Bahasa Perpaduan - Dimana Silapnya

Selepas keluar kenyataan dari TS Muhyiddin mengenai bahasa kebangsaan masih belum berjaya menjadi bahasa perpaduan maka banyaklah sang wartawan membuat laporan mengenai nama-nama  jalan dan bangunan yang masih mengguna dan mengekalkan salain dari Bahasa Malaysia. Kadang-kadang cakap saja dan mengharap orang lain yang buat.
Petikan: Utusan Malaysia 15/10/2014

Tak berani pulak sang wartawan menegur kerajaan yang masih menggunakan Bahasa Inggeris untuk projek-projek kerajaan. Contoh yang hari-hari boleh kata ada berita di akhbar ialah UTC (Urban Transformation Centre) atau dalam Bahasa Malaysia ialah Pusat Transformasi Bandar iaitu pusat setempat yang memberi berbagai perkhidmatan dibawah satu bumbung. Bapak-bapak menteri setiap kali beri ucapan menggunakan singkatan dari Bahasa Inggeris begitu juga dengan video clip yang hari-hari di mainkan kat TV..

Begitu juga RTC (Rural Transformation Center) atau dalam Bahasa Malaysia, Pusat Transformasi Luar Bandar. Pusat yang bertujuan membantu penduduk luar bandar pun menggunakan Bahasa Inggeris.

Pusat-pusat nie ditubuhkan untuk memudahkan rakyat Malaysia menyelasaikan berbagai aktiviti dibawah satu bumbung. Rasanya Cristiano Ronaldo atau Leonardo DeCaprio atau Shah Rukh Khan tak guna perkhidmatan kat sini kot. Tak sedap kot kalau guna sinkatan Bahasa Malaysia.

Ini tak termasuk lagi dari GLC seperti RISDA, MADA, FELDA dan ada lagilah yang masih kekal menggunakan singkatan Bahasa Ingeris.

Begitu juga dengan laman sesawang, banyak agensi kerajaan menggunakan singkatan dari Bahasa Inggeris sebagai alamat web mereka antaranya Kementerian Pendidikan Malaysia (Ministry of  Education) menggunakan www.moe.gov.my, Pusat Transformasi Bandar menggunakan  www.utc.gov.my, Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani (Ministry of Agriculture) menggunakan www.moa.gov.my, Kementerian Kesihatan Malaysia (Ministry of Health Malaysia) menggunakan www.moh.gov.my dan sebagainya.

Adakah dengan penggunaan singkatan Bahasa Inggeris menjadikan kita lebih global dan dikenali dan meningkatkan imej Malaysia di mata dunia? Jika kerajaan pun masih mengagungkan bahasa luar bagaimana untuk mendidik rakyat menghargai bahasa sendiri dan menjadikan Bahasa Malaysia untuk perpaduan?

Tepuk kepala tanya akal, dimana silapnya.

No comments:

Post a Comment