Aidy's Cafe Bertam

Puasa tahun ini kira yang pertama berbuka kat luar. Tapi bukan berbuka pun sebab kami makan dulu kat rumah apa yang patut lepas tu baru pi kedai makan kat luar. Lepas saja berbuka kat rumah kami ke Aidy's Cafe Bertam, Kepala Batas. Sebelum itu kami dah ke kefe ini untuk buat tempahan. Jadi bila kami sampai tak perlu tunggu lama, makanan dah sedia untuk dihabiskan.

Aidys Cafe Bertam ni kira baru di buka sahaja sebelum puasa. Sebelum ini tempat tu dihuni oleh Restoran Simpang Maju kalau tak salah aku ( kalau lihat waktu malam, restoran ini warna hijau).

Aidy's Cafe Bertam ini merupakan cawangan kepada Aidy's Cafe Western Food di Telok Air Tawar. Kalau kat kefe di Teluk Air Tawar aku selalu order Western food tapi kat sini, ubah selera sikit, pekena ala-ala Thai pula. Maklumlah puasa, kalau western food mesti tak kenyang. Nak kena nasi juga.

Selepas berbuka kat rumah, kami sampai ke kefe lebih kurang jam 8 malam. Makanan belum tersedia lagi. Tunggu sekejap baru makanan sampai. mungkin mereka simpan dalam kot supaya tak kena habuk.

Sebelum kami datang malam ini , lebih kurang jam 6 petang kami dah sampi ke kefe ni untuk buat tempahan. Jadi bila sampai tak perlu tunggu lama. Lihat kat menu tu, jadi kami ambil pekej saja lah. Pekej untuk 4 orang makan. Dalam menu ditulis : siakap empat rasa, kangkong goreng, telur dadar, tom yam campur harga RM50.00. Siakap selalu dimasak tiga rasa tapi di sini dibuat empat rasa, rasa keempat ialah kari. Kami tukar ke rasa lain lah nanti tak kena selera pula, ditukar ke siakap sweet and sour. Kangkong ditukar ke kailan ikan masin dan ditambah udang celup tepung.

Ini dia udang celup tepung yang rangup, rasa ok lah tapi aku lebih suka sotong celup tepung.

Telur dadar dia memang garing dan rangup ( bukan rentung). Muhammad Ammar tanya mana dia telur sebab kebanyakan bahagian telur itu rangup. Feberet aku ni, kalau rangup.

Kailan ikan masin, sedap tapi kuantiti yang dihidangkan sedikit berbanding dengan pekej untuk empat orang, bagi pendapat aku la.

Tom yam campur, feberet Siti Sarah, pekat merah dimasukkan sotong, ayam, udang, tomato, cendawan. Rasa sedap tapi ada rasa hangit sedikit. Mungkin bulan puasa kot.

Nie dia siakap sweet and sour, ikan dia besar ( dalam gambar nampak kecil ) dan rasa sos dia pun sedap. Sos dimasukkan buah epel dan bawang saja ( yang selalu aku makan sos akan dimasukkan nenas, timun dan bawang).

Sambal belacan....

Untuk pekej ini tak termasuk air. Kami order air sirap bandung satu jug berharga RM 9.00 dan tambahan nasi tambah sepinggan. Keseluruhan harga dia RM 66.00.

Keseluruhan memang berbaloi makan kat sini. Nanti aku kena pi rasa western food pulak. Suasana dalam kedai memang selesa dan menarik ala-ala rumah kayu pun ada, ala-ala cow-boy pun ada.


Kepada yang nak membuat tempahan sila hubungi En. Abd Karim Tajudin : 109-4111564.
Lokasi di Pusat Bandar Bertam Perdana, bersebelahan dengan 7-eleven. Sila lihat peta dibawah ( klik imej untuk paparan lebih besar ).


Update:
1 Nov 2014 : Untuk makluman cafe nie telah lama dah di tukar nama ke Aida Cafe. Pengunjung boleh tahan ramai waktu malam.


No comments:

Post a Comment