Pakar IT, Azli Paat Meninggal Dunia


Azli, seorang pakar dalam bidang teknologi maklumat (ICT) dan pengasas Ada Vista Sdn Bhd, berusia 46 tahun, telah meninggal dunia akibat demam panas di rumahnya di Bukit Segambut, di sini, malam tadi.
Allahyarham Azli Paat. Gambar dari MStar online.

Allahyarham meninggalkan balu serta 10 orang anak iaitu enam lelaki dan empat perempuan. Jenazahnya akan dikebumikan di Batu Pahat, Johor, pagi nanti.

Azli merupakan pengasas DAPAT SMS dan mySMS 15888 yang mengubah cara orang awam dan organisasi berkomunikasi di antara satu sama lain. Beliau juga pencetus idea mewujudkan RakanCop di mana orang awam kini dapat bekerjasama dengan pihak polis bagi mencegah jenayah sebelum ia terjadi.

Beliau juga berkongsi maklumat mengenai teknologi maklumat di media termasuk menjadi panel penceramah Bernama Radio 24.
 
Salam takziah buat keluarga beliau dan semoga rohnya di letakkan bersama orang-orang yang beriman disisiNya. 

Aku dok cari kat internet tak dapat kisah hidup insan hebat ini tapi ada sedikit biodata beliau yang diterjemahkan dari http://www.azlipaat.com/ ( terjemahan guna google translate ~ mungkin ada sedikit kekeliruan ).

Azli Paat - Profil 

Azli Paat, adalah seorang usahawan bersiri dan telah bermula dan dipupuk sejak beberapa perniagaan yang berasingan dalam bidang telecommuniations dan IT. Perniagaan Azli paling terkini adalah sebagai Pengasas & VicePresident BOLEH Vista Sdn. Bhd., Berlesen pemberi perkhidmatan aplikasi yang terlibat dalam perniagaan menyediakan permesejan sms atau kodpendek bagi sektor kerajaan dan swasta di Malaysia. Syarikat itu telah dibeli oleh syarikat awam, Hi-Tech Padu Berhad pada tahun 2010. 

Walaupun di DAPAT Vista Sdn. Bhd., En. Azli mengasaskan DAPAT perkhidmatan, sms mesej kodpendek perniagaan pengendali yang dimiliki kodpendek 32728 SMS yang telah merevolusikan sms perniagaan kandungan tempatan dengan menggunakan inovatif perkhidmatan mereka, khususnya dalam sektor kerajaan. Beliau juga memainkan peranan penting dalam penciptaan mySMS 15888 iaitu kodpendek bagi kerajaan Malaysia, yang membolehkan mesej yang sama untuk semua syarikat telekomunikasi untuk perkhidmatan awam di Malaysia. Hari ini, perkhidmatan mySMS masih meluas digunakan oleh lebih 500 agensi kerajaan untuk komunikasi teras mereka dan antara muka dengan rakyat Malaysia. 

Azli adalah pengasas perkhidmatan berasaskan komuniti, RAKANCOP ™ (atau "rakan-rakan polis") masyarakat lebih 650,000 pengguna berdaftar yang memenangi anugerah Best of the Best in 2009 Asian APICTA IT. Perkhidmatan ini telah digunakan dalam komuniti polis sokongan rangkaian berasaskan serupa dengan menonton kejiranan, tetapi menggunakan rangkaian mudah alih sms. 

Beliau kini merupakan pemegang saham dan Pengarah ADA Vista Sdn Bhd dan ADAcode Systems, syarikat pemasaran teknologi mudah alih. Syarikat mencipta ADAcode ™ teknologi platform pemasaran mudah alih yang merevolusikan bagaimana syarikat akan memantau, menyampaikan dan mengiklankan produk mereka dengan keupayaan untuk meningkatkan pengesanan & mendekati kepada pelanggan mereka. 

Azli Paat merupakan ahli yang aktif IT & komuniti telekomunikasi di Malaysia.

 Beliau adalah Presiden (2009-2012) Malaysian Mobile Content Providers Association dan menganggotai pelbagai jawatankuasa kecil yang mewakili sektor swasta dalam Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). Beliau juga adalah penasihat kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai pengasas bagi program RakanCop. 

Sejak 1990-an, Azli telah menjadi personaliti radio dan TV. Beliau kini muncul setiap hari pada pukul 7:30 pagi di Bernama Radio24 "Azli di Air" program di mana beliau berkongsi pandangan beliau mengenai dunia IT dan komunikasi. Beliau juga kerap muncul tempatan RTM, TV3, tempatan dan Astro saluran satelit sebagai jurucakap dan tetamu sebagai penceramah mengenai pelbagai topik yang berkaitan dengan telekomunikasi, internet dan IT. 

Beliau adalah seorang ahli aktif Bulan Sabit Merah Malaysia, komponen tempatan Palang Merah Antarabangsa berkhidmat sebagai ketua unit sukarelawan pasukan CORE comms untuk kontinjen Malaysia. Sejak 2009, beliau adalah pengasas dan penaja Hamfest Malaysia (kini dalam tahun ke-3), perhimpunan tahunan peminat Radio Amatur yang diadakan di Kuala Lumpur, Malaysia. 

Beliau telah menerima pelbagai anugerah dari kerajaan Malaysia dan agensi-agensi kerajaan untuk sumbangan beliau dalam khidmat masyarakat. Beliau adalah penceramah pada persidangan serminar dan banyak berkongsi pengalaman dan pengetahuan dalam bidang IT dan telekomunikasi. Azli telah dipaparkan dalam pelbagai penerbitan, paling baru-baru ini muncul dalam majalah SUKESS (Feb 2012). Beliau memegang paten dalam namanya bagi teknologi inovatif terbaru bimbit pemasaran platform, ADAcode ™.

No comments:

Post a Comment