Kuliah bulan Mac 2017 pula di sekitar Betam, Kepala Batas.
Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas
Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:
Surau Al Husna Shahbandar, Taman Bertam Perdana, Kepala Batas:
Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.
Ahmad Firas Tahun Satu SK Bertam Perdana
3hb Januari 2017 hari Selasa, dalam jam 7 pagi Ahmad Firas melangkah buat pertama kali ke kelas KAFA di Baitul Ummi dan adiknya Nur Fatini masih lagi di Tadika Pra Tahfiz Baitul Ummi. Kelas KAFA dan Tadika Baitul Ummi berada di blok yang sama di Bertam Putra. Senanglah hantar kedua-duanya waktu pagi.
Hari ini kami akan ambil Ahmad Firas selepas kelas KAFA. Tak bagi dia naik Van ke sekolah lagi. Nak bagi dia belajar pakai baju sekolah dulu di rumah. Dalam Jam 11 pagi kami ambil dia dari kelas KAFA. Makan tengahari dulu dirumah dan selepas itu bagai dia buat sendiri pakai baju sekolah.
Dalam Jam 12.45 tengahari kami bawa dia kesekolah. Macam biasa ceria memanjang. Sampai ke sekolah dah jumpa geng. Apa lagi belari kesana sini dalam kawasan sekolah. Hari pertama sebelum masuk kekelas, semua pelajar diminta berkumpul dan berbaris di Dewan Terbuka mengikut warna seperti Hari Orientasi yang lepas bersama pelajar tahun dua dan tiga.
Selepas pelajar sesi pagi keluar, baru mereka diminta masuk kekelas masing-masing. Aku biar dulu mereka dalam kelas. Tentu masih sebok pelajar-pelajar nak masuk kekelas. Kami lepak-lepak dikantin sekolah dulu.
Rasanya semua pelajar dah masuk kekelas, aku pun naik cari kelas Firas, kelas warna ungu. Haaa jumpa pun. Lihat dari jauh dia dah pandai berkawan. Bersembang tak berhenti. Tak tau lah cikgu nak layan mereka macam mana.
Lepas lihat dia dalam kelas aku balik dulu. Dalam Jam 3 petang akan datang semula sebab nak tengok dia keluar rehat, membeli belah di kantin.
Dalam jam 2.40 kami sampai disekolah semula. Tunggu di kantin. Dalam jam 2.50 pelajar dah turun. Turun ramai-ramai, susah juga nak cam anak aku nie. Nampak semua sama saja.
Dalam dok cari dia, boleh kata lihat setiap pelajar yang turun dari keals. Masih tak jumpa dia, nampak semua sama saja. Tak lama dia yang jumpa kami dulu.
Dah sampai terus ke kantin. Dibantu abangnya Muhammad Ammar. Beratur nak beli nasi. Pening juga bebudak ini beratur. Tak tahu barisan yang mana nak di ikut ditambah dengan ibu bapa yang masuk barisan juga. Alhamdullillah dapat juga beli walau masih kurang cekap dengan harga makanan dan juga duit yang perlu diberi dan juga baki jika ada.
Dia beli koey teow tomyam. Masa nak makan baru sedar lupa beli air. Abangnyalah bantu hari ini tolong beli. Dia makan koey teow nampak biasa sahaja, tapi bila dia makan sayur sekali yang ini aku hairan. Mungkin bila guna duit sendiri baru dia tahu hargai duit.
Makan tak habis lagi dah berhenti, katanya dah kenyang. OKlah lepas tu mulalah bercerita macam-macam apa yang dia buat kat bilik darjah.
Loceng berbunyi cepat-cepat semua pelajar gegas ke bilik masing-masing. Kami balik dulu nanti tunggu dia balik petang nanti di pintu masuk. Alhamdulillah tamat hari pertama. Balik sahaja dari sekolah berbagai cerita tentang kelasnya, jenuh dengar.
~~~~~~***~~~~~~
Hari kedua aku dah kerja. Isteri aku yang uruskan hari ini. Kali ini Firas kami hantar ke Kelas KAFA bersama dengan beg sekolah dan juga persalinan ke sekolah. Kali ini biar dia ke sekolah bersiap sendiri dan naik van.
