Apa Saja Dari Barat Nampak Terbaik

Hari nie kecoh dengan isu merotan anak. Ibu bapa yang merotan anak boleh menjadi kesalahan Jenayah. Takkan semudah tu?


Oleh kerana telah tandatangani perjanjian Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak ( CRC - Convention on the Rights of the Child) maka negara akan melaksanakan undang-undang rotan nie. Adakah semua yang ada dalam CRC itu terbaik dan perlu diikut? Tak bolehlah ikut membuta tuli saja disebabkan ingin pengiktirafan dari Negara Barat.

Apa-apa undang-undang  yang akan di digubal rasanya baik lihat situasi dan pengangan yang ada dalam masyarakat. Dari segi hukum-hukum agama dan juga adat-adat yang sinonim dengan masyarakat Malaysia. Untuk orang Islam dah jelas dan nyata cara mendidik anak-anak, tak perlu ada konvensyen apa-apa pun.

Harap undang-undang yang akan digubal dapat diperhalusi dan dikategorikan maksud rotan ini. Kalau merotan sebagai mendera atau sehingga mengelami kecatatan memang patut diambil tindakan undang-undang. Hasil dari undang-undang yang nak diaplikasikan dilihat bukan ketika ini tapi mesti lihat jauh ke masa hadapan. Jangan pula cucu cicit memaki hamun anda dalam kubur disebabkan tangan-tangan masa kini.


Jangan lihat apa saja datang dari barat semuanya indah dan terbaik dan perlu di ikut. Kalau dalam CRC ada hak kebebasan kanak-kanak untuk memilih agama sendiri, adakah negara akan sertai juga?



SMKA (P) Al-Mashoor Yang Baru

Minggu depan akan bermula sesi persekolah setelah seminggu diberi cuti tambahan bencana banjir. SMKA Al-Mashoor Perempuan Pulau Pinang telah dapat bangunan baru di Jalan Sultan Ahmad Shah. Jadi untuk sesi pesekolahan akan datang anak-anak akan daftar sekolah dan asrama kena ke bangunan baharu nie. Jadi kepada sesiapa yang nak hantar anak ke sana sila lihat lokasi baru sekolah.


GPS : 5.423009, 100.330048

Ini jalan untuk ke pintu hadapan  SMKA (P) Al-Mashoor dari Jambatan Pulau Pinang. Sekolah nie betul-betul dihadapan bangunan KWSP.



Ini jalan untuk ke pintu hadapan SMKA Perempuan Al-Mashoor dari Jambatan Pulau Pinang. Akan  melalui KOMTAR ke Jalan Penang ke Jalan Transfer (boleh pekena roti canai tepi longkang kat sini). Terus lagi sampai jumpa simpang tiga, ambil kiri ke Jalan Sultan Ahmad Shah. Nanti akan nampak sekolah nie kat seblah kiri.

Kalau tak mau ikut arah KOMTAR, dari Jambatan Pulau Pinang boleh ikut terus Jalan Pengkalan Weld ke arah Padang Kota hingga jumpa bulatan ambil pukul 12 melalui jalan St Light ke Lebuh Farquhar sehingga sampai ke Jalan Sultan Ahmad Shah (aku cuba ubah kat Googel Map tapi bila paste kat blog dia kembali seperti kat atas).

Ini pula jalan untuk ke pintu belakang SMKA Perempuan Al-Mashoor dari Jambatan Pulau Pinang melalui KOMTAR. Perjalanan melalui Jalan Transfer sehingga berjumpa simpang empat yang ada  stesen minyak Caltex sebelah kanan, simpang nie kona kiri  melalui Jalan Argyll. Nak cam pintu belakang senang saja sebab bersebelahan bangunan insuran MCIS Zurich warna biru/kelabu.



Nak pi sekolah nie boleh macam-macam arah, tapi jalan kat atas nie yang rasa aku mudah nak pi sana.

Selamat bersekolah dan menjadi manusia yang berjaya di dunia dan akhirat....

Hotmas Sungai Petani

Dulu-duluuuu pernah sekali datang ke restoran nie, tapi tutuplah pulak. Mungkin silap hari. Maka adalah seorang budak tu keciwa nak sambut birthday dia kat situ.
DSCF5599
Restoran Hotmas Sungai Petani
Kali nie sekali lagi untuk budak tu juga nak qada balik tempat nie atas alasan dapat no 4 kat kelas. Kali nie periksa betul-betul masa operasi retoran nie. Siap talipon lagi. Alhamdulillah tercapailah hajat M Ammar nak pekena kat Restoran Hotmas kat Lagenda Height Sungai Petani.

