Kuala Kedah With Love - 2

Sambung balik. OKlah selepas puas berjalan di Kota dan dah berpeluh hingga ke kaki, kami menjala ikan pula. Tempat yang menjual hasil laut yang segar dari ladang.

Pasar Nelayan Kg Seberang Kota

Tak jauh dari Kota Kuala Kedah (tak jauh pun tapi kena naik kenderaan lah). Kami sampai ke Pasar Nelayan Kg Seberang Kota.
Pasar Nelayan LKIM Kg Seberang Kota

Disini ada sebuah komplek LKIM. Dimana ada sebuah jeti untuk nelayan-nelayan menurunkah hasil laut. Dalam komplek ini juga terdapat ramai peniaga yang menjual hasil laut yang segar dari ladang.
Nelayan sedang membawa naik hasil laut.

Berbagai hasil laut yang segar dijual dari ikan, udang, ketam, sotong, siput dan sebgainya. Kalau di market biasa harga boleh kata mahal tapi disini harga memang murah dan dapat yang segar. Kepada yang hendak datang membeli hasil laut disini saya syorkan datang jangan awal pagi sebab para nelayan belum balik lagi. Seeloknya datang dalam jam 11 pagi ke atas.
Berbagai hasil laut segar dan murah.

Selain hasil laut berbagai barangan keperluan dijual di luar komplek.

Diluar komplek LKIM ada sederet peniaga yang menjual hasil-hasil lain seperti rempah, sayur, ulam, buah-buahan dan sebagainya. Parking tak ada masalah sebab berhampiran komplek ada disediakan tapak parking yang luas atau boleh saja parking di tepi jalan, tapi tak digalakkan sebab jalan agak sempit.

GPS ke Pasar Nelayan LKIM Seberang Kota:
6.110765, 100.287742
6°06'38.8"N 100°17'15.9"E


Pasar Nelayan Kubang Rotan

Selesai membeli disini kami pergi pula ke sebuah lagi komplek menurunkan ikan LKIM. Kali ini di Pasar Nelayan Kg Kubang Rotan. Disini juga tempat nelayan menurunkan hasil laut. Jadi bolehlah dapatkan segala hasil laut yang segar dan murah disini. Disini juga kalau nak dapatkan hasil laut yang segar seeloknya datang dalam jam 11 pagi.

Pasar Nelayan LKIM Kubang Rotan

Hasil laut yang segar dan murah.

Berbagai sayuran dan rempah ratus dijual disini.

Berbanding dengan Pasar Nelayan Kg Seberang Kota, disini lebih menarik sebab disamping hasil laut terdapat banyak gerai jualan sayur-sayuran, rempah, jeruk maman pun ada. Gerai menjual ayam dan daging pun ada. Tapi harga aku tak pasti yang mana lebih murah.

GPS ke Pasar Nelayan LKIM Seberang Rotan:
6.123114, 100.293440
6°07'23.2"N 100°17'36.4"E

OKlah setakat itu dulu jalan-jalan Kuala Kedah.

No comments:

Post a Comment