Wednesday, December 31, 2008

Orientasi Sekolah Kebangsaan Paya Keladi




Hari ini anak aku dan aku sendiri kena hadir taklimat Sekolah Kebangsaan Paya Keladi (SKPK). Awal pagi lebih kurang jam 5.45pg keda bangun dan bersiap, tapi ok la semua xsited, bangun pun tak bunyi. Siti sarah kena pakai pakaian sekolah, semua baru ( yang lama tak dak la, nie yang pertama ke sekolah). Anak aku yg kedua pun ok tapi kena ke tadika je la. nak bawak takut dia pula kena orientasi.








Selapas hantar adik ke tadika, baru ambil kakak ke sekolah, takut dia nak ikut sekali. Tu pun takut gak dia teriak (menangis) kat tadika sebab selalunya dia ke tadika bersama kakak. Dia paham dah kot....






Jumpa kawan kat sesama tadika, jadi kira ok la dia ada kawan, boleh ke kantin sesama.








Ibu-bapa melihat senarai nama anak mereka, nak tahu anak mereka masuk darjah 1 kelas mana. Alhamdullillah anak aku dapat masuk kelas 1 ARIF dari 4 kelas yang ada iaitu, ARIF,AZAM,ALIF. Kira kelas budak pandai la, InsyaAllah. Sebelum masuk kelas tu dalam 2 minggu sebelum ini telah diadakan ujian untuk menentukan kelas.


Berada dalam kelas 1 ARIF, anak aku dok diam lagi, tak dapat kawan. Anis masuk kelas lain.



Ibu bapa membayar kelengakapan buku-buku tulis, buku latihan, lencana, baju sukan dan lain-lain lebih kurang RM 61.00






Dari muka pintu kelas 1 ARIF, harap nak aku kekal dalam kelas ini sampai darjah enam.












Time kami nak meninggalkan kelas untuk dengar taklimat di surau SKPK, anak aku nak teriak, mak dia kena pujuk la sikit.






Ini guru sekolah SKPK, Cikgu Rashidah, kenai dia waktu makan kenduri kat kampung lama aku kat Bukit Jambul Pendang ( bukan Penang), Husband dia kira sekampung dengan aku la, masa kecik-kecik. Isteri aku minta la dia tengok-tengok anak aku. Dia guru bahasa inggeris kat SKPK





Kat luar pun terjumpa jiran kau kat Bukit Jambul gak, nama aku lupa la, dia pun hantar anak kesekolah tu gak, kira ada 2 orang la orang kampoung lama aku.







Kami pi surau SKPK untuk mendengar taklimat oleh orang kuat SKPK. Ibu-bapa tak berapa ramai mungkin ada yang dah ada anak yang sekolah kat situ, jadi mereka dah tau selok-belok hukum sekolah ni. Aku dan iseri kira first time, jadi kena dengar, sambil catit apa yang perlu, isteri kau yang catit akau kira klebet kemera ja.


Ini dia barisan orang kuat SKPK. Majlis dipengerusikan oleh Cikgu Kaunseling. Setiap cikgu mewakili bahagian masing-masing. Maka berbagai perkara diperkatakan seperti disiplin, waktu kelas (waktu pulang tak sama setiap hari, ada biasa ada yang lewat sedikit disebabkan ada aktiviti agama), Kelas J-QAF dan lain-lain.


Hari orentasi hanya sampai lebih kurang jam 12 tgh sahaja. Sebelum balik isteri aku pi sembang dengan guru kelas dulu. Tamatlah satu hari orentasi dengan tidak ada drama air mata. Harap ketika hari persekolahan nanti anak aku ok macam nie gak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...