Wednesday, June 9, 2010

Terkejut sat...

Hari kedua berada Ahmad Firas di TALESKA, isteri aku terima talipon beritahu TALESKA talipon dia mengenai anak aku penat. Isteri aku balik dulu la. Sementara aku nak balik, TALESKA tu talipon aku pula beritahu isteri aku dah ada kat sana dia nak no staf aku untuk bawa anak aku ke kelinik USM-IPPT. Klinik ini bersebelahan sahaja dengan TALESKA.

Sampai di sana semua dah ok. Dah ambil ubat. Diberitahu anak aku nangis tak berhenti dan dengar bunyi macam penat. Dari kata doktor anak aku tak penat cuma dia selesema dan batuk jadi diberi ubat batuk dan demam sahaja, ubat selesema tak boleh bagi lagi sebab masih bayi dan berat tak cukup lagi (adalah kira-kira yang mereka buat). Apa-apa pun Alhamdulliulah selamat. Menurut Pn Norzihan mereka boleh hantar ke klinik tetapi kena bagi tahu ibu-bapa dulu.

TALESKA ni memang prihatin dengan hal-hal kesihatan seperti diberi nasihat tentang jenis-jensi botol susu yang sesuai untuk bayi dan pentingnya penyusuan oleh ibu. Kalau tak boleh menyusu di beri pilihan supaya ibu-ibu pam susu dan di bekukan dan mereka akan mengambil susu itu untuk diberikan kepada bayi.

Yang menariknya mereka ada fail rekod yang menunjukkan apakah aktiviti yang dilakukan oleh bayi, masa tidur mereka, bila mereka makan dan kedaan keseluruhan bayi itu seperti banyak menangis, gembira dan sebagainya. Fail ini akan diberi kepada ibu bapa setiap hari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...