Hampir jam 11 pagi isteri aku spy dia dari jauh, nak tengok dia naik van. Berlari seronok naik van, baju pun dia pakai OK. Isteri aku pun ikut ke sekolah dari jauh. Sampai sekolah lalu terjumpa ibu dia terus dengan muka sengeh minta tolong ke KAFA nak ambil beg sekolah, dia tersilap bawa beg, dibawanya beg KAFA. Hari ini mungkin terlampau seronok nak kesekolah dengan van maka tersilap bawa beg. Bergegas isteri aku patah balik ke kelas KAFA ambil beg sekolah. Alhamdulillah masih awal jadi sempat balik ke KAFA dan tukar beg.
Hari ini dah ramai kawan dan rehat pun dah pandai beli walau tak berapa cekap lagi. Hari ini murid-murid tahun satu telah di buat rombakan berpandukan keputusan ujian kemasukan pada hari orentasi. Ahmad Firas berada di kelas Permata. Bila dia bercerita kelas baru beliau suara seperti tak ceria sebab tak dapat kelas depan. Tapi tak apa masa masih panjang, berusaha bersungguh-sungguh insyallah tahun depan naik kelas yang lebih baik.
~~~~~~***~~~~~~
Hari ketiga kami hantar ke Kelas KAFA seperti biasa. Dalam jam 11 aku spy dia pula. Selepas dia naik van aku cepat-cepat pandu kereta ke sekolah, tunggu dia di pintu masuk. Tunggu punya tunggu hairan dia tak ada, tapi van dah sampai. Masuk dalam sekolah baru nampak, rupa-rupanya dia berlari dari van masuk ke dalam sekolah. Hari ini semua OK, beg tak silap lagi. Dah cekap. Dari jauh kami lihat dia berlari kesana sini dengan kawan-kawan.
Sementara menunggu Ahmad Firas masuk ke kelas kita lihat dulu antara kemudahan yang disediakan pihak sekolah untuk kemudahan pelajar dan juga meningkatkan keseronokan belajar.
Tak berapa lama, cikgu memanggil pelajar berkumpul di Dewan Terbuka. Hari ini sebelum masuk kelas pelajar perlu berbaris mengikut kelas masing-masing. Bukan lagi mengikut warna. Setiap barisan ada pelajar yang memegang nama kelas. Penat cikgu memberi arahan di hadapan supaya mengikut baris yang telah disediakan.
Cikgu juga memberi tahu pelajar bahawa minggu ini tak perlu bawa buku teks. Minggu hadapan baru bawa buku mengikut jadual yang akan diberikan. Ibu bapa pakat ramai-ramai ambil balik buku-buku dalam beg anak masing-masing. Selesai berbaris, semua pelajar dibawa ke kelas masing-masing.
Hari ini bermulalah sesi pembelajaran di kelas sebenar. Ya Allah ya Tuhanku memudahkan Ahmad Firas dan kawan-kawannya menuntut ilmu dan mudahkan mereka fahami dan ingati segala ilmu yang cikgu-cikgu ajar dan jadikan Ahmad Firas dan kawan-kawannya anak yang taat kepada perintah Allah dan Ya Allah berilah kekuatan, kesabaran dan keberkatan kepada guru-guru mencurahkan ilmu kepada Ahmad Firas dan kawan-kawannya.
| Ahmad Firas ke Kelas KAFA Baitul Ummi |
Hari ini kami akan ambil Ahmad Firas selepas kelas KAFA. Tak bagi dia naik Van ke sekolah lagi. Nak bagi dia belajar pakai baju sekolah dulu di rumah. Dalam Jam 11 pagi kami ambil dia dari kelas KAFA. Makan tengahari dulu dirumah dan selepas itu bagai dia buat sendiri pakai baju sekolah.
| Dah bersiap untuk ke sekolah. |
Dalam Jam 12.45 tengahari kami bawa dia kesekolah. Macam biasa ceria memanjang. Sampai ke sekolah dah jumpa geng. Apa lagi belari kesana sini dalam kawasan sekolah. Hari pertama sebelum masuk kekelas, semua pelajar diminta berkumpul dan berbaris di Dewan Terbuka mengikut warna seperti Hari Orientasi yang lepas bersama pelajar tahun dua dan tiga.
| Semua pelajar tahun satu berbaris mengikut warna kelas. |
| Pantang jumpa kawan, nak bersembang. |
Selepas pelajar sesi pagi keluar, baru mereka diminta masuk kekelas masing-masing. Aku biar dulu mereka dalam kelas. Tentu masih sebok pelajar-pelajar nak masuk kekelas. Kami lepak-lepak dikantin sekolah dulu.
