Thursday, March 10, 2011

Restoran Hameediyah Tandoori House

Sekali lagi dapat ronda-ronda Penang. Sekali lagi ke Hameediyah. Sampai ke Campbell Street kena pusing dua kali baru dapat parking. Terus ke restoran. Jam ketika tu lewat sedikit jam 11 pagi. Masih awal.

Sampai di hadapan restoran, mamak kat situ masih dok susun kerusi dan lauk pun tak banyak lagi. Lalu mamak di situ suruh ke kedai sebelah, tunggu kat situ lebih selesa. Kami pun hairan sebab sebelum ini kedai ini sahaja yang ada. OK lah jalan juga ke sebelah, baru nampak restoran baru Hameediyah. Berpintu kaca, masuk kedalam berhawa dingin. Restoran mamak nasi kandar dah jadi macam kopitiam atau bistro dengan kerusi, maja, dinding, kaunter semua serba baru dan moden.
Pekerja yang ada si situ pun bukan muka mamak, lebih kepada Melayu. Kami diberitahu mereka lauk tak siap lagi. Sebab lauk ambil dari restoran lama juga. Jadi kami tunggu ja lah.

Tunggu lama gak, bosan, aku keluar sekejap tengok apa yang ditulis papan tanda kedai ni. Tertulis Restoran Hameediyah Tandoori House. Nama pun dah lain sikit tapi warna hijau kuning dikekalkan. Ketika ini kaum cina sebok untuk menyambut Tahun Baru mereka. Meriah dengan jualan kelengkapan dan makanan sempena Tahun baru.


Puas ronda masuk balik ke restoran. Minta mereka ambil order dulu walau tak siap masak lagi. Yang mengambil oder tu Melayu jadi tak ada geleng-geleng lah. Ada uniform.
Kali ini tak macam di restoran lama, lauk main tunjuk-tunjuk kat rak makanan. Disini dihidangkan dengan menuuu. Jadi pilih saja apa yang ada kat situ.

Tak berapa lama hidangan sampai. Air capuchino smoothies. Kari ikan.
Kurma kambing ( ciputtt ).
Acar timun.
Nasi Briyani.
Cabai jeruk, ingat seperti acar rampai, rupanya sebiji cabai jeruk. Balun ja lah.
Kari ayam.
Papedom.
Ayam goreng.
Akhir sekali kuah campur. Semua makanan di hidang dalam bekas seramik putih tak macam restoran lama hidang dalam pinggan plastik warna campur-campur. Habis ja makan rasa macam tak best ja. Ada rasa macam tak kena. Kuah campur yang menjadi penaik selera macam kari ikan ja. Harga seperti dalam dalam menu tu, boleh tahan. Tapi rasa tak berbaloi makan kat sini.

Keluar dari restoran kami ke restoran lama. Oder murtabak. Sambil tu tanya mamak yang tengah buat murtabak tu, sebab apa sebalah lauk tak berapa sedap. Dia cakap restoran sebelah lebih berkonsep kopitiam untuk menarik orang luar. Kalau orang yang suka nasi kandar mereka akan datang ke restoran lama.
Jadi untuk yang selera macam aku ni, dinasihatkan makan kat restoran lama. Baru ada feelllllll. Walau tak berapa selesa dan tak adalah capuchino tapi lebih sedap.

Post aku yang lepas Restoran Hameediyah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...