Meatball IKEA Halal?

Sampai hari nie aku masih konpius mengenai status halal Meatball yang di jual kat medan selera IKEA. Tengok orang update blog makan benda nie macam best jeerrr. Kami tak berkesempatan lagi nak makan. Asal kami sampai ja orang beratur panjang, kensel. Kalau dah makan bolehlah dengan bangganya update blog makan benda nie ~ macam bagusss.

Oleh kerana dalam hati dok berazam nak makan kat situ suatu hari nanti, maka aku search kat web Halal JAKIM. Kat ruang Direktori Halal Malaysia aku cari "IKEA". Bila di cari cuma jumpa 4 item sahaja tapi bukan meetball yang terfemes tu. Kesemua makanan keluaran Kyros Food. Mungkin syarikat nie supply barangan kat IKEA.


20hb Disember 2013 aku email pula JAKIM dalam ruang Pertanyaan / Maklumbalas bertanyakan status Food Court Ikea dan meatball yang hebat tu. Selepas hantar pertanyaan aku cuma dapat email kat bawah nie ja. Mungkin auto reply yang berjanji memberi balasan secepat mungkin.

Selepas tu sampai hari nie tak ada jawapan yang tepat. JAKIM tolonglah jawab email aku nie sama ada Halal JAKIM atau halal luar negara (maklumlah produk negara asing) atau apa-apa saja. Kasihan kepada yang telah makan dengan bangganya dan mungkin lepas nie aku pula. Aku sudahi dengan sepotong pantun.

Kalau bilal katakan bilal,
Tidak kami cari tok kadi,
Kalau halal katakan halal,
Jangan kami ternanti-nanti.



Selain dari Ikea kelmarin dulu (26hb Mac 2014) saja jalan-jalan ke Jusco PERDA, lalu depan Restoran Johnny's. Tengok kat dalam ramai orang Melayu makan dengan seleranya. Restoran Johnny's nie syarikat franchise dalam Malaysia. Hari nie aku check kat laman Halal JAKIM. Aku type nama restoran "johnny's" tak jumpa apa-apa maklumat lepas tu type pula nama syarikat "Dynasun" pun tak ada apa-apa maklumat.

 Kadang-kadang orang Melayu nie bila disebut Vegitarian saja secara aitomatik makanan tu halal, dianggap 100% sayur saja. Tak kisah minyak, bahan-bahan masak dan alatan memasak tu datang dari mana. Kalau benar mereka ini ikhlas untuk menarik pengunjung Islam dapatkanlah Sijil Halal JAKIM. Tanpa was-was.

Banyak lagi kedai makan yang ada pengiktirafan Halal, tepuk dada tanya selera. Kalau kedai orang Islam, insyaallah walau tak dak logo halal aku yakin nak masuk tapi bila kedai yang diusaha oleh orang agama lain, kena tapis pikir banyak kalilah.



No comments:

Post a Comment