Melaka - Hari 2 : Bandaraya Melaka 1

Hari kedua 16hb Disember 2016, Bangun pagi mengharap matahari cepat cerah. Sarapan dulu, makan saja bekal yang dibawa. Tak fikir makan sangat tapi dok nampak kolam saja. Selepas selesai sarapan, apa lagi terus ke kolam. Mandi puas-puas sampai kecut. Firas dan Fatini dah berani masuk kolam dewasa, kena pakai pelampung la. Anak-anak yang lain semua dah besar, walau tak reti berenang tapi buat renang gaya bebas pun oklah, kaki cecah lantai kolam.

Di Limastiga Homestay ini kalau bawa bekalan cukup bahan masak tak keluar pun OK sebab ada dapur. Boleh lah masak apa yang patut. Alhamdulillah walau lauk ringkas sahaja tapi sedap. Maklumlah dah kecut berendam.

Bangunan Stadthuys

Petang baru di adakan aktiviti luar. Macam nak buat team building. Petang pakat semua ke Bandar Hilir. Dah tentu ke Bangunan Merah, Bangunan Stadhthuys. Tak ke sini maka tak ke Melaka lah.
Masa cuti sekolah memang nak dapat parking amat susah, jadi parking jauh sikit.

Masih awal, Jonker Walk tak buka lagi



Gerai cenderamata di sisi Bangunan Stadthuys. Beca pun tak seperti dulu. Dah dihiasi dengan kartun.
Alhamdulillah disini dapat jumpa kawan lama semasa bertugas di MMU, Hafizan Hassin. Orang Melaka Asli. Tak jumpa lebih 18 tahun. Sekarang bertugas di Muzium Melaka.

Kawan aku nie promote untuk melawat muzium-muzium yang ada sekitar. Bila tanya bebudak, pakat kata tak mau. Hahaha.. bebudak mana  minat nak masuk muzium, lepas tu nak kena baca pula. Yang tua pula tak larat nak panjat tangga. Aku bersembang sekejap dengan dia sementara yang lain beredar untuk menaiki bot. Sembang pun tak boleh lama dia sedang bertugas. Masa tulis nie teringat ke kawan-kawan MMU dulu, lahanat dan lahabau menjadi pemanis mulut.
Tinggalan Kota Melaka.




Melaka River Cruise

Jumpa balik geng-geng yang lain di astaka hadapan Muzium Samudera. Hilangkan dahaga setelah penat berjalan. Ada juga yang hilangkan lapar. Setelah tenaga dikembalikan kami berjalan ke Jeti Sungai Melaka berhampiran Muzium Samudera nak menyusuri kegemilangan zaman silam.

Seronok juga menyusuri waktu petang. Dapat layan mural dan juga melihat metahari terbenam. Dulu-dulu mesti otang tua-tua tak bagi bawa budak kecil waktu-waktu macam nie. Nanti tersampuk hantu. Tapi sekarang ramai manusia yang jadi hantu, mengalahkan hantu sendiri.



Suasana senja di Sungai Melaka.

Sedikit maklumat harga tiket Melaka River Cruise dipenghujung tahun 2016. Lokasi tak perlu bagi tahulah kot, tempat ini terlalu femes dah.

Harga tiket sepanjang tahun tak kira hari apa seperti berikut:
Kanak-kanak: RM5.30
Kanak-kanak bawah 2 tahun: Percuma
OKU Dewasa / Kanak-kanak: RM7.50 / RM5.30
Warga Emas dan Pelajar Sekolah (kad pelajar): RM7.50

Tetapi... tetapi... tetapi harga tiket dewasa...

Hari Isnin hingga Khamis:
Dewasa: RM10.60

Hari Jumaat hingga Ahad, cuti umum dan cuti sekolah:
Dewasa: RM15.90

OKlah sambung di post yang akan datang pula...


Melaka - Hari 1 : Limastiga Homestay

Alhamdulillah setelah berhenti dibeberapa perhentian maka sampailah ke Umbai. Melalui Jalan Paya Dalam / Umbai melintasi kampung-kampung dan juga taman perumahan maka baru sampai ke destinasi. Dari luar hanya kelihatan tembok bata dan juga pokok buluh sahaja. Di tembok bata tertulis Limatiga, homestay yang kami akan inap ketika di Melaka. Setelah dibuka pintu gate kayu baru kelihatan homestay didalamnya. Perghhhh.. macam didalam kampung dengan pokok-pokok hiasan, kolam dan juga rumah kayu. Yang paling penting ada kolam renang.
Limastiga Homestay
Anak-anak tengok kolam dah tak tahan, kira nak terjun saja. Tapi sabar dulu mak bapa nak rehat sekejap. Bebudak mandi mak bapa kena ada kat kolam tu terutama yang kecil Ahmad Firas dan Nur Fatini.

