Nasi Kandar Nathrah Teluk Kumbar

Nasi kandar lagi???. Ya, tapi bukan aku balun nasi kandar hari-hari. Ini cerita entah bila-bila, suatu ketika dahulu lah ni. Selalu kalau sebut nasi kandar di Pulau Pinag pasti terbayang di kawasan bandar. Tapi ramai yang tak tahu ada nasi kandar yang terkenal di hujung pulau, di Teluk Kumbar.

Nasi Kandar Nathrah menumpang di kedai kopi Bee Ghah Cafe. Orang dah beratur semasa aku sampai.
Manurut cerita nasi kandar ini sudah bertahan 60 tahun. Yang penjadi pelanggannya pun kebanyakan orang tempatan. Ini penting, menjadi kunjungan orang tempatan. Ini dia Nasi Kandar Nathrah. berada di deretan kedai bersebelahan Lexis Suites Penang.
Berbagai bangsa datang kesini menikmati nasi kandar.
Untuk makluman Nasi kandar Nathrah ini merupakan gerai yang menumpang kedai kopi Cina Bee Ghah Cafe. Seperi Nasi Kandar Sirajudeen yang menumpang kedai kopi Cina yang telah aku post dulu.

Nathrah Nasi Kandar ini dibuka petang sehingga malam atau habis lauk pauk. Masa aku sampai hampir jam 7 petang. Ketika ini dah ramai yang beratur. Semua tak kira bangsa Melayu, Cina dan India semua ada. Disini lauk pauk campuran antara lauk nasi kandar dan juga ala ala Nasi Kampung.Kira hybridlah. Jadi pilihan lauk banyak jugalah seperti kari ikan, daging, daging masak hitam, sambal udang, sotong, cencaru belah belakang, ikan kering, ulam, sayur dan sebagainya. Ok lah ushar dulu lauk yang ada.




Berbagai lauk pauk ada seperti kari iakan, kari ayam, sotong sambal, ayam goreng,  sambal petai, ikan belah belakang, sayuran dan sebgainya.


Memandangkan NAsi Kandar Nathrah ini menumpang kedai kopi Cina, aku ambil keputusan bungkus sahaja. Ini apa yang di bungkus.

Ini dia apa yang aku bungkus, 
Bagi aku, nasi kandar ini taklah seperti mamak sejati tapi seperti campuran antara Mamak dan Melayu. Kuah yang ada pun tak seperti kedai mamak yang pekat melekat. Tapi apa pun rasa memang sedap dan kuah campur pun berbeza dari kedai mamak yang biasa aku sampai. Apa pun bila tengok orang yang datang beratur, dah tahu kesdapannya. Nak rasa macam mana kena datang sinilah, cerita pun mesti tak paham.

Sedikit kekurangan disini bagi yang berkereta ialah tempat pakir, sukar sedikit. Jika datang bolehlah pakir dihadapan Hotel Lexis Suits (bukan masuk dalam kawasan hotel ya). Dibawah ada sedikit maklumat:

Alamat:
Nasi Kandar Nathrah
35, Jalan Teluk Kumbar,
Kampung Teluk Kumbar,
Teluk Kumbar, Pulau Pinang

Waktu buka:
Setiap hari dari jam 6 petang hingga 8.30 malam dan tutup hari Sabtu.

Lokasi GPS:
5°17'15.3"N 100°13'56.6"E
5.287584, 100.232397

Lokasi dari Google Map:

No comments:

Post a Comment