Yang Mana Kita Pilih

Aku kadang-kadang terfikir setiap ringgit yang kita belanjakan di restoran-restoran, supermarket, kedai-kedai runcit dan segala tempat yang boleh membeli adakah apa yang kita belanjakan memenuhi kehandak-kehandak sebagai kita seorang Islam, berbangsa Melayu dan tinggal di Malaysia. Bolehkan perbelanjaan kita itu meningkatkan ekonomi umat Islam negara ini atau adakah kita perlu meningkatkan ekonomi umat negara lain. Mungkin perkara ini tidak jelas, aku beri contoh.

Contoh pertama:

Sebuah kedai yang dibuka oleh bumiputra beragama Islam dan ia mengambil pekerja dari negara asing dimana kemungkinan segala duit yang diperolehi oleh pekerjanya itu akan dibawa ke negara asal, jadi yang kaya di Malaysia ialah towkey dia sahaja. Kadang-kadang towkey dia warganegara Malaysia tetapi mempunyai salasilah nenek moyang dari negara luar akan menghantar duit kenegara asal mereka sehinggakan dimana untuk mengahwinkan anaknya sendiri ia memilih dari keturunannya dan didatangkan terus secara langsung dari negara asal nenek moyang mereka.

Contoh kedua:

Sebuah kedai juga yang dibuka tentulah di Malaysia oleh bukan bumiputra tetapi warganegara Malaysia dan bukan beragama Islam. Dimana pekerjanya semua warganegara Malaysia tak kira bangsa ada Melayu, Cina, india Dan lain-lain. Oleh mereka warganegara Malaysia maka insyallah setiap ringgi yang diterima akan dibelanjakan dinegara ini. Towkeynya pun mungkin akan berbelanja di Malaysia juga. Jadi wang yang mereka dapat akan meningkatkan ekonomi mereka sendiri dan juga jika dibelanjakan didalam negara akan meningkatkan ekonomi negara kita.

Jadi timbul persoalan dimanakah seafdhalnya kita membelanjakan wang kita dari pandangan kita sebagai :

1- Seorang Islam
2- Seorang Berbangsa Melayu
3- Seorang warganegara Malaysia

Aku rasa aku kena cari Ustaz la nak jawab.......

No comments:

Post a Comment