Nasi Lemak Royale



Nasi Lemak Royale sangat femous di Alor setar, dengar cerita ada 3 cawangan di sekitar Alor setar, tapi aku hanya tahu 1 cawangan sahaja. di Lebuhraya Sultan Abdul Halim di panggil Nasi Lemak Royale Hijau kuning. Ini lawatan sambil makan aku yang kedua. Pertama kali aku datang adik aku bawa, dia belanja, siap guna GPS untuk tahu lokasi.


Hari ni aku datang bungkus saja, bawa balik makan dengan orang tua aku. Nasi lemak yang ditulis tu, rasa aku bukan nasi lemak macam kita makan pagi-pagi tu warna putih, tapi warna kuning, mungkin nasi lemak dari india kot, hantam saja la labuuu.



Lauk-lauk dia style mamak dan tak berapa banyak pilihan tapi ok la, ada ayam goreng/madu, limpa, sotong, telur rebus dll. Yang paling special aku rasa ialah kuah campur dia. Campur ada mathematik punya, bukan macam kedai mamak/bangla Penang yang campur taram ikut suka mak bapak dia ja. Rasa kuah campur tu ada pedas, manis, susah la nak cerita nanti pergi rasa sendiri.


Harga boleh tahan laaa. tapi aku konpius masa adik aku belanja murah ja, nasi 8 piring (piring ja....sebab pinggan kecil), ayam 3ketul, sotong sepiring(banyak), telur 5 biji, kuah campur baru RM 38.....tapi aku beli bungkus, ayam 2 ketul, sotong, kuah campur dah RM19, rasa hari tu dia kira silap kot.

Ramai orang makan, semua bangsa ada, siap beratur nak ambil order. Tapi yang tak best, gerai dekat dengan longkang, busuk dan sumbat pulak tu, tapi kerana sedap dah tak bau dah longkang tu.

Lokasinya dari pekan Alor Setar kearah Tandop menggunakan Lebuhraya Sultan Abdul Halim terus sehingga jumpa stesen minyak BHP disebelah kiri, gerai selepas stesen minyak tu. Akan nampak sign board Nasi Lemak Royale Hijau Kuning. Parking la tepi jalan atau ada sedikit tempat parking disebelah gerai tu. Gerai dibuka petang ke malam sahaja, jam berapa aku tak pasti.

Nak mudah lihat saja google map kat bawah.

View Nasi Lemak Royale in a larger map

Taman Jubli Perak, Alor Setar


Pagi-pagi kalau balik kampung dan tak ada apa-apa nak buat aku bawa anak-anak ketaman ini. Emak dia kena dera la kat rumah masak membantu mak mertua masak.


Nak bagi bebudak ni happy sikit bila balik kampung, sekurang-kurangnya ada benda menarik yang ada kat kampung. Tak la asyik jalan-jalan ke shoping complex ja.






Taman Jubli Perak yang baru aku pi nie dah di upgrade. Trak jalan kaki dah cantik. Dulu masa aku datang semak dan sistem perparitan tak elok jadi air bertakung. Ketika aku pi ni air tak ada mungkin musim kemarau kot.




Di Kedah ada dua Taman Jubli Perak, iaitu di Sungai Petani dikenali sebagai Taman Jubli Perak Sungai Petani dan yang aku pi ini dikenali sebagai Taman Jubli Perak atau Taman Rimba Jubli Perak terletak di Alor Setar



Kemudahan yang ada seperti trak, alat mainan kanak-kanak, alat bersenam, tempat jalan refleksologi, tempat makan dan yang penting sekali redup dengan kehijauan pokon.
Lokasi keluar tol Alor Setar Utara, jalan terus (Jalan Sultanah ) sehingga jumpa jalan keretapi selepas itu Masjid Sultanah Bahiyah disebelah kiri dan lebih kurang 200m akan jumpa simpang ke kanan ( Jalan Menteri ), masuk terus saja sampai simpang tiga belok kiri, disebelah kiri anda Taman Jubli Perak.

Nasi Lemak Cinta Sayang

Hari ini aku dan famili keluar dari rumah awal sikit untuk balik ke kampung. Kebiasaan jika balik kampung kami akan singgah untuk makan pagi di gerai Nasi Lemak Cinta Sayang di Sungai Petani.