Nie cerita hujung tahun lepas. Masa kami sampai lihat kat luar orang boleh kata ramai. Tapi dapatlah juga meja kat dalam tu. Memang pakat-pakat nak trai western saja kat sini. Sebab ramai yang review masakan western kat sini terbaik. Nie dia menu.
DSCF5573
Menu: Barat ada, Thai ada, Melayu ada.
DSCF5574
Semua oder western kecuali Fatini, macam biasa nak meeee saja. Oderlah kat Fatini mee goreng tak pedas. Umat-umat yang lain semua western. Harap-harap saiz besar. Kalau tidak balik nanti kena singgah beli nasi lemak bungkus. Dok tak lama hidangan sampai, boleh kata cepat servis kat sini. Nie dia dah maiii, layanzzzz.
DSCF5576
Mee goreng Tini yang punya...
DSCF5580
Ayam grill dengan black papper
Hotdog jumbo untuk Ahmad Firas. Mayonis kena kikis dulu baru Firas makan.

DSCF5586
Chicken Chop atau Deepfried Chicken, lupalah nama dia. Yang nie untuk isteri aku. Salad memang best, ada macam-macam sayur.
DSCF5589
Lamb chop, aku punya. Sos black paper memang sedap. Saiz pun berbaloi.
DSCF5591
Fish & chips untuk S Sarah. Isi ikan tebal dan lembut dengan tepung luar yang rangup. Sedaplah.

DSCF5583
M Ammar, orang yang di rai sedang mengecop ayam penuh semangat.
DSCF5594
Tercapailah hajat bukan Ammar sorang saja tapi semualah nak makan kat sini. Keseluruhan makan kat sini memang sedap dan berbaloi dengan harga. Cuma side dish seperti coleslaw, kentang putar dan french fries yang diletakkan tak berapa meriah, macam sedikit ja. Apa-apa pun layanan pantas dan oder pun cepat sampai. Dengan bebudak kecik oder cepat sampai amat dialu-alukan. Kalau lambat mulalah macam-macam perangai dok keluar.
DSCF5596
Suasana dan susun atur  dalam restoran tenang dan selesa.
Nak datang sini tengok Googel Map kat bawah. Selepas tol Sungai Petani Utara belok kiri. Terus sahaja lalui beberapa lampu isyarat sehingga ternampak TESCO sebelah kanan dan terus lagi sehingga jumpa lampu isyarat dan belok kanan. Masuk ke Jalan Pahlawan, selepas sekolah akan jumpa sederet kedai disebelah kiri. Restoran Hotmas nie berada dihujung sekali bersebelahan Hotel Sastria, bangunan di cat hijau. Kalau datang malam warna hijau nie nampak macam hitam ja.

Masa operasi Hotmas setiap hari dari jam 5 petang hingg11 malam dan tutup hari Rabu. Kalau rasa macam nak kena tunggu lama haaa.. boleh telepon booking.

Alamat:
Hotmas Restaurant
26&27
Jalan Pahlawan
Taman Lagenda Indah, 08000 Sungai Petani, Kedah
Tel: 010-5666414 / 016-5578414 / 04-4249292

GPS: 5.660658, 100.495585




Kuliah Ilmu Januari 2015

Terlambat sikit update kuliah masjid dan surau. Jom pakat ramai-ramai menambah ilmu di masjid dan surau sekitar Bertam Kepala Batas sempena awal tahun baru nie.

Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:



Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:



Surau Al Husna Bertam Perdana, Kepala Batas:



Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Hari Ihtifal Khalifah Intelek 2014

Gambar-gambar sepanjang Hari Ihtifal rangkaian Tadika Khalifah Intelek dan Pra Tahfiz pada 22 November 2014 yang lepas bertempat di Dewan ILP Kepala Batas. Gambar-gambar tak berapa elok sebab dok kerusi atas.
DSCF5436
DSCF5437
Ahmad Firas dan Nur Fatini.
DSCF5441
Siti Sarah dan Nur Fatini.
DSCF5443
DSCF5448
Buat tadika sendiri.
DSCF5452
DSCF5455
Dah habih arah.
DSCF5467
DSCF5470
DSCF5477
Acara persembahan di selang seli dengan anugerah kepada anak-anak tadika.
DSCF5481
DSCF5484
kisah Namrud yang di musnahkan oleh nyamuk
DSCF5489
Memberi sokongan padu kepada persembahan Muhammad Ammar. Suara Fatini telah mengegarkan dewan... "Abanggggg!!!!"
DSCF5495
Persembahan Muhammad Ammar.
DSCF5507
Kuda Kepang
DSCF5509

Majlis di tutup dengan jamuan oleh Tadika Khalifah Intelek. Terima kasih kepada semua cikgu-cikgu yang telah mendidik anak-anak kami.

