Wednesday, November 16, 2016

Cargas Cafe Bayan Lepas

Kali ini kalau nak makan kena cergas, sebab nak makan kat Cargas Cafe. Dah lama terbaca tentang cafe ini. Kali ini baru dapat terjah. Aku sampai tak sampai jam 12 tengahari lagi orang dah ramai. Memang betul kena cergas.

cargas cafe
Cargas Cafe. Gambar dari Google Street View.

Bila aku sampai lihat orang sudah beratur panjang juga. Tapi tak gerak-gerak. Aku pun konpius kenapa barisan tak jalan. Nasi ada, lauk pun boleh kata banyak juga. Tanya brader yang beratur disitu, dia kata ayam goreng dah habis, mereka beratur untuk tunggu ayam goreng panas. Tuuuu dia penangan ayam goreng panas punya pasal sanggup tunggu.

P_20160530_114804
Beratur menunggu ayam goreng panas.

Aku pertama kali datang pun tak boleh lepaskan peluang. Beratur sama menunggu ayam goreng panas. Apa yang istimewanya???

Pekarja dalam restoran ini muka seperti mamak tapi masakan yang dihidangkan campur antara masakan ala nasi kandar dan melayu. Masakan seperti kari, masak lemak, kicap, sambal, sayur dan ulam pun ada. 
P_20160816_120403
Berbagai sayur-sayuran.
P_20160816_120505
Aku nak ambil gambar pun sukar sebab orang bertolak-tolak. Ini saja yang aku dapat ambil.


Untuk makluman kepada pengunjung yang baru seperti aku nie. Restoran ini layan diri. Kepada yang nak ambil lauk taruh atas nasi, sila ambil nasi di kaunter disebelah dulu. Mana tau penat-penat beratur dah sampai giliran tengok tak ada nasi, dah kena keluar barisan pergi ambil nasi disebelah.

Sementara menunggu ayam goreng siap, ada yang mencedok kuah dan sayur keatas nasi dulu. Ada yang dah tak larat tunggu pergi cedok lauk lain dan beredar, mungkin tak boleh tunggu lama disitu kot.
P_20160816_120431


Semakin ramai yang bertanya dimana ayam goreng terhebat ini. Tokey kedai (tak pastilah tokey ka tak) beritahu dalam 10 minit lagi. Ada juga yang dah biasa di sini yang terus ke dapur mengambil ayam goreng. 

Puas beratur tiba-tiba ayam goreng pun tiba. Tuuu.. dia orang macam hilang akal sekejap. Dengan pantas berebut mengepit ayam satu persatu. Aku pun dengan pantas juga menyambar seketul. Sekejap sahaja ayam yang dibawa tadi hampir hilang dari pandangan. Baru kelihatan kegembiraan diwajah sang penunggu ayam. Selain dari ayam goreng menu yang menjadi tarikan ialah kari ikan, Kuah dia memang terbaik.
P_20160816_120442
Ayam goreng panas yang menjadi buruan.


Lepas ambil apa yang patut memenuhkan pinggan, sila kekaunter untuk dikira. Masa tengahari ketika ramai orang keluar rehat, meja kosong yang sekosong-kosongnya untuk kau sorang memang sukar dapat. Jadi duduklah kat mana yang boleh. 
P_20160530_120048
P_20160816_120518
Suasana restoran yang selesa dan bersih.


Yang menarik nya Cargas ini dikunjugi oleh semua bangsa, ada Melayu (dah semestinya), India dan Cina dan dari berbagai status pekerjaan  dari petani sehingga pekerja kilang dan korporat. Semua pakat berebut sama sahaja. Cafe ini juga akan membungkus kepada yang oder dalam kuantiti yang banyak. 


Masakan disini memang banyak pilihan dan memang sedap. Kebersihan juga dijaga dengan baik dan pekerja yang ramah. Harga bagi aku masih murah dibanding dengan kenaika harga barang dan GST.

P_20160530_120121
Ini yang aku ambil Ayam Goreng yang menjadi idaman, begedil, timun dan sambal. Ayam berempah  memang sedap dan boleh tahan besar, rapuh diluar dan lembut didalam. Harga sepinggan RM7.50.
Sedikit kekurangan untuk datang ke Cargas Cafe ini ialah dari segi pakir kenderaan. Untuk motor tak ada masalah sebab di tepi kedai ada ruang untuk pakir. Untuk yang berkereta kena pandai-pandai cari, sebab pakir terhad. 

Cargas Cafe ini terletak di lot tepi deretan kedai-kedai lama di tepi jalan utama Bayan Lepas. Sedikit maklumat restoran seperti dibawah.

Alamat :
Cargas Cafe
978 Main Road
Bayan Lepas, Pulkau Pianang.

Telefon:
012-426 1169
013-408 5138

Waktu Operasi : 
8.30 pagi hingga 4 petang
Dibuka setiap hari dan tutup hari Jumaat.
Kepada yang nak datang tu jangan datang lewat sangat sebab makanan cepat habis.

GPS:
5.294700, 100.258409
5°17'40.9"N 100°15'30.3"E

Lokasi Cargas Cafe dalam Google Map:




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...