Lokasinya jika keluar dari tol Sungai Petani Utara anda belok ke kiri menghala ke Pekan Sungai Petani (Jalan Badlishah) , anda akan dapat melihat TESCO hypermarket di sebelah kanan, anda akan melewati beberapa simpang dan lampu isyarat (abaikan), terus lagi sehingga anda bertemu disebelah kiri Sekolah Menengah Sains Sultan Mohamad Jiwa (SMSSMJ) dan selepas itu Institut Kemahiran MARA Sungai Petani (IKM) dan akan bertemu lampu isyarat dan belok kiri (Jalan Kelab Cinta Sayang).
Teruskan perjalanan anda tanpa pedulikan beberapa simpang dan lampu Isyarat lebih kurang dalam 3 Km anda akan bertemu pintu masuk Cinta Sayang Golg & Country Resort disebelah kiri (masuk jika anda berhajat nak main golf atau lepak kat situ), teruskan lagi dalam 200m anda akan nampak gerai disebelah kanan, dahhh sampai. apa lagi pi makan laaa. Jika anda terlajak anda akan bertemu dengan The Carnival (water park - masuk juga jika nada berhajat nak mandi kat situ).




Menu yang selalu aku pilih nasi lemak la, dah itu tajuk utama sign board kedai ni. Disamping nasi lemak dengan berbagai lauk, ada juga bihun, kuih-muih dan roti canai.


Masa kami sampai terjumpa bos lama, En Suharni, masa kerja dibawah dia di Imbasan Intelek S/B. Sekarang dia buka kompeni baru pula.










Aku mula-mula mengenali garai ni waktu aku mengajar di IKM-SP. Masa tu kedai ni kecil ja tapi manusia datang makan ramai, memang sedap. Dulu lauk-pauk akan dicedok oleh makcik-makcik kerja kat sini tapi sekarang cedok sendiri (kecuali nasi). Harga yang dikenakan pun berpatutan berbanding yang di sesediakan di Cinta Sayang Golf & Country Resort. Memang berbaloi.




Update:

3/10/2011 : Isnin lepas, kami ke gerai nasi lemak ini tetapi dah malang sekali tutup. Tutup setutupnya sebab tak ada lagi gerai tu waima lantainya sekali. Sebelum nie dok jalan-jalan kat Sungai Petani ada lihat sebuah Restoran Nasi lemak Cinta Sayang di Lagenda Heights, Sungai Petani tapi tak pernah masuk pun. Bersebelahan Nasi Kandar Nasmir. Olek kerana nak makan juga Nasi Lemak Cinta Sayang juga, kami ke restoran tu, tapi malang sekali tutup juga. Tak pasti tutup sebab apa, mungkin hari Isnin kot. Tak ada rezeki, nanti aku pi lain kali lah.

30/10/2011 :  Kami dah berkunjung ke Nasi Lemak Cinta Sayang yang berada di Lagenda Heights Sungai Petani. Tuan punya kedai kata Nasi Lemak cinta Sayang yang berada berhampiran Cinta Sayang Golf Resort berpindah ke rumah teres berdekatan.

Gelagat Kanak-kanak di Kantin SKPK

Walau kantin sementara dengan segala kekurangan, tetapi dari riak wajah mereka tidak ada yang kurang, hanya keceriaan menjamu selera bersama rakan.




Hari Pertama ke SKPK

Hari ini hari pertama anak aku akan masuk ke Sekolah Kebangsaan Paya Keladi. Aku dan isteri dah ambil cuti untuk 4 hari (bukan serentak cuma untuk hari pertama sahaja). Seawal jam 6.00pg sudah bangun dan bersiap. Hari ni ok la sebab kami cuti, kalau kerja macam biasa rasanya kena bangun lebih awal lagi.

Muhammad Ammar kami hantar dia ke tadika dahulu, biasa la kalau bawa nanti dia pula yang lebih. Kelas mula jam 7.30pg. jadual tak ada lagi jadi aku masukkan saja la buku tulis mereka serba satu ( buku panjang, kotak-kotak, garis penuh dan separuh), beg masih ringan lagi.

