Eksiden lagiii

Haiii...apa punya mlang nasib aku...eksiden lagiii....bukan dengan kereta atau orang ( mintak jauhkan) tapi dengan divider tol Bertam. Lepas aku tet touch n go masuk gear tetiba tayar terbertuh divider kot....BOOMMMM.....pecah tayarr. Slow aku bawa kereta ketepi. Check bonet...alamak !!! skrew driver dan lain2 tool aku tak simpan balik akibat eksiden ari tu....tak dapat la nak tukar tayarrr...tapi nasib baik lepas tol Bertam dapat la minta tolong sedara-mara. Minta tolong abang ipar aku..nasib baik juga dia ada kat komplek Kailan. Dia datang dengan sedara dari Kuala Lumpur....apa yang best orang KL nie anak dia mekanik...jadi taya kereta aku mekanik dari KL yang tukar. Terima kasih bebanyak kerana membantu....hanya Allah saja yang dapat membalasnya.

Lagi satu ketika nak buka tayar tu, dia dapati tayar kereta tak dikunci dengan ketat. Skrew boleh pulas dengan tangan. ini mesti ketika PERODUA repair kereta aku eksiden ari tu dia tak kunci skrew tu ketat. Apa punya servis....macm mekanik tepi jalan lain ja.

apa yang dipelajari :

1- Pastikan tools ada dalam kereta( skrew driver dan sebagainya yang kereta perlukan ada)
2- Pastikan pum angin disimpan dalam kereta kot-kot angin dalam tayar berkurangan akibat terkena paku jadi dapat la di pum sikit sementara jumpa stesen minyak atau bengkel
3- Pastikan kabel Jumper disimpan dalam kereta mana tahu tetiba bateri weak.
4- apa yang aku pelajari skrew tayar kereta Perodua Myvi ( standart) sama dengan kereta Proton Saga Aeroback. Hari ini aku pi la cari kereta MYVI yang sama dengan kereta aku, tapi tak dapat, sebab aku nak pinjam pembuka skrew tayar...bila abang ipar aku sampai dia guna pembuka tayar Proton Saga Aeroback saja....ok.
5- Jika menggunakan tayar spare ( yang macam tayar basikal buda2) cepat-cepat la pergi tukar tayar yang baru. tayar spare tak dapt menampung jarak perjalanan yang jauh.

No comments:

Post a Comment