KL - Hari 6: Memanjat Menara KLCC

20hb Disember 2016, Selasa. Beberapa kawaan sekitar Selangor masih tak ada air, termasuk kawasan Kemensah. Hari ini ada beberapa agenda di KL. Tapi air tak ada. Jadi selepas solat subuh kami sekeluarga gegas ke Masjid Nagara. Harap Masjid Negara ada air. Berpandukan Waze sampai kami disana.
DSC_1018
Mencari air di Masjid Negara.
Alhamdulillah laju air disini. Bolehlah bersiram puas-puas. Destinasi seterusnya ialah ke KLCC. Tuuu dia kalau sampai ke KL tak sampai KLCC maka tak sampai KL lagi lah tu. Macam tahun 80an datang KL mesti kena bergambar dengan Tugu Negara.

Sarapan pagi dulu di medan selera atas tu. Harga medan selera masih OKlah, jangan minta benda pelik-pelik sudahlah. Selepas kenyang. Perjalanan di teruskan ke lobi KLCC untuk ke menara.
DSC_1027
DSC_1041

Acara apa la pulak kat bawah nie...  Acara ambil selipar Fatini jatuh dalam kolam depan KLCC.

DSC_1047
Dah kena menyauk selipar Fatini. Sapa suruh lambung-lambung dia.

Apa-apa pun sebelum naik kena beli tiket dulu. Bukan free. Maklumat tiket naik ke menara nie aku letak kat bawah.
DSC_1207
Entahlah pasai pa serius sangat.

Sebelum naik kena beratur dahulu dan di buat dalam kumpulan, kalau tak silap aku setiap kumpulan dalam 20 orang dan diberi pas gantung dengan warna tertentu. Supaya staf bertugas dapat mengenal pasti kumpulan-kumpulan tertentu. Mana tahu sampai diatas terus tak nak turun kan.
DSC_1062
Mendengar penerangan sebelum naik kemenara.

DSC_1063

Sebelum aku terlupa kepada yang nak naik menara ini ada pantang larangnya. Kat bawah nie aku letakkan pantang larang iaitu antaranya dilarang merokok (yang nie kalau tak paham lagi tak tahulah), dilarang bawa stroller, makanan dan minuman, chewing gum, beg besar. Yang manariknya dilarang juga membawa tripod kamera dan kayu selfie, jadi kaki-kaki kamera tak dapatlah nak letak kamera dan lens yang bagak punya besar.
DSC_1073
Antara barangan yang tidak dibenarkan dibawa ke atas.

Selepas itu kami diberi penerangan secara digital sebelum melangkah ke dalam lif. Dalam pendakian ini ada dua tempat persinggahan iaitu di Jejantas dan juga di puncak. Setiap lokasi diberi masa sekitar 15 minit.
DSC_1078

Destinasi pertama setelah menaiki lif ialah Jejantas yang menghubungkan 2 menara berkembar. Sekejap sahaja berada dalam lif dah sampai ke tingkat 41. Tingkat yang adanya jejantas tu. Berapa tinggi dari aras tanah... cari sendiri aku tak ukur.

Kami diberi masa dalam 15 minit untuk berada di atas jejantas ini. Boleh lah berselfie dan mengambil gambar skitar KL. Dibawah antara gambar yang dapat dilihat dari Jejantas KLCC
DSC_1079
DSC_1085
DSC_1089
DSC_1098
DSC_1090
DSC_1093
IMG20161220112928

Dah cukup masa. Kami dipanggil semula ke lif. kali ini kami dibawa ketingkat 86 iaitu tingkat yang dikhaskan utuk pelancong dari keseluruhan 88 tingkat KLCC ini. Layan saja gambar dari aras 86 KLCC.
DSC_1103
DSC_1109
DSC_1127
DSC_1119
DSC_1114
DSC_1142

Ditingkat ini diletakkan segala macam info KLCC dan juga Petronas. Ada juga replika  KLCC dan sekitarnya dan juga TV Interaktif.
DSC_1137
Ada benda yang boleh di lupakan dan ada yang tak boleh di padam.
DSC_1122
DSC_1132
DSC_1136
DSC_1170
Dah lama berada kat atas nie, pakat-pakat jemu.

Kali ini katanya kami boleh berada dalam 15 minit sahaja tetapi tak dipanggil-panggil. Ada dalam 45 minit kami berada disitu. Alhamdulillah dapat berada di lama sampai ada yang dah jemu.

Kepada yang hendah menaiki menara KLCC ini dibawah aku bagi sedikit info:

Alamat:
Tak payah bagilah, nanti sampai KL kau tuju saja bangunan 2 ketul tu sampai jumpa.

Lokasi kaunter tiket:
Aras Concourse KLCC

Hari lawatan:
Dibuka hari Selasa hingga Ahad
Tutup hari Isnin.

Masa lawatan:
9 pagi hingga 9 malam.
(Tutup antara 1 tgh hingga 2.30 petang setiap Jumaat)

Harga tiket:
Dewasa: RM30.00
Kanak-Kanak (3 tahun hingga 12 tahun): RM 15.00
Warga Emas (61 tahun keatas): RM 15.00

Lawan Web:
https://www.petronastwintowers.com.my/


No comments:

Post a Comment