Bersemangat anak aku ke sekolah, harap-harap macam tu sampai habis. Sampai sekolah istri aku cepat-cepat bawa anak aku ke kelas, nak tempah kerusi yang depan supaya dekat dengan cikgu dan dia dapat ambil perhatian setiap apa yang diajar.

Hari ini kerusi dah ditukar kedudukan, bukan satu-satu tetapi telah disusun berkumpulan. setiap kumpulan terdiri dari 6 pelajar (6 meja). Anak aku dapat kerusi depan tetapi tak dapat mengadap guru, jadi jika ada pengajaran dia kena toleh kebelakang, rasa aku tak selesa kat dia. ashik kena toleh belakang, boleh sakit tengkok, apa nak buat yang tu ja ada kat depan. Cikgu pula kalau yang malas jalan, hanya dok dihadapan ditengah-tengah kelas saja, rasanya kena 1 hari mau sakit leher anak aku nie. Mungkin masa ni cara pengajaran.


hari ini tak ramai ibu bapa yang menunggu mungkin sebab anak-anak mereka dah biasa dengan sekolah ni. mungkin mereka dah pernah masuk Pra-Sekolah di sini. Kami tunggu sampai lebih kurang jam 8.30pg lepas tu kami pergi makan pagi.




Rehat mereka 10.10pg hingg 10.30pg, jadi dalam 9.50pg kami datang semula ke sekolah untuk tunjuk cara-cara membeli di kantin. Kantin yang ada merupakan kanti sementara yang ditutupi oleh 3 buah khemah. kantin baru belum sipa lagi beersama bangunan baru, kontraktor lari, bila nak siap??? tak tahu lagi.



Anak aku bukan pernah beli barang sendiri, kira ini pertama kali dia kena beli makanan sendiri. ramai yang serbu kantin, berbaris panjang la juga. Kena tunggu lama, kalau macam ini alamat ada yang tak dapat makan la.




Makanan tak macam restoran la lauk standard saja nasi putih lauk ayam masak kicap (mak cik kanti bagi tahu), sosej dan nugget dan ada la mereka jual nasi lemak, bihun goreng bungkus dan makanan ringan termasuk APOLLO (ada MELAMIN pun boleh jual kat sekolah lagi) sungguh tak berkhasiat kalau makan hari-hari, sayur tak ada, buah tak ada, macam mana kerajaan nak jadikan rakyat suka kepada makanan berkhasiat jika dari mula persekolahan di sogokkan dengan makanan begitu.


Esok isteri aku nak buat bekal setelah tengok cara pembelian dikantin sementara ini yang tak tersusun. Ini mungkin hari pertama susunan pelajar keluar kantin tak dimantapkan lagi. Nasi goreng, laksa aku tengok ada budak-budak tu makan, aku tak nampak pula tadi kat kantin, mungkin makcik kantin bawa kemudian.



Yang paling menarik budak-budak perabih (belanja yang tidak sepatutnya) duit. Disediakan Vending Machine (mesin air) kat dalam sekolah, jadi budak-budak berkerumun nak gunakan benda ni. Aku tengok bukan murah sangat harga minuman tu (air bukan dalam tin tetapi dalam bekas plastik macam yang jual pasar malam) antara 60sen ke 90 sen. Masa aku ambil gambar ada la guru sekolah tu tegur aku, mungkin dia ingat aku adik beradik Karam Singh Walia kut nak buat berita, dia tanya la aku ambil gambar buat apa? dan dia bagi tahu aku mesin tu untuk pelajar waktu Kokurikulum mungkin sabtu dan Ahad jika mereka dahaga ( kantin tutup).


Darjah 1 ada yang dah ada kawan terutama yang telah masuk pra-sekolah di sini. Anak aku masih berkawan dengan Anis dan anak Mak Cik Esah ( dia yang hantar Sarah dan Anis dari sekolah ke tadika - ini bukan makcik van tapi mak cik AVANZA tuuu). Waktu balik tak ada masalah sebab anak Mak Cik Esah sama kelas dengan Sarah. Jadi dapat balik sama-sama. Tak risau jika tertinggal.