Rasanya semua pelajar dah masuk kekelas, aku pun naik cari kelas Firas, kelas warna ungu. Haaa jumpa pun. Lihat dari jauh dia dah pandai berkawan. Bersembang tak berhenti. Tak tau lah cikgu nak layan mereka macam mana.
| Seronok dok dalam kelas. |
Lepas lihat dia dalam kelas aku balik dulu. Dalam Jam 3 petang akan datang semula sebab nak tengok dia keluar rehat, membeli belah di kantin.
Dalam jam 2.40 kami sampai disekolah semula. Tunggu di kantin. Dalam jam 2.50 pelajar dah turun. Turun ramai-ramai, susah juga nak cam anak aku nie. Nampak semua sama saja.
| Makanan di kantin, nasi lauk ayam. |
| Antara kuih yang di jual di kantin. |
Dalam dok cari dia, boleh kata lihat setiap pelajar yang turun dari keals. Masih tak jumpa dia, nampak semua sama saja. Tak lama dia yang jumpa kami dulu.
| Mana Ahmad Firas ni? Tunggu dia rehat. |
Dah sampai terus ke kantin. Dibantu abangnya Muhammad Ammar. Beratur nak beli nasi. Pening juga bebudak ini beratur. Tak tahu barisan yang mana nak di ikut ditambah dengan ibu bapa yang masuk barisan juga. Alhamdullillah dapat juga beli walau masih kurang cekap dengan harga makanan dan juga duit yang perlu diberi dan juga baki jika ada.
| Berbaris membeli belah di kantin. |
Dia beli koey teow tomyam. Masa nak makan baru sedar lupa beli air. Abangnyalah bantu hari ini tolong beli. Dia makan koey teow nampak biasa sahaja, tapi bila dia makan sayur sekali yang ini aku hairan. Mungkin bila guna duit sendiri baru dia tahu hargai duit.
| Berselera makan koey teow tom yam. |
Makan tak habis lagi dah berhenti, katanya dah kenyang. OKlah lepas tu mulalah bercerita macam-macam apa yang dia buat kat bilik darjah.
| Habis saja makan, mula bercerita apa yang berlaku dalam kelas. |
Loceng berbunyi cepat-cepat semua pelajar gegas ke bilik masing-masing. Kami balik dulu nanti tunggu dia balik petang nanti di pintu masuk. Alhamdulillah tamat hari pertama. Balik sahaja dari sekolah berbagai cerita tentang kelasnya, jenuh dengar.
Hari kedua aku dah kerja. Isteri aku yang uruskan hari ini. Kali ini Firas kami hantar ke Kelas KAFA bersama dengan beg sekolah dan juga persalinan ke sekolah. Kali ini biar dia ke sekolah bersiap sendiri dan naik van.
Hampir jam 11 pagi isteri aku spy dia dari jauh, nak tengok dia naik van. Berlari seronok naik van, baju pun dia pakai OK. Isteri aku pun ikut ke sekolah dari jauh. Sampai sekolah lalu terjumpa ibu dia terus dengan muka sengeh minta tolong ke KAFA nak ambil beg sekolah, dia tersilap bawa beg, dibawanya beg KAFA. Hari ini mungkin terlampau seronok nak kesekolah dengan van maka tersilap bawa beg. Bergegas isteri aku patah balik ke kelas KAFA ambil beg sekolah. Alhamdulillah masih awal jadi sempat balik ke KAFA dan tukar beg.
Hari ini dah ramai kawan dan rehat pun dah pandai beli walau tak berapa cekap lagi. Hari ini murid-murid tahun satu telah di buat rombakan berpandukan keputusan ujian kemasukan pada hari orentasi. Ahmad Firas berada di kelas Permata. Bila dia bercerita kelas baru beliau suara seperti tak ceria sebab tak dapat kelas depan. Tapi tak apa masa masih panjang, berusaha bersungguh-sungguh insyallah tahun depan naik kelas yang lebih baik.
