Eryna Cafe Curry Claypot, Balik Pulau

Kali ini geng tempat kerja tong-tong duit makan dan lepak ramai-ramai. Perjalanan untuk makan tengahari kali ini jauh juga ditambah dengan jalan berliku dan naik bukit. Maklumlah ke Balik Pulau. Katanya tempat sedap dengan masakan ala kampung dan yang menjadi kegilaan ialah kari ikan dalam periuk tanah - claypot la tu.

Perjalanan hampir di hujung dunia. Sampai ke Kuala Sungai Pinang. Di tepi kuala ada sebuah warung. Dari jauh nampak biasa-biasa sahaja. Dihadapn kedai tergantung banting Eryna Cafe Curry Claypot Kuala Sungai Pinang. Nampak kereta dan motor banyak pakir dihadapan kedai, tapi tak nampak ramai orang pun. 
Eryna Cafe Curry Claypot Kuala Sungai Pinang.
Masuk ke dalam baru nampak pengunjung. Rupanya ruang makan berada di balik kedai ini. Kira kami masuk pintu dapur lah. Pengunjung boleh tahan ramai juga. Kebanyakannya datang dalam kumpulan-kumpulan macam kamilah kot. Sekali sekala nak makan sedap dihujung dunia.
Ruang makan yang selesa.

Disini pilihan menu tak banyak, ada kari ikan, ayam goreng, ikan goreng, sambal udang, sayur-sayur, ulam begitu sahaja. Jadi aku biar geng-geng yang dah biasa oder, aku bahagian balun saja.
Antara menu yang disediakan.

 Lauk-lauk sampingan pilih di kaunter. Tak berapa lama sampailah hidangan.
Antara menu sampingan yang kami ambil. Ikan curut menjadi tarikan, rapuh. Yang lain sambal udang, ulam, telur masin.

Yang terakhir dan yang menjadi menu utama, Kari Ikan Jenahak. Kari ikan datang dalam periuk tanah, masih menggelegak lagi kuahnya - puas ambil bau.

Ini dia menu utama, Kari Ikan dalam periuk tanah. Periuk ini besar, seekor ikan jenahak menyelam disini. Bahan-bahan lain seperti bendi dan tomato pun banyak. Sesuai untuk 4 ke 5 orang. Asap original, bukan edit

Nasihat dari yang biasa makan disini. Periuk tanah ini dapat simpan haba dengan lama. Jadi sampai sahaja kari ini yang masih menggelegak panas, jangan tunggu lama sangat. Cedok ikan dan letak dalam bekas asing, supaya ikan tak terlebih masak dan hancur.
Aku punya. Pilihan terbaik selalu dibahagian perut.
Kari yang sampai memang terbaik, rasa rempah, asam, garam semua cukup. Bahan-bahan seperti tomato dan bendi pun banyak. Alhamdulillah semua clear.

Pilihan menu disini tak banyak, jadi kepada yang hendak datang kesini pastikan peminat kari ikan, memang terbaik. Masa balik hujan lebat, tak boleh ambil gambar tepi kuala. Kepada yang hendak merasa kari ikan, sedikit maklumat Eryna Cafe Curry Claypot.

Alamat:
Eryna Cafe
Jalan Kuala Sungai Pinang
Balik Pulau

No Telefon:
012-416 4445 / 017-5522611

Waktu operasi:
Dibuka dari jam 9 pagi hingga 2.30 petang setiap hari.
Tutup hari Selasa

Lokasi dari GPS dan Google Map:
5°23'26.6"N 100°11'45.6"E
5.390730, 100.196011



No comments:

Post a Comment