Wednesday, June 3, 2015

Langkawi - Hari 1 dan 2 : Perjumpaan Anak Cucu Tok Minah & Tok Saad

Selepas rehat sekejap petang sikit kami berangkat ke rumah Tok Minah. Acara akan bermula malam nie. Segala persiapan untuk menyambut kedatangn anak cucu cicit giat disempurnakan.

DSCF5678
Perhimpunan Keluarga Tok Minah dan Tok Saad.  Dengan tag line "Sireh pulang ke gangang" "Ikan pulang ke lubuk"
DSCF5684
Penuh depan rumah dengan kereta.
Sementara menunggu maghrib, bawa nak-anak lewat Beras Terbakar. Entah berapa kali lawat tak tau lah. Jalan kaki saja.
DSCF5671
Rumah yang pasti menadapat perhatian kat Beras Terbakar.
DSCF5674
Beras terbakar.
DSCF5675
Sebelum sampai rumah tok, terjumpa tok nek yang masih mengusahakan atap rembia. Atap-atap rembia nie banyak ditempah oleh hotel-hotel dan chelet. Warisan yang hampir pupus.

Malam nie acara bermula, selepas sembahynag maghrib diadakan bacaan Yasin dan Tahlil untuk arwah-arwah.
DSCF5691

Selesai tahlil dan Yassin, masa masih panjang menunggu Isyak pula. Dan kebetulan berkumpul ramai-ramai jadilah acara tambahan. Pengkisahan sejarah Tok Minah dan Tok Saad.  Kisah dari Thai sampai ke Langkawi. Pakat-pakat kongsi cerita.

DSCF5708
Bapak aku nie boleh tahan usaha cari salasilah keluarga. Cari adik beradik sampai ke Thailand.
DSCF5715
Pengkisahan sejarah.
DSCF5705
Selesai sembahyang Isyak, apa lagi makannn. Acara nie menjadi penutup untuk malam nie, tapi acara sembang dan persiapan untuk esok tetap berjalan.
DSCF5716
Nasi kandar stail mamak, warna kuning.




Pagi hari kedua, 13hb Disember 2014 pakat-pakat berkumpul semula.

DSCF5734
Pembesar suara kena ada. Kalau tak dak jenuh tempik buat pengumuman.
DSCF5743
DSCF5758
Tuuu dia berasap satu rumah, bakar segala jenis lauk.

Kalau sampai Langkawi satu makanan yang terkenal kat sini dan tak terdapat di negeri lain, kira eksotik la. Kat negeri lain pun ada tapi rakyat dia tak tau nak makan macam mana. Tapi kat sini dijadikan hidangan yang sedap, nie la namanya beronok. Ada juga yang sebut timun laut (sea cucumber). Sejenis haiwan la kot sebab hidup. Beronok nie ada musimnya dan akan naik dan terdampar kat pantai atau dalam air yang cetek.

DSCF5736
DSCF5737
Beronok.

Nak tau bagai mana hasil beronok nie? baca sampai habis. Sementara ibu dah ayah dok buat persiapan makan tengahari dan juga sembang-sembang, anak-anak meneroka kawasan. Berkenal-kenalan dengan adik beradik.
DSCF5742
DSCF5753
Masa nie la anak-anak dapat kenai sepupu sepapat mereka.
Acara untuk pagi nie ialah meneka bilangan cekelat dalam balang. Setiap keluarga isi satu borang dan teka bilangan cekelat.
DSCF5766
Para juri teka bilangan cekelat sedang menjalankan tugas.
DSCF5771
DSCF5776
Cekelat dah dikira lepas nie baru tahu sapa yang kenaaaa.
DSCF5782
DSCF5783
Tuuu dia ada hadiah untuk yang teka bilangan cekalat hampir tepat. Mak Nyang sebelah kiri, tulang belakang program perjumpaan nie.
DSCF5798
Bebudak maa nie la boleh main pasir. Aku masa kecik-kecik dah puas main pasir kat sini.
DSCF5792

Selesai acara meneka bilangan cekelat dalam balang, tak berapa lama makan tengahari dah siap. Apa lagi balunnnn. Lihat kat bawah hasil dari beronok.
DSCF5808
Makanan dah terhidang.
DSCF5804
Nie dia hasil dari beronok. Kerabu beronok. Resepi buat kerabu nie ke na tanya otai-otai yang dok kat Langkawi.
DSCF5805
Close Up sikit kerabu beronok. Beronok dimakan mentah. Kalau masak alamat jadi air lah. Mabelassss.
Acara terakhir sekali ialah bergambar beramai-ramai. Macam-macam susunan ada. Dari posing ikut famili sampai posing untuk sinior, taraf-taraf tok wan la tuuu.
DSCF5818
Anak dan menantu arwah Tok Minah dan Tok Saad.
Bila lagilah nak dapat berkumpul sedara mara nie. Memang seronok dok berhimpun sekali sekala nie. Moga dimurahkan rezeki dan dipanjang usia dapt berjumpa lagi.

Walau acara dah selesai tapi tak balik lagi, banyak lagi agenda untuk anak-anak.


Pautan lain dalam siri Langkawi 12 - 15hb Disember 2014:

1. Langkawi : Roro atau Feri Biasa
2. Langkawi : Perjumpaan Anak Cucu Tok Minah Tok Saad
3. Langkawi : Kilim Geoforest Park
4. Langkawi : Pantai Cenang dan HIG Kompleks


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...