Hari ketiga kami hantar ke Kelas KAFA seperti biasa. Dalam jam 11 aku spy dia pula. Selepas dia naik van aku cepat-cepat pandu kereta ke sekolah, tunggu dia di pintu masuk. Tunggu punya tunggu hairan dia tak ada, tapi van dah sampai. Masuk dalam sekolah baru nampak, rupa-rupanya dia berlari dari van masuk ke dalam sekolah. Hari ini semua OK, beg tak silap lagi. Dah cekap. Dari jauh kami lihat dia berlari kesana sini dengan kawan-kawan.
Sementara menunggu Ahmad Firas masuk ke kelas kita lihat dulu antara kemudahan yang disediakan pihak sekolah untuk kemudahan pelajar dan juga meningkatkan keseronokan belajar.
| Book Cafe, disediakan buku-buku dan kerusi meja untuk pelajar membaca secara santai. |
| Ini satu lagi sudut bacaan, boleh duduk bersila. |
| Kemudahan telefon syiling. |
| Surau untuk kemudahan pelajar bersolat, terutama untuk pelajar sesi petang. |
Tak berapa lama, cikgu memanggil pelajar berkumpul di Dewan Terbuka. Hari ini sebelum masuk kelas pelajar perlu berbaris mengikut kelas masing-masing. Bukan lagi mengikut warna. Setiap barisan ada pelajar yang memegang nama kelas. Penat cikgu memberi arahan di hadapan supaya mengikut baris yang telah disediakan.
| Hari ketiga alam persekolahan, anak-anak tahun satu disusun kelas mengikut ujian yang telah dilakukan. |
| Firas bersama kawan-kawan dalam kelas Permata. |
Cikgu juga memberi tahu pelajar bahawa minggu ini tak perlu bawa buku teks. Minggu hadapan baru bawa buku mengikut jadual yang akan diberikan. Ibu bapa pakat ramai-ramai ambil balik buku-buku dalam beg anak masing-masing. Selesai berbaris, semua pelajar dibawa ke kelas masing-masing.
| Aiiik.. dok dalam kelas pusing sana pusing sini depan cikgu. Beraninya engkau. |
| Nasi dan air dia beli sendiri. |
| Rehat apanya, makan dan minum tak habis lagi, terus berlari dengan kawan-kawan. Ini dunia aku. |
Hari ini bermulalah sesi pembelajaran di kelas sebenar. Ya Allah ya Tuhanku memudahkan Ahmad Firas dan kawan-kawannya menuntut ilmu dan mudahkan mereka fahami dan ingati segala ilmu yang cikgu-cikgu ajar dan jadikan Ahmad Firas dan kawan-kawannya anak yang taat kepada perintah Allah dan Ya Allah berilah kekuatan, kesabaran dan keberkatan kepada guru-guru mencurahkan ilmu kepada Ahmad Firas dan kawan-kawannya.
Orientasi Tahun Satu Firas
Alhamdulillah Ahmad Firas dah masuk darjah satu. Terasa cepat masa berlalu dah besar budak nie. Tapi merajuk dengan teriak masih maintain sama.
Penghujung tahun, 31hb Disember 2016 hari bersejarah buat Ahmad Firas. Hari Orientasi di SK Bertam Perdana. Awal pagi, bangun yang ceria nak pakai baju sekolah baru. Memang bersemangat maklumlah dah beberapa hari dok ulang nak ke sekolah pakai baju baru. Sarapan dahulu baru ke sekolah.
Sampai di sekolah, daftar dulu kehadiran pelajar. Semua pelajar diberi kelas sementara mengikut warna. Firas berada dalam kelas warna ungu.
Kami ibubapa berkumpul di dewan terbuka SKBP. Sementara anak-anak dipanggil oleh cikgu untuk ke kelas sementara. Nampak ceria dan bersemangat mengikut cikgu ke bilik darjah. Para pelajar akan dibuat ujian menentukan kedudukan kelas dan juga dibawa melawat ke lokasi-lokasi seperti kantin dan tandas.
