Tuesday, September 15, 2009

Apa kata perut....

Terpikir aku bila sampai bulan Ramadhan nie. Pikir punya pikir dapat la satu graf cara orang kita sambut Ramadan dan Syawal.

BIRU - Akhir bulan Syaaban, kita mula terasa bahang Ramadhan...bulan posa la tu. Apa lagi sambutan kedatangan Ramadhan lalu dijamunya perut dengan berbagai macam. Sana sini buat jamuan sambutan puasa. Sampai tak menang mulut nak mengisi perut.

HIJAU - Dah sampai bulan puasa, apa lagi kena la berlapar dan dahaga. Jadi graf turun mendadak. Tapi graf awal-awal tinggi gak sebab masa nak berbuka dicarinya bermacam-macam juadah di pasar Ramadhan. Tak cukup meja. Jadi di pulunnya makan time berbuka, perut pun boleh meri (meri - macam belon yang terlebih angin).

UNGU - Masa pertenghahan Ramadhan, corak cara pemakanan kembali stabil. Perut pun tak meri dah.

OREN - Takbir pun bergema, apa lagi seawal bangun pagi balunnn. Kedai mamak jadi tumpuan dah lama tak kena roti canai dan teh tarik. Hari Raya tak sah kalau tak ada nasi spesial, lemang dan ketupat kalau tak dak tak lengkap. Asal sampai rumah orang balun, asal balun pi rumah orang, asal tetamu datang kita balun sama. Berpusu-pusu diadakan rumah terbuka, sekali lagi mulut tak menang nak mengisi perut. Meriii lagiiii.

Aku buat nie bukan apa...saja peringat kat aku sendiri. Corak pemakanan yang kita amalkan tak baik. Perut kita sentiasa terkejut. Terkejut ketika awal Ramadhan dan terkejut ketika sambut Syawal.
Harap amalan berpuasa ini dapat meningkatkan kesihatan badan dan manjadi amalan diluar bulan Ramadhan.

1 comment:

  1. Salam Aidil Fitri ..
    ada namapk hang sekali kat surau.. laju hang jalan tak dan nak tegoq..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...