Qasar Hadramawt Bandar Perda

Arab lagiii.... aishhh pasai pa tetiba cemuih masakan Melayu. Tak kisahlah janji kenyang. Kali nie ke Bandar PERDA. Kat sini ada sebuah Restoran yang menyediakan Makanan Arab. Ramai yang kata masakan arab terbaik kat sini. Nie dia Restoran Qasar Hadramawt. Asal restoran Arab mesti guna nama Hadramawt.
Restoran Qasar Hadramawt Bandar Perda

Seperti biasa makanan Arab nie elok makan diwaktu lapar sebab saiz hidangan yang besar. Kami sampai hari Sabtu hampir tengahari. Orang masih tak ramai. Pilih tempat dulu, kami pilih yang ada sofa panjang. Mudah sikecil dua orang tu duduk.


Menu pun sampai. Layan menu dulu. Kali nie pun menu yang diberi terdapat gambar-gambar hidangan. Mudah nak pilih. Cuma sedikit kekurangan tak ada jenis set, semua kena pilih sendiri.

Menu nasi. Seperti biasa semua kambing dan ayam sahaja.

Kebab

Menu minuman.

Selak sana selak sini buku menu, kami pilih setalam untuk empat orang set kambing madghout. Kambing memang pilihan sekeluarga lah. Bila saja sebut pilih set 4 orang, pelayan tu siap bagi tau set tu besar untuk empat orang. Kami pun konpius pasai pa dia bagi tau. Mungkin dia tengok kami cuma 2 orang dewasa kot, yang lain kanak-kanak. Diagak mesti tak habis. Tapi apa-apa pun kami pilih untuk 4 orang juga. Air kami ambil teh arab seteko dan air biasa yang lain.

Hidangan sampai agak lambat, tapi taklah tunggu berejam. Layan gambar kat bawah.
Nasi dengan kambing madghout.

Teh arab. Gula masukkan sendiri secukup rasa.

 Nasi dengan kambing Madghout datang dengan kuah/sup dan sambal saja, tak ada salatah. Aku ingat dia datang dengan salatah sekali. Selalu kalau pi restoran arab, salatah datang bersama nasi. Tak syok la kalau makan nasi saja, kena ada sayuq sikit. Jadi kena oder asing. Lambatlah sikit datang nya salad arab nie.
Salatah.

Saiz hidangan macam piawaian arab, memang besar. Set untuk empat orang licin. Sarah dengan Ammar biasalah pulun, sikecil Firas dengan Fatini pun boleh tahan makan. Teh pula memang sedap terasa rempah dengan pudinanya. Boleh datang lagi kedai nie.
Alhamdulillah licinnnn. Baru pelayan tu tau, IC saja rakyat Malaysia tapi makan ikut Arab.

Hampir ke tengahari, pengunjung makin ramai. Boleh kata hampir semua meja dalam restoran penuh. Nasib baik kami sampai awal sikit. Kalau tidak tak dapatlah pilih port yang menarik.
Kalau sampai lewat nak dok kat mana?

Keseluruhan makan kat sini memang sedap dan berbaloi. Harga pun boleh kata murah kat sini. Cuma kurangnya tak ada hidangan set. Kena pandai-pandailah sesuaikan dengan selera.

Kepada yang bak merasi nasi arab disini, dibawah aku beri sedikit maklumat.

Alamat:
Restoran Qasar Hadramawth
G-09, Ground Floor
Jalan Perda Selatan, Bandar PERDA
Bukit Mertajam Pulau Pinang

Dibuka setiap hari dari 10.30 pagi hingga 11.30 malam.

Telefon : 010-543 2503, 012-529 9108, 04-537 2673

GPS:
5.367430, 100.436451
5°22'02.8"N 100°26'11.2"E

Nak mudah tengok kat Google Map kat bawah.





Kuliah Ilmu Disember 2014

Dah nak hujung tahun. Jom pakat ramai-ramai menambah ilmu di masjid dan surau sekitar Bertam Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:




Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:

<



Surau Al Husna Bertam Perdana, Kepala Batas:




Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam, Kepala Batas:




Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.