OKlah malas nak tulis panjang-panjang jadi aku recap gambar-gambar selama 3 hari kami berada di Limastiga Homestay ini.

Kolam dewasa

Kolam kanak-kanak
Limastiga ini terdapat 3 buah rumah. Dinamakan rumah 1, rumah 2 dan rumah 3. Segala kemudahan lengkap dengan air cond, TV, Wifi, tuala, shampo, sabun. Rumah 1 disediakan sebuah dapur yang lengkap dengan dapur masak, peti ais, microwave, alatan memasak dan juga ada lesung batu.
Bilik tidur yang lengkap dengan 2 katil Queen, TV, aircond.


Ruang tamu Rumah 1.

Disediakan juga ubat nyamuk.
Dapur Rumah 1 yang lengkap dengan segala kelengkapan seperti dapur masak, peti ais, oven, pisau, pinggan mangkuk, camca, lesung batu pun ada.

Dapur serba lengkap, jadi boleh bawa bahan mentah dan masak di sini. Jimat.
Setiap rumah disediakan balkoni atau beranda yang mengadap kolam renang. Jadi bolehlah lepak-lepak sambil minum kopi.

Yang ini menjadi tarikan utama, asal ada masa sahaja tempat ini menjadi tumpuan, kolam renang. Asal matahari terbit sahaja nak melmpat masuk tak kira bebudak atau mak pak budak. Disediakan dua buah kolam, untuk dewasa dan juga kanak-kanak. Berbagai aktiviti air boleh dilakukan.

Dua budak kecil yang kadang-kadang terlebih berani.

Game sambut belon air
Setelah penat mandi. Kakak Sarah melayan adik. Meggi menjadi rebutan. 
Selain dari itu disediakan juga sebuah dewan terbuka dimana didalamnya ada beberapa meja. Bolehlah makan-makan dan buat BBQ disini. Tempat BBQ disediakan tapi bahan kena bawa sendiri la.
Malam boleh BBQ. Alatan untuk BBQ disediakan.

Pizza bukan buat sendiri... oder saja.
Dah puas berendah, mak bapak dok pikir bilangan baju, dah banyak yang basah. Nak basuh penatlah juga ditambah dengan nak tunggu kering. Homestay ini tak disediakan mesin basuh. Nak tak nak kena hantar dobi. Kami keluar cari di Pernu  tapi tak jumpa, terus ke Telok Emas berpandu kepada maklumat penduduk disitu. Jumpa sebuah kedai Dobi Layan Diri di Taman Seri Telok Emas.
Kedai dobi layan diri.
Limastiga ini ada tiga buah rumah dan dalam rumah utama atau rumah satu disediakan dapur yang lengkap dan ditengah-tengahnya kolam renang dan terdapat satu ruang seperti tempat makan yang hanya berbumbung, bolehlah jika nak BBQ. Parking didalam kawasan Limastiga terhad, boleh masuk 4 buah sahaja. Kalau terlebih kereta boleh sahaja parking di bahu jalan.

Kalau sampai Homstay Limastiga macam tak nak keluar maklumlah semua engkap, keluar rumah saja dah boleh bernang.

Limastiga ini berkonsepkan privite homestay, oleh itu kena sewa ketiga-tiga sekali. Bila dah sewa jadi seperti hak milik sendiri lah, orang lain tak boleh tumpang-tumpang hahahahaa.  Kalau berminat hendak menginap di sini, dibawah aku letakkan maklumat.

Alamat:
Limastiga homestay
Jalan Paya Dalam / Umbai
Kampung Tasek, Melaka

Web Site:
http://limastiga.blogspot.my/

Telefon / Whatsapp:
0126237687 (Siti)

GPS:
2°10'44.8"N 102°20'42.3"E
2.179116, 102.345078

Lokasi dari Google Map:



Melaka - Hari 1 : Melaka Premium Outlet

Dah kenyang dari Bangi kami terus ke Melaka. Dalam perjalanan singgah sekejap di Melaka Premium Outlet. Nama sebenar tempat ini Freeport A'Famosa Outlet. Tak ada apa yang nak di tulis. Kami tengok-tengok dan jamu mata sahaja. Ada berbagai jenama yang membuka outlet disini. Ada jenama yang kami kenal dan juga yang tak tahu pun ujudnya. Apa-apa pun kami lihat saja, tapi ramai juga yang membeli berbeg-beg.
Freeport A'Famosa Outlet atau Melaka Premium Outlet
Persiapan menyambut Krismas


Dapat ambil gambar disini pun dah OK.

Berada dalam outlet ini tak lama. Perjalanan diteruskan lagi. Masa pun dah tengahari. Sebelum sampai ke penginapan singgah dulu makan. Perut pun dah berbunyi sebab bersenam dalam outlet tadi. Tempat makan ini edisi terjah sahaja. Kami berhenti di Garai Rozana Asam Pedas. Gerai ditepi jalan di Telok Emas/Alai.