Anak ceria, ibu bapa yang tak berapa ceria sebab nanti anak-anak akan menghadapi ujian pertama di alam persekolahan. Ujian yang akan menentukan kedudukan kelas. Jawab elok dapat kelas baik, jawab tak elok dapat kelas corot.
Sementara Firas menikmati ujian pertama di bilik darjah kami mendengar taklimat dari Guru Besar (GB). Antara yang aku dapat ingat apa yang GB cakap ialah peningkatan bilangan murid yang masuk tahun satu. Dimana bilangan asal untuk memnerima seramai 280 orang sahaja, tetapi oleh kerana permintaan yang tinggi menjadikan seramai 301 orang yang mendaftar. Tahun ini darjah satu terdapat 8 kelas. Tahun ini pelajar tahun satu hingga tahun tiga akan bersekolah sesi petang.
Begitu juga dengan kaedah pembelajaran yang dilakukan penambahbaikan dimana menggunakan sistem kad trafik light. Kad hijau, merah dan oren. Murid-murid akan menggunakan kad-kad ini untuk menandakan kefahaman mereka.
GB juga menyatakan sistem penggredan di SKBP akan dinaikkan contohnya jika KPM meletakkan markah 80 - 100 sebagai A. SKBP mengambil inisiatif mejadikan 85 -100 sebagai A. Ini untuk manaikkan usaha pelajar untuk mencapai markah tertinggi.
GB juga menyatakan akan mengujudkan sabuah kelas Bahasa Inggeris dimana pembelajaran akan dilakukan sepenuhnya dalam Bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar ini akan dipilih melalui satu ujian yang akan diadakan. Jika pelajar di terima memasuki kelas ini maka beliau akan berada di kelas ini sehingga tamat tahun enam. Jika berlaku perpindahan pelajar, beliau perlu meneruskan ke sekolah yang mempunyai program ini.
Kepada ibu bapa yang risau jika terlupa memberi duit belanja untuk anak-anak. Tak perlu kalut keluar dari tempat kerja untuk beri duit belanja sebab pihak sekolah menyediakan kupon makan. Pelajar cuma beritahu guru dia tak bawa duit belanja, dan pihak sekolah akan beri kupon untuk murid ini mendapatkan makanan di kantin. Esok bolehlah ibu bapa pulangkan kembali duit kupon tersebut.
Untuk kemasukan tahun satu pada 3hb Januari 2017, GB memberi kebenaran kepada ibu bapa untuk berada di kawasan sekolah sehingga hari Jumaat sahaja (6hb Januari). Lepas itu berilah peluang kepada anak-anak untuk berdikari.
Selapas GB beri taklimat ada beberapa Guru Penolong Kanan dan juga pihak klinik memberi taklimat pula.
Hampir selesai majlis. Ahmad Firas dah turun dengan ceria berjumpa kami. Bersemangat cerita kepada kami apa yang berlaku dalam bilik darjah. Tanya ujian boleh jawab ka? Dengan senyum katanya boleh jawab. Apa-apa pun keputusan insyaallah itu yang terbaik untuk dia.
Selesai sudah hari orentasi. Bersemangat Ahmad Firas.
Penghujung tahun, 31hb Disember 2016 hari bersejarah buat Ahmad Firas. Hari Orientasi di SK Bertam Perdana. Awal pagi, bangun yang ceria nak pakai baju sekolah baru. Memang bersemangat maklumlah dah beberapa hari dok ulang nak ke sekolah pakai baju baru. Sarapan dahulu baru ke sekolah.
| Bersemangat pakai sendiri. Stokin pun kena sama panjang. |
Sampai di sekolah, daftar dulu kehadiran pelajar. Semua pelajar diberi kelas sementara mengikut warna. Firas berada dalam kelas warna ungu.
| Dah nak masuk darjah satu dah. |
Kami ibubapa berkumpul di dewan terbuka SKBP. Sementara anak-anak dipanggil oleh cikgu untuk ke kelas sementara. Nampak ceria dan bersemangat mengikut cikgu ke bilik darjah. Para pelajar akan dibuat ujian menentukan kedudukan kelas dan juga dibawa melawat ke lokasi-lokasi seperti kantin dan tandas.
Anak ceria, ibu bapa yang tak berapa ceria sebab nanti anak-anak akan menghadapi ujian pertama di alam persekolahan. Ujian yang akan menentukan kedudukan kelas. Jawab elok dapat kelas baik, jawab tak elok dapat kelas corot.
