Kalau Eksiden



Hari nie kereta aku eksiden kat Paya Keladi, kena depan belah pemandu ja, lampu, bonet, mudguard dan cermin depan kena kepala anak aku ( nasib baik kepala anak lelaki aku tak jadi apa2....kuat gak kepala dia).



Kalau anda mengalami eksiden apa yang anda perlu lakukan? Ini dia....


1- Jika kerosakan itu kecil ja dan tidak melibatkan jumlah wang yang banyak (berbanding dengan NCB anda yang akan jadi 0% balik) setelah anda berbincang dengan bengkel, rasanya baik kira settle ja di bengkel.




2- Cuba check kenderaan anda samaada boleh beroperasi atau tidak, jika boleh beroperasi bawa kenderaan anda ke balai polis untuk buat aduan.



3- Jika kereta anda kena tunda ( kemungkinan radiator bocor atau tayar rosak ) pastikan anda ambil segala barang anda didalam kereta anda sebelum mereka menariknya.


4- Buat laporan polis dalam masa 24 jam. Jika anda bersalah sedialah RM300.00 ( merayu dapat la kurang RM 200.00). Di balai anda akan diminta buat laporan dan salinan laporan akan diberilan kepada anda (simpan untuk tujuan claim insuran) dan pegawai penyiasat akan soal anda dan akan keluarkan surat saman (jika bersalah). Kereta anda akan diambil gambar oleh polis. Sediakan salinan: geran (depan-belakang), Insuran, IC, Lesen Memandu dan satu yang kadang-kadang kita lupa ialah slip road tex ( jika anda buat buat roadtex, ada kertas kecil disebelahnya, sila simpan untuk kejadian macam ini), salinan ini diberi kemudian kepada pegawai penyiasat pun tak apa.


5- Jika kereta baru, pastikan anda ada no. telephone bengkel servis kereta tersebut. Contoh untuk kenderaan PRODUA, mereka ada bengkel ketuk sendiri di pusat servis dan mereka juga boleh membuat claim insuran. Talifon ja mereka, mereka akan hantar kereta penunda. Hantar ke tempat servis macam nie selamat, bukan apa, mereka akan ganti barang yang original (kata mereka la). Jadi berbaloi la kalau NCB jadi 0% balik (kalau anda bersalah la).



6- Jika kereta lama lebih dari 6 tahun ( kalau tak silap aku) pusat servis yang menawarkan barangan original hanya cover 60% ja, selebih kepada kita. Kalau bengkel lain bereka boleh adjust menggunakan barang tak original.



7-Bawa salinan: geran, Insuran, IC ke bengkel untuk proses claim insuran.



8- Jika anda tidak bersalah, kita boleh cliam duit untuk bilangan hari yang bengkel itu buat pembaikan. Nilai aku tak pasti, sebagai pampasan tidak dapat menggunakan kereta.



Peringatan:


Pastikan dalam dompet/handphone anda ada no. talifon bengkel, tonto dan kereta penunda....anda mungkin memerlukan khidmat mereka.



9 - Ketika dapatkan kereta setelah siap dibaiki jangan sain surat terima lagi, pergi check kereta dahulu, pastikan anda check kereta anda : Alat-alat yang diganti berada dalam keadaan baik ( cat sama, bentuk dll), check lampu, hon berfungsi, check alatan-alatan lain dalam kereta seperti taya spare, radio dll pastikan ada.


10- Jika anda tidak puas hati sila beritahu bengkel untuk dibaiki, selepas puas hati baru sain borang penyerahan.

No comments:

Post a Comment