Rozana Asam Pedas

Walaupun gerai kecil sahaja tetapi masakan sedap. Layanan pun mesra. Dibawah sedikit maklumat.

Alamat:
Rozana Asam Pedas
Jalan Alai
Kampung Telok Emas
Kampung Bukit Punggor, Melaka

Dibuka setiap hari dari 8 pagi hingga 5.30 petang dan tutup hari Jumaat.

GPS:
2°10'15.5"N 102°18'55.4"E
2.170984, 102.315391

Alhamdulillah dah kenyang maka perjalanan diteruskan. Dah hampir sampai. Sambung ke post hadapan.


Melaka - Hari 1 : Singgah Di Roti Canai D'Bukit

Dah lama tak update blog tetiba bersemangat pula. Cerita dah lama tapi kena tulis juga sebagai kenangan. Jalan-jalan makan angin orang putih kata "walk-walk eat air". Percutian hujung tahun keluarga belah isteri ke Melaka. Apa-apa pun sebelum ke Melaka semua berhimpun di KL dulu. Dari KL baru bertolak ke Melaka.

Hari Khamis 15hb Disember 2016 awal pagi, tapi tak lah awal sangat tapi waktu pagilah reramai keluar dari rumah abang ipar aku di KL. Pakat semua tak sarapan, katanya ada satu tempat yang sedap. Aku ikut saja, kawasan KL nie mana aku tahu. Perjalanan ke tempat ini pun macam adventure sikit. Pusing sana pusing sini naik bukit baru sampai. Tu dia dah nampak Roti Canai D'Bukit. Memang patut pun nama kedai D'Bukit sebab nak sampai tempat ini seperti kena naik bukit.
Roti Canai D'Bukit


Sebuah gerai makan yang terletak atas bukit (bukan bukit tinggi pun), ada juga kampung bersebelahan sini. Parking disini banyak tapi oleh kerana pengunjung pun ramai juga maka parking menjadi tak berapa banyak, hahaaaa entah apa-apa ayat yang keluar. Parking disini tolong paang hand break sebab kawasan bercerun, mana tahu tetiba kereta dah berpindah tempat.

Masuk kedalam, luas juga kedai Roti Canai D'Bukit ini. Suasana dalam aman dan bersih. Dapatkan meja dulu, kami pilih satu penjuru untuk bersantap. Duduk sahaja pelayan pun datang. Apa nak makan? Oder sahaja tak perlu tunggu lama pesanan pun sampai. Memang cepat dan layana pun mesra. Layan saja pilihan makanan pagi kami kat bawah.
Nasi Lemak Kerang dengan Ayam Goreng Berempah.

Roti Canai dengan Kari Kambing

Kedai ini dibuka dari pagi hingga tengahari saja jadi paham-pahamlah disediakan menu untuk sarapan sahaja. Walau pun untuk sarapan, menu yang disajikan boleh tahan banyak juga antaranya berbagai roti canai, nasi lemak, mee jawa, soto dan juga disediakan pilihan lauk seperti sotong, kerang, kambing, daging pilih saja yang mana berkenan.
Roti canai kegemaran rakyat Malaysia

Ruang kedai yang luas dan selesa

Alhamdulillah kenyang. Bagi aku sarapan disini memang sedap dan harga pun taklah terlampau mahal memang berbaloi. Hidangan yang dipesan pun pantas, tak perlu tunggu lama. Ruang makan pula luas dan selesa taklah terlanggar kerusi sana sini dan juga kebersihan dijaga dengan baik. Tak sia-sia panjat bukit (macam aku datang joging).

Sembang dengan pelayan baru tahu tokey kedai ini pun dari utara. Sempat berjumpa dengan tokey kedai. Sungguh ramah tokey kedai ini, patut pelayan-pelayan dia pun ramah. Habis makan sebelum balik tokey datang bagi duit raya kat bebudak lagi. Alhamdulillah semoga murah rezeki.
Yang berdiri tu tokey kedai. Aku lupa nama dia, memang peramah.

Untuk yang nak datang merasai keenakan roti canai dengan ayam atau kambing disini aku bagi sedikit maklumat.

Alamat:
Roti Canai D'Bukit
Bandar Baru Bangi
(alamat macam tak lengkap saja, jadi baik guna GPS senang cari)

Waktu buka:
Dibuka Selasa hingga Ahad dari jam 6.30 pagi hingga 12 tengahari dan hari Isnin tutup.

Telefon :
010-4012268

Nak mudah guna GPS sebab lokasi yang adventure sikit.
2°58'08.6"N 101°45'01.2"E
2.969068, 101.750336

Lokasi dari Google Map:



Kuliah Ilmu May 2017

Jom tambah ilmu. Kuliah bulan May 2017 sekitar Betam, Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas

Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Surau Al Husna Shahbandar, Taman Bertam Perdana, Kepala Batas:


Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam:



Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.