Wednesday, March 19, 2014

Pray For Malaysia

Malaysia semakin gawat dengan berbagai cobaan dan cabaran yang menimpa. Berbagai musibah yang melanda negara satu persatu dengan kegawatan ekonomi, harga barang naik, syiah menular, banjir, kemarau, anti hadis, jerebu, kehilangan kapalterbang MH370, kematian anak-anak orang Islam di konsert dan kemalangan mengerikan yang meragut banyak nyawa. Entah apa lagi ujian dan musibah yang akan diturunkan.

Bila berlaku musibah baru kita ingat tuhan, baru nak berdoa. Tuuu pun kadang-kadang kejadian dah berlaku tiga ke empat hari baru ingat nak minta pertolonganNYA. Dalam dok berhajat denganNYA ada juga yang menggunakan selain dari kuasa Allah untuk menyelesaikan masalah. Yang ni pun karut juga.

Mungkin apa yang berlaku itu datang dari kesilapan yang lalu. Mungkin kita terlalu mengharapkan sanjungan manusia sekeliling dengan berbagai kemungkaran dibuat sehingga mendapat kemurkaan Allah.

“Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah dengan marahnya manusia, maka Allah akan cukupkan baginya akan segala keperluannya di dunia ini. Tetapi barangsiapa yang mencari redha manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah menyerahkan nasibnya kepada manusia.” Hadith riwayat At-Tirmizi

Apa yang terjadi ini biarlah manjadi peringatan kepada kita bahawa ada kuasa yang maha agung yang mengawal setiap apa yang berlaku. Bersyukurlah kita masih ada nyawa untuk melihat peringatan yang ditunjukkan. Jadikan ia sebagai "wake up call" untuk tersedar dari lamunan. 

Mulai saat ini kita sentiasa menadah tangan minta pertolonganNYA, minta dijauhkan bala bencana, minta kemakmuran, minta aman dan damai, minta rezeki yang diberkati, minta jangan hilang arah hidup, minta lubang-lubang maksiat ditutup, minta diampunkan dosa yang lalu, minta dikuat dan ditetapkan iman,  minta umat Islam bersatu padu, minta pemimpin-pemimpin menerima hukum tuhan dengan sepenuhnya, minta hukum Allah ditegakkan. Berdoalah tak kira ketika ini kita amat selesa atau dalam kesusahan. Tak perlulah tunggu ujian dan musibah menimpa baru nak ingat kepada pencipta.

Disampaing berdoa, kenalah berusaha dan kuatkan diri untuk berubah ke arah yang lebih baik.

p/s: Berpesan pada diri sendiri.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...