Sementara Firas menikmati ujian pertama di bilik darjah kami mendengar taklimat dari Guru Besar (GB). Antara yang aku dapat ingat apa yang GB cakap ialah peningkatan bilangan murid yang masuk tahun satu. Dimana bilangan asal untuk memnerima seramai 280 orang sahaja, tetapi oleh kerana permintaan yang tinggi menjadikan seramai 301 orang yang mendaftar. Tahun ini darjah satu terdapat 8 kelas. Tahun ini pelajar tahun satu hingga tahun tiga akan bersekolah sesi petang.
| Para ibu bapa mendengar taklimat dari Guru Besar. |
Begitu juga dengan kaedah pembelajaran yang dilakukan penambahbaikan dimana menggunakan sistem kad trafik light. Kad hijau, merah dan oren. Murid-murid akan menggunakan kad-kad ini untuk menandakan kefahaman mereka.
| Taklimat Guru Besar mengenai sistem Kad Trafik Light. |
GB juga menyatakan sistem penggredan di SKBP akan dinaikkan contohnya jika KPM meletakkan markah 80 - 100 sebagai A. SKBP mengambil inisiatif mejadikan 85 -100 sebagai A. Ini untuk manaikkan usaha pelajar untuk mencapai markah tertinggi.
GB juga menyatakan akan mengujudkan sabuah kelas Bahasa Inggeris dimana pembelajaran akan dilakukan sepenuhnya dalam Bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar ini akan dipilih melalui satu ujian yang akan diadakan. Jika pelajar di terima memasuki kelas ini maka beliau akan berada di kelas ini sehingga tamat tahun enam. Jika berlaku perpindahan pelajar, beliau perlu meneruskan ke sekolah yang mempunyai program ini.
Kepada ibu bapa yang risau jika terlupa memberi duit belanja untuk anak-anak. Tak perlu kalut keluar dari tempat kerja untuk beri duit belanja sebab pihak sekolah menyediakan kupon makan. Pelajar cuma beritahu guru dia tak bawa duit belanja, dan pihak sekolah akan beri kupon untuk murid ini mendapatkan makanan di kantin. Esok bolehlah ibu bapa pulangkan kembali duit kupon tersebut.
Untuk kemasukan tahun satu pada 3hb Januari 2017, GB memberi kebenaran kepada ibu bapa untuk berada di kawasan sekolah sehingga hari Jumaat sahaja (6hb Januari). Lepas itu berilah peluang kepada anak-anak untuk berdikari.
Selapas GB beri taklimat ada beberapa Guru Penolong Kanan dan juga pihak klinik memberi taklimat pula.
Hampir selesai majlis. Ahmad Firas dah turun dengan ceria berjumpa kami. Bersemangat cerita kepada kami apa yang berlaku dalam bilik darjah. Tanya ujian boleh jawab ka? Dengan senyum katanya boleh jawab. Apa-apa pun keputusan insyaallah itu yang terbaik untuk dia.
| Ceria memanjang. |
Selesai sudah hari orentasi. Bersemangat Ahmad Firas.
Kuliah Ilmu Februari 2017
Kuliah bulan Februari 2017 pula di sekitar Betam, Kepala Batas.
Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:
Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:
Surau Al Hssna Shahbandar Taman Bertam Perdana, Kepala Batas:
Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.
Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:
Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:
Surau Al Hssna Shahbandar Taman Bertam Perdana, Kepala Batas:
Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.
Kashmir Tomyam Cafe Alor Semadom
Cafe yang terjumpa secara tak sengaja. Ternampak macam menarik saja makan sambil santai di sini. Jadi kami pun apa lagi singgahlah. Sebuah deretan gerai kecil sahaja. Kami sampai waktu malam, tak silap aku dalam deretan gerai ini ada dua sahaja penghuni disini. Satu kedai tomyam dan satu lagi kedai seperti makanan pakistan.
Azraai Tomyam dan Kashmir Tomyam Cafe menghuni deretan garai ini. Azraai Tomyam menyediakan makanan seperti roti canai dan masakan ala Thai seperti nasi goreng, bihun sup, tomyam dan sebagainya. Kashmir Tomyam Cafe pula menyediakan makan ala India atau pakistan seperti Nan, Capati, Ayam Tandoori, Nasi Beriyani. Pelik juga nama cafe Kashmir ini tulis Tomyam tapi tak ada tomyam pun.
