KOPITIAM - Diragui Halal

Kelmarin dalam Utusan Malaysia, berita utama, muka depan Kopitiam di serbu JAKIM sebab kesahihan ayam yang dibeli diragui taraf HALALnya. Hari ini dalam Mingguan Malaysia, muka depan lihat gambar, "Banyak Kopitiam Diragui". Sekali lagi berita kosong di paparkan.
Gambar muka depan dari Utusan Online


Meresahkan makhluk yang bertunjangkan Syahadah dalam kehidupan. Dalam berita itu, adakah telah diberitahu kopitiam mana yang membuat angkara? Adakah semua kopitiam itu melakukan perkara yang sama? Rasa aku tak semua, tapi jika berita begini yang dkeluarkan, apa tanggapan kita? Aku bukannya baik sangat tapi jika melibatkan apa yang nak masuk dalam perut, aku akan melebelkan semua kopitiam itu tak halal. Sebab aku tak pasti yang mana satu.


Tidakkah apa yang diberitakan memberi kesan yang negatif kepada pengusaha kopitiam yang jujur, yang telah mengikut prosedur yang betul. Kasihan mereka.


Dalam berita juga diminta pengguna memastikan kesahihan halal tempat tersebut. Bagaimana nak tentukan sahih atau tidak. Tak kan aku nak masuk pejabat kopitiam terbabit dan lihat invois mereka dari mana setiap barangan yang dibeli. Mau aku diperambat dengan penyapu oleh tokey kedai tu.


Persoalan juga timbul, status Halal yang dikeluarkan oleh swasta. Siapakah yang memberi kebenaran mereka bengeluarkan sijil halal? Siapakah yang memantau operasi syarikat ini? Adakah pengiktirafan halal ini di terimapakai oleh JAKIM? Adakah sesaiapa sahaja boleh menubuhkan syarikat untuk memberi sijil halal? Ada berapakah badan/syarikat swasta di Malaysia yang boleh memberi sijil halal? Ishhhhh banyak persoalan yang timbul.


Masalah ini tak akan berakhir jika kerajaan tidak bertegas dan menanggani isu ini secara lebih telus. Aku sebagai pengguna perlu tahu perkara sebenar.

No comments:

Post a Comment