Wednesday, June 26, 2013

Penang : Akuarium FRI


Update:
16hb September 2014 : Sekali lagi kami ke sana dan akuarium dah dibuka. Klik sini.

~~~~~~~*****~~~~~~~

[ 27hb May 2013 ]

Selepas berpeluh di Muzium Perang turun bukit dan terus ke Akuarium Pulau Pinang, Batu Maung. Akuarium yang di usahakan oleh Institut Penyelidikan Ikan ( FRI).
Akuarium FRI Penang
 Masa sampai, kereta tak banyak di parking lot. Pergi saja kat kaunter, dah tutup. Tiket dijual sehingga 4.30 petang sahaja dan kami sampai dah hampir jam 5. Patut pun parking lengang saja.
DSC_3471
DSC_3465
DSC_3461
Rehat sambil tengok ikan.
Walau kat dalam tutup kami jalan ketepi bangunan, ada sedikit taman dan kolam. Bolehlah lepak-lepak berhenti penat sambil tengok ikan yang ada kat situ.
DSC_3484
War Museum dibelakang papantanda SOUTHBAY, sebuah projek rumah banglo. Tak lama lagi muzium nie akan dikelilingi oleh banglo, bukan lagi hutan.
Surau pun ada berhampiran. Solat dulu sebelum ke Padang Kota, menikmati angin laut sebelum balik.

Walau tak dapat masuk, nie dia sedikit maklumat dari Akuarium FRI:

Dibuka pada setiap hari dari 10.00 pagi hingga 5.00 petang dan tutup pada hari Rabu.

Bayaran masuk:
Dewasa - RM5.00
Kanak-kanak 7-12 tahun - RM2.00
Pelajar sekolah - RM1.50
Kanak-kanak < 7 tahun - Percuma

(Masa aku datang tiket cuma RM 1.50 sebab akuarium dalam penyelenggaraan)

Lokasi lihat peta kat bawah.


View Larger Map
Banyak lagi tempat menarik di Pulau Pinang. Lain kali kena buat lawatan ketempat lain pulak.

Update:
16hb September 2014 : Sekali lagi kami ke sana dan akuarium dah dibuka. Klik sini.


[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Pulau Pinang pada 27hb May 2013 ]

1: Penang : Fort Cornwallis
2: Penang : Toy Museum
3: Penang : Muzium Perang
4: Penang: Akuarium FRI

 

6 comments:

  1. huhuhuhuhuh... ada jugak akuarium kat Penang... Nanti la, kalau ada kesempatan nanti boleh la teman kesana... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walau keliling laut...akuarium tetap ada. masa sampai sana dah tutup tak dapat cerita apa yg ada kat dalam tu.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...