Nasi Kandar Yasmeen Alor Setar

Sambung perjalanan balik dari Thailand. Semalam tidur di rumah bapak. Sebelum balik ke Bertam, perut dah minta-minta Nasi Kandar - nak neutralkan asid tom yam.

Petang sebelum balik kami terjah sebuah restoran nasi kandar berhadapan Hospital Sultanah Bahiyah (nama baru Klinik Kesihatan Alor Setar). Restoran Nasi Kandar Yasmeen.
Restoran Nasi Kandar Yasmeen
Walau Negeri Kedah tak banyak restoran nasi kandar seperti Pulau Pinang, tapi nasi kandar disini bagi aku antara terbaik.

Restoran ini dah lama ada, boleh kata legend juga lah. Kalau ada perlawanan bola di Stadium Darulaman, tempat inilah yang menjadi tumpuan. Disini hanya ada nasi kandar, jangan dok minta bukan bukan, mee goreng, roti canai, tosei memang tak ada. Lauk Nasi kandar di sini pun tak banyak pilihan. Walau lauk tak banyak pilihan tapi yang menjadi "killer" orang boleh beratur ialah ayam goreng dan kuah campurnya, memang terbaik.

Nasi kandar ini buka jam 5 petang. Jadi kami sampai dalam jam 5 petang, boleh kata antara orang pertamalah tu. Awal lagi, orang tak ramai lagi. Terus ambil nasi. Haaa boleh lihat dulu lauk yang ada.





Menu yang ada seperti kari kambing, kari ayam, kurma ayam, sambal sotong, sambal udang, ayam goreng dan sebagainya. 

Ini dia yang kami ambil. Lauk boleh kata standard saja, tak ada yang kebabomm. Kepada yang jenis makan menimbun macam aku, di nasihatkan minta nasi tambah. Nasi disini kalau saiz biasa memang sikit, pinggan yang di guna pun serupa piring saja.
Ini aku punya, ayam goreng, telur rebus dan acar timun dan yang utamanya ialah kuah campur.

Ini anak beranak punya pilihan.
Walau apa yang diminta biasa-biasa saja tapi kena dengan kuah campur memang terangkat. Ada rasa-rasa manis sikit, pedas sikit dan entah apa-apa rasa lagi - boleh ketagih oooo. Keseluruhan makan disini memang terbaik. Suasana kedai pun selesa, luas dan yang penting bersih.

Restoran ini dibuka petang sehingga malam sahaja. Nasi Kandar Yasmee ni dah ada banyak cawangan. Cawangan lain menyediakan macam-macam menu seperti roti canai, murtabak, nasi goreng dan sebagainya. Walau di sini cuma ada nasi kandar sahaja, bagi aku disini memang terbaik sedapnya. Kepada yang hendak datang dibawah ada sedikit maklumat.

Nasi Kandar Yasmeen
Kampung Lubok Peringgi,
Lebuh Raya Darul Aman
Alor Setar, Kedah
(Hadapan Klinik Kesihatan Alor Setar, dulunya dikenali Hospital Sultanah Bahiyah)

Waktu buka:
Setiap hari dari jam 5 petang hingga 4 pagi.

GPS:
6°08'21.4"N 100°22'12.8"E
6.139275, 100.370207

Lokasi dari Google Map:





1 comment:

  1. Wow... Blog yang sangat menarik dan penuh informatif sekali,semoga blog ini menjadi blog yang selalu memberi informasi yang dibutuhkan oleh semua orang dan selalu menjadi blog edukasi khusus untuk saya.terimakasih.

    ReplyDelete