Sunday, August 22, 2010

Nasi Sila Lahar Kepar

Ini ntah kali keberapa kami pi makan kat Nasi Sila Lahar Kepar (orang utara sebut Lahaq Kepaq ) semanjak di buka kedai yang baru. Sebelum ini Nasi Sila ini beropersi berhampiran ini juga. Tapi aku tak pernah pi makan kat situ sebab terlampau padat. Manusia terlampau ramai dan cara mengambil pesanan yang kelam kabut. Kena barasak-asak baru dapat makan. Kedai lama tutup dan dibuka kedai baru yang lebih selesa dan teratur. Mulai ada kedai baru ni lah yang aku mula pi makan kat situ.

Dari cerita orang, kedai ini mendapat nama sebab cara makan di kedai ini waktu itu secara bersila ( tak guna kerusi ). Oleh kerana untuk mengekalkan nostalgia datangnya nama sila ini, kedai yang dibina di buat satu ruang khas yang dilapik tikar untuk pengunjung makan secara bersila.

Kedai ini dibuka malam sahaja dan yang menariknya menyediakan masakan kampung. Menu yang menjadi tarikan ialah Ayam goreng yang dimasak panas-panas ( gaya terkini, kebanyakan kedai masa ini mesti buat ayam goreng panas) dan gulai / kari ikan. Menu lain sotong sambal, daging masak hitam, kerabu perut, bawal goreng panas, sambal belacan / kicap, ulam-ulaman dan berbagai lagi masakan. Yang aku suka ialah ayam goreng dan kari dia walau bagi aku keseluruhan OK sahaja, tak ada yang excelent. Tapi yang menarik ialah lauk yang disediakan semua lauk baru dan panas-panas lagi sebab baru dimasak. Bukan macam kedai mamak yang buka 24 jam, lauk entah bila punya yang dihidangkan.

Disamping itu juga ada disediakan menu sampingan yang boleh di pesan seperti berbagai nasi goreng dan masakan western.

Yang menarik juga kedai ini dapat menarik berbagai bangsa menjamu selera. Masa aku berada di sini ada dua ke tiga keluarga atau kumpulan berbagsa Cina menjamu selera.


Ketika ini kat Kepala Batas waktu malam kebanyakan kedai mamak dan kedai tomyam sahaja yang beroperasi. Kalau dah bosan dengan kedai mamak dan kedai tomyam dan nak mencuba masakan kampung, rasa aku inilah kedainya. Kedai ini beroperasi jam 8 malam setiap hari kecuali hari Sabtu.

Lokasi sila lihat peta dari Google Map dibawah.


View Nasi Sila Lahar Kepar in a larger map

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...