sendiri.

Dari carian di Laman Web Halal Malaysia, bila di taip sahaja nama IKEA, maka keluar beberapa produk yang digunakan oleh Restoran IKEA Malaysia. Sijil ini diberikan kepada syarikat yang membekal produk kepada IKEA seperti meatball, sos black pepper, mushroom sup, kepak ayam, gula, kremer dan lain-lain. Jenuh cari satu persatu. Nak kena tahu resepi baru tahu bahan yang digunakan.
Bahan-bahan halal yang dibekalkan kepada IKEA.

Untuk memendekkan cerita, mohon pihak IKEA mendapatkan sijil halal kepada makanan yang disediakan dan juga pengiktirafan halal untuk restoran itu sendiri supaya tidak bercampur makanan halal dan non-halal didalam tempat yang sama.

Kalau restoran non muslim rakyat Malaysia, kita marah, kita boikot jika jual makanan kepada Muslim dengan hanya mendakwa makanan mereka halal tanpa sijil. Tapi, datang syarikat luar negara kita boleh senyum sambil menikmati dan selfie lagi. Double standard betul lah.

Kalau IKEA betul menjaga hati kaum Muslim di Malaysia mohon mereka mendapatkan pengesahan Halal dari JAKIM atau mana-mana badan pengeluar Sijil Halal yang diiktiraf dan paparkan di premis. Halal baru OK.

Badan-badan yang mengeluarkan Sijil Halal yang diiktiraf oleh JAKIM klik sini.

Klik Sini


No comments:

Post a Comment