Tuesday, February 11, 2014

Melaka - Hari 2: Coconut Shake Bungkus Luar Makan Dalam

Dah rehat-rehat hilangkan lenguh kat kaki. Petang sikit perjalanan dimulakan balik. Kali nie perjalanan mencari air yang terfemes kat Melaka. Mau tak femes, TV masuk, kat internet lagi la banyak. Perjalannan mencari ayaq nyoq goncang ~ Coconut Shake di Klebang.
Pencarian Coconut Shake Klebang
 Lihat review kat inernet kebanyakan kata dekat sebuah stesen minyak kat Klebang dan mudah nak cam sebab kereta banyak yang jem kat situ nak beli air nie. Dalam Google Map pun nampak dekat ja dari Bandar Hilir. Dengan penuh konfiden perjalanan dimulakan. Cuaca masih lagi hujan renyai-renyai.

Jalan-punya jalan, sikit punya jauh dah dekat nak jumpa Hang Tuah kat Tanjung Kling. Apa lagi kona balik, singgah kat sebuah stesen minyak tanya kat mana air nyoq goncang tu. Baru jumpa, sebuah gerai tepi jalan.

Cerita kat internet kata kat gerai Coconut Shake nie kereta beratur panjang. Masa aku pi tak dak kereta pun yang beratur. Patut pun, aku terlajak tadi. Masa kami datang  mungkin dah la petang di tambah hari hujan maka orang pun tak berapa ramai. Sapa nak minum benda sejuk masa hujan-hujan cam nie. 
DSC_5109
Kat tepi jalan ditulis kalau nak bungkus boleh beli kat tepi jalan tapi kalau nak makan kat situ kena masuk dalam. Kami masuk melalui satu lorong ke belakang gerai. Siap disambut dengan pintu gerbang lagi. Kat sini dibuat gerai besar.

Sampai sini takkan nak makan air nyoq goncang saja, mau terkencing. Kat sini dijual juga makanan sampingan yang dah siap seperti berbagai jenis cucuq dan nasi lemak, mee, bihun, pulut kuning yang dibungkus. Minuman selain ayaq nyoq pun ada juga.
DSC_5101
Selain dari ayaq nyoq goncang, macam-macam makanan ringan lain pun ada.
Ketika aku datang orang boleh kata ramai juga terdiri dari berbagai bangsa kat sini. Boleh kata semua oder ayaq nyoq nie. Coconut Shake nie ada dua jenis sahaja, biasa RM 1.50 dan spesial RM 2.20. Yang luar biasa bezanya ditambah secedok ais krim. Kalau bungkus ditambah 30 sen.


DSC_5105
Yang depan tu melayu, yang belakang tu cina.
Walau cuaca sejuk, segelas tak cukup juga. Kana tambah lagi. Cucuq pun dok tambah, berapa kali tambah pun tak taulah.

Coconut Shake Klebang nie dibuka setiap hari. Sabtu hingga Khamis dibuka dari 12.30 tengahari hingga 6.30 petang dan hari Jumaat dari jam 2.30 hingga 6.30 petang. Lokasi kat bawah.

View Larger Map

Dah sejuk perut, apa lagi balik ke Bandar Hilir semula. Masih awal lagi. Singgah kejap kat Medan Samudera. Tempat nie macam bazar la, ada jual macam-macam dari makanan sehingga cenderamata.

DSC_5110
Medan Samudera
DSC_5118
Baju cop Melaka
DSC_5111
DSC_5113
kuih tradisional.
Medan nie terletak betul-betul diseberang jalan bertentangan dengan Muzium Samudera yang replika kapal tu. Apa lagi belilah apa yang patut. Seronok-seronok tanda kenangan sampai ke Melaka.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Melaka 2-4 Disember 2013 ]

1. Melaka - Hari 1 : Asam Pedas Selera Kampung
2. Melaka - Hari 1 : Ikan Bakar Umbai
3. Melaka - Hari 2 : Menara Taming Sari
4. Melaka - Hari 2 : Muzium Samudera
5. Melaka - Hari 2 : Melaka Duck Tours
6. Melaka - Hari 2 : A Famosa
7. Melaka - Hari 2 : Melaka River Cruise
8. Melaka - Hari 2 : Coconut Shake Klebang & Medan Samudera
9. Melaka - Hari 2 : Ikan Bakar Muara Sg Duyung
10. Melaka - Hari 3 : Pahlawan Walk

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...