Parking kereta di hadapan kedai dan kami duduk di hadapan Azraai Tomyam. Lalu datang tokey kedai tomyam, kami buatlah pesanan dari kedai dia dan juga kedai sebelah. Tapi tokey kedai tu cakap, makanan dari kedai sebelah mereka tak hantar ke sini. Dia nasihat kalau nak makan menu kedai sebelah, kena duduk di meja mereka. Nanti dia akan hantar makanan yang di pesan kesebelah.
Ingatkan boleh duduk sesuka hati dimana-mana. Rupanya kedai ini ada tak sama bulu. OKlah jadi kami pun pindah meja ke hadapan kedai sebelah. Biarlah dengan krisis yang mereka hadapi. Ini yang kami oder dari kedua-dua kedai.
Bagi citarasa aku, masakan disini memang sedap terutama roti nan dan ayam tandoori dan capati dari Kashmir Tomyam dan Bihun sup dan roti canai tak bermiyak dengan kuah yang sedap dari kedai sebelah.
Kekurangan sikit disini ialah tempat parking sebab amat terhad dihadapan kedai. Kepada yang nak datang ke Kashmir Tomyam Cafe dan Azraai Tomyam, gerai ini terletak dipersimpangan Jalan Alor Semadom dan Jalan Tun Razak atau lebih senang gerai ini terletak bersebelahan Balai Bomba Dan Penyelamat Alor Setar atau Surau Kampung Alor Semadom.
GPS:
6°08'21.1"N 100°22'37.0"E
6.139209, 100.376958
Kashmir Tomyam:
Dibuka setiap hari dari tengahari hingga malam. Menyediakan roti nan, beriyani, capati dari tengahari hingga malam manakala nasi campur untuk makan tengahari sahaja.
Telefon:
019-457 7885
Lokasi dari Google Map:
![]() |
| Kashmir Tomyam Cafe dan Azraai Tomyam disebelah. |
![]() |
| Tempayan roti nan. |
Parking kereta di hadapan kedai dan kami duduk di hadapan Azraai Tomyam. Lalu datang tokey kedai tomyam, kami buatlah pesanan dari kedai dia dan juga kedai sebelah. Tapi tokey kedai tu cakap, makanan dari kedai sebelah mereka tak hantar ke sini. Dia nasihat kalau nak makan menu kedai sebelah, kena duduk di meja mereka. Nanti dia akan hantar makanan yang di pesan kesebelah.
Ingatkan boleh duduk sesuka hati dimana-mana. Rupanya kedai ini ada tak sama bulu. OKlah jadi kami pun pindah meja ke hadapan kedai sebelah. Biarlah dengan krisis yang mereka hadapi. Ini yang kami oder dari kedua-dua kedai.
![]() |
| Roti Nan bersama Ayam Tandoori. Roti yang lembut dan ayam pula terasa rempahnya. |
![]() |
| Nan Chese Leleh. Dia punya Cheese memang banyak, tak tahulah berapa keping cheese yang dia letak. |
![]() |
| Beriyani Ayam. Bagi citarasa aku beriyani disini tak berapa menjadi sangat. |
![]() |
| Beriyani Kambing. |
![]() |
| Roti Canai dari Azraai Tomyam. Roti tak berminyak dan kuah dal yang sedap. Gambar bihun sup tak diletakkan sebab dah di buang sayur oleh anak aku. |
Kekurangan sikit disini ialah tempat parking sebab amat terhad dihadapan kedai. Kepada yang nak datang ke Kashmir Tomyam Cafe dan Azraai Tomyam, gerai ini terletak dipersimpangan Jalan Alor Semadom dan Jalan Tun Razak atau lebih senang gerai ini terletak bersebelahan Balai Bomba Dan Penyelamat Alor Setar atau Surau Kampung Alor Semadom.
GPS:
6°08'21.1"N 100°22'37.0"E
6.139209, 100.376958
Kashmir Tomyam:
Dibuka setiap hari dari tengahari hingga malam. Menyediakan roti nan, beriyani, capati dari tengahari hingga malam manakala nasi campur untuk makan tengahari sahaja.
