Monday, April 29, 2013

Kenapa Undi Perlu Rahsia ?

Dah dekat-dekat nak undi PRU13 nie saja nak tulis sikit tapi bukan nak mengata dan menumpat mana-mana parti. Parti tupperware kena banyak berkata-kata, baru duit masukkk.

Kenapa undi anda rahsia? Dalam media pun diwar-warkan undi adalah rahsia. Kita yang pangkah suka hatilah nak rahsia atau tak. Tapi kanapa perlu rahsia? mungkin ada sebab-sebab tertentu.


1- Takut bos:
Dapat bos yang fanatik, lalu macam-macam ugutan kepada staf supaya mengikut telunjuk dia. Jadi dipaksa pangkah parti yang dia berkenan. Kalau tidak nanti kena ditukar ke cawangan lain atau laporan prestasi merudum, kanaikan pangkat pun susah. Kadang-kadang baju korporat pun dibuat macam baju parti (pernah aku tengok). Jadi apa lagi berlakon depan boslah.

2- Kau garu belakang aku, aku garu belakang kau:
Ini untuk orang berniagalah. Bukan senang nak dapat projek terutama peniaga Melayu. Nak dapat dari bangsa lain, boleh bilang dengan jari. Mahu tak mahu kalau nak hidup kena dapat projek kerajaan ( tak kisah lah kerajaan negeri atau pusat ). Jadi walau pun sokong atau tak mestilah menunjukkan kesungguhan menyokong parti tertentu (kadang-kadang kena hulur sikit buat belanja parti). Nanti kalau menang bolehlah rasa sorang sikit.

3- Rumah kecil tiang seribu:
Ini hal adik beradik, sepupu-sepapat dan yang sekutu dengannya. Dalam ramai-ramai tu macam-macam ideologi yang ada. Kalau yang jenis diam atau dapat menerima perbezaan OKlah. Tapi yang jenis cakap dia saja yang betul, orang lain salah, nie yang buat pening kepala. Dalam adik-beradik pun dok melobi parti. Jadi untuk tak mengecil hatinya atau bermasam muka maka angguk sajalah. Asal tak berpecah adik beradik.

4- Mengikut arus semasa:
Dah sekampung atau sepejabat sokong sejenis parti saja, cuma kita saja yang ada ideologi lain sikit. Nak berdebat, maklumat pun tak berapa cukup dan tak tau kesahihannya (harap dari YouTube, FB, akhbar dan blog). Silap-silap boleh jadi bahan lawak. Jadi buat bodoh sajalah. Nanti nyatakan pendirian masa mengundi.

5- Ada untung :
Maklumlah pacak bendera parti tu dapat RM100.00 semalam, duit minyak lagi, t-shirt pun dapat. Parti pilihan hati pacak bendera tak dapat apa-apa, silap-silap kena keluar duit poket sendiri pula. Jadi pacak sajalah, masa mengundi kita kira lain.

Pikir dulu sebelum pangkah dan terimalah segala keputusan dengan bijak. Selamat mengundi dengan selamat.

p/s: Kepada cikgu-cikgu tolong jangan mempengaruhi anak murid dengan parti sokongan anda. Mereka masih tidak faham dan tak boleh mengundi lagi ~ Rebat Talifon Pintar, Baucer Buku 1 Malaysia atau BR1M pun depa tak dapat lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...