Telefon:
019-457 7885
Lokasi dari Google Map:
Restoran Mashitah Tomyam
Restoran ini memang hebat. Tak perlu ada papan tanda besar di hadapan kedai. Dari luar nampak dekorasi dalaman biasa-biasa sahaja. Selalu aku lalu dihadapan kedai ini nampak ramai pengunjung. Kali pertama terjah menjadikan berkali-kali diterjah lagi.
Sebuah kedai tomyam terletak di deretan kedai di Pusat Perniagaan Serdang berhampiran dengan D Madinah Corner (DMC). Dibuka dari petang hingga malam meyediakan masakan ala thai. Telah beberapa kali kami berkunjung. Masakan memang sedap. Patutlah walau tak ada papan tanda orang sentiasa datang.
Kat bawah aku letakkan menu yang ada disini. Disini boleh ala cart dan juga disediakan hidangan set. Bagi pendapat aku disini kalau oder set lagi jimat dan berbaloi. Layan menu kat bawah
OKlah dah lihat menu lihat pula hidangan yang pernah kami pesan disini.
Menu diatas merupakan set RM 47.00 cuma kangkong belacan ditukar ke kailan ikan masin dan aku lupa ambil gambar tomyam campur.
Keseluruhan makan disini memang sedap dan berbaloi, boleh datang berkali-kalai lagi. Layanan yang ramah dan juga ruang makan dijaga dengan bersih. Makan pun sampai cepat.
Cuma aku tak berapa berkenan dengan tempat basuh tangan, tak mesra kanak-kanak sebab dibawah tempat basuh tangan ada longkang tiada penutup. Takut-takut kanak-kanak terjatuh kedalam longkang.
Kepada yang nak datang ke Restoran ini, dibawah aku letakkan maklumat.
Restoran Mashitah Tomyam
No 6 Jalan Serdang 1
Pusat Perniagaan Serdang
Kepala Batas
Waktu Operasi: Setiap hari dari jam 5 petang hingga 12 malam.
No Telefon: 017-2747388, 012-4328918
GPS:
5.505349, 100.436207
5°30'19.3"N 100°26'10.3"E
Lokasi dari Google Map.
![]() |
| Restoran Mashitah Tomyam. Sign board tak ada lagi |
Kat bawah aku letakkan menu yang ada disini. Disini boleh ala cart dan juga disediakan hidangan set. Bagi pendapat aku disini kalau oder set lagi jimat dan berbaloi. Layan menu kat bawah
![]() |
| Menu set pun berbaloi. |
![]() |
| Siakap Stim Limau |
![]() |
| Daging masak merah |
![]() |
| Kailan ikan masin dan telur dadar. |
Menu diatas merupakan set RM 47.00 cuma kangkong belacan ditukar ke kailan ikan masin dan aku lupa ambil gambar tomyam campur.
![]() |
| Sup tulang antara menu yang sedap. Yang ini memang terbaik. |
![]() |
| Lala masak pedas. |
![]() |
| Telur bistik. Disini telur goreng di letakkan sos bistik. |
![]() |
| Kerabu mempelam. |
Keseluruhan makan disini memang sedap dan berbaloi, boleh datang berkali-kalai lagi. Layanan yang ramah dan juga ruang makan dijaga dengan bersih. Makan pun sampai cepat.
Cuma aku tak berapa berkenan dengan tempat basuh tangan, tak mesra kanak-kanak sebab dibawah tempat basuh tangan ada longkang tiada penutup. Takut-takut kanak-kanak terjatuh kedalam longkang.
Kepada yang nak datang ke Restoran ini, dibawah aku letakkan maklumat.
Restoran Mashitah Tomyam
No 6 Jalan Serdang 1
Pusat Perniagaan Serdang
Kepala Batas
Waktu Operasi: Setiap hari dari jam 5 petang hingga 12 malam.
No Telefon: 017-2747388, 012-4328918
GPS:
5.505349, 100.436207
5°30'19.3"N 100°26'10.3"E
Lokasi dari Google Map.
Subscribe to